Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

brutal legend gitar Clementine


Anbefalte innlegg

Sånn litt på siden, det er jo ikke lurt å si at du ikke vil ha "tror"-svar. HVa om du får ett "vet"-svar som er galt, mens flere andre TROR det svaret er galt? Folk som er skråsikre tar alt for ofte feil - BRUK diskusjonen for det den er verdt :)

Ellers - kult prosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Søt video, og kroppen ser jo riktig ut, men vet du egentlig hva du har gitt deg i kast med? Fasongen på kroppen er på langt nær den største utfordringen, tvert i mot.

Det å lage sin egen gitar er ikke noe hokuspokus, men det er en del ting som faktisk bare må passe for at gitaren skal være spillbar. Noen råd fra en som lagde sin første elgitar på sløyden i 7. klasse:

- Bibliotek, eller kjøp en bok, og les den. Nøye. Denne er pedantisk, kjedelig, full av detaljer og i det hele tatt. Men den forteller deg alt du trenger å vite, og en del til. http://www.amazon.co.uk/Make-Your-Own-Electric-Guitar/dp/0953104907/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1280093606&sr=8-2

- Kjøp halsen før du begynner å snekre kropp. Det gjør livet enklere. Det samme gjelder resten av delene.

- Kjøp deg et elektronisk skyvelær, en metalltommestokk og en ny vinkelhake som er garantert rett. Gamle vinkelhaker som ligger i garasjen, og som har blitt mistet i betonggulvet noen ganger er bare nesten 90".

- Venn deg til å være kjempenøye. Vinkel på halsen, plassering av stol og så videre avhenger av at du gjør det heeeelt riktig. To millimeter feil duger ikke. Helt sant.

- I den grad det er mulig, prøvemontér. Og mål. Sjekk. Og mål en gang til. Det er lurt, og ikke dumt å være skikkelig testenazi. Det sparer deg for masse jobb.

Et prosjekt som er meget bra beskrevet på forumet, er vel kanskje dette:

Les denne tråden nøye, så vet du noe om hvilke utfordringer du skal mestre. Fantastisk tråd.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for alt Castor sier.

Neste gang du limer sammen to plater, bruk 10-12 tvinger og ikke 3, spesielt når du bruker den typen lim. Det høres kanskje merkelig ut, men det du sannsynligvis nå har, er en sandwich av treverk, lim, luft og treverk.. Hvis du forsøker å lime bladfinér (1mm) på en treplate (med en annen plate som press) vil du skjønne hvorfor - du må ha mye og jevnt press på en slik liming hvis du skal få presset ut/utover limet nok til å få en skikkelig god kontakt mellom platene (styrken på limfugen vil også bli bedre med mange hundre prosent. Jeg anbefaler også å påføre/stryke limet med en liten malingsrulle (skumgummitype)for å få et jevnt, men ikke for tykt sjikt.

Grunnen til at nevner det med bladfinér, er fordi det var slik jeg oppdaget dette - forskjellen på 4 og 8 tvinger på en liten plate på 20x20cm er at finéren sprekker, bulker seg eller ikke fester skikkelig, noe som jo høres helt merkelig ut når man ser for seg to tykke, helt plane plater (MDF/Sponplate) presset mot hverandre, men slik er det altså. I en gitar vil limet/luften du bruker fungere som et dempemiddel/isolator og gjøre kroppen dødere - altså det motsatte av "klangfull" eller "levende"

Et annet interessant eksperiment er å lime en tynn plate (1-2mm) av et "levende" materiale (kartong, treverk, 1 lags finér e.l.) til en tykk sponplate e.l. på f.eks 100x30cm uten et ekstremt jevnt og høyt trykk - La så platen ligge i noen dager, og mål hvor plan/rett platen er.. Den er ikke det.. Dette er også grunnen til at man i møbelindustrien o.l. limer et belegg på begge sider av plater for å oppnå en balanse i trekk-kraft. Det jeg altså sier er at en sammenføyning av en 22mm tykk plate med en på 1mm er nok til at den tynne platen på 1mm faktisk "trekker" den tykke platen skjev/buet. Man kan se dette på f.eks høyttalere/møbler som er laget av treverk/spon/mdf plater med bladfinér som dekksjikt - mange lurer da på hvorfor det også er påført finèr eller et annet yttersjikt, også på innsiden/baksiden av platen som vises. Tro meg, hadde det ikke vært nødvendig ville de spart seg de pengene :)

Vel, var mye om liming av treplater dette, men det jeg vel prøver å si er at så lenge man ikke har mulighet for hydraulikk presser og varmeherding med spesial-lim, er (mange) limtvinger og høyt press, et must i mange sammenhenger.

Vanlig norsk "snekkerlim" er forøvrig langt bedre enn sitt rykte til det aller meste, men igjen er riktig bruk det essensielle - tynt og jevnt sjikt (du vil at platene skal feste, men ikke la limet skape en fuge] og høyt/jevnt press under liming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer IKKE til å lime på den ordentelige kroppen. det var en dum ide moren min fikk fordi hun snakket med en på jobben sin (hun jobber på NAV!) og det gikk ut over meg og prosjektet mitt! men har akkurat fått fiksa et problem med håndoverfresen min og skal prøve den nå og bli litt testenazi :D må bli vant med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal frese halslommen så dyp at høyden på gripebrettet blir riktig i forhold til den stolen du skal bruke. noen eksakt fasit finnes ikke, så sant du ikke skal kopiere en gitar og har mål å ta der.

Elektronikkrommet skal være så dypt at det er plass til elektronikken, samtidig som materialet som er igjen er tykt nok til at det er solid og ikke sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen- det finnes ikke noe slikt som en "standard humbucker". Målene varierer litt fra produsent til produsent, og det finnes også to forskjellige spacinger, alt etter hva slags stol du skal ha på gitaren.

For noen poster siden fikk du et råd om å handle delene først, og så sage/frese. Det var en grunn til det.. :)

Les en bok, for at du skal få til en velspillende gitar, må du montere delene på riktig plass med millimeterpresisjon i fire forskjellige plan.

Du har stort sett lurt på ting som vedgår fasong og utseende. Vel og bra, men det spiller vel liten rolle ut om gitaren din ser konge ut hvis den ikke er spillbar? Konsentrer deg om å forstå hvordan lengde mellom stol og bro, vinkel i to plan mellom kropp og hals, høyde mellom kropp, hals og stol må henge sammen før du setter i gang. Det er mye viktigere enn at logoen ser slik ut som i spillet.

Fant noe ved å bruke Google. Dette gjelder Bartolininpickuper. Andre fabrikaterkan variere med flere millimeter.

http://www.bartolini.net/pdf/Pickup%20Drawings_wDims.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å repetere - kjøp hals og øvrige deler først - kjøp hals og øvrige deler først, kjøp hals og øvrige deler først..

Du kan ikke bestemme halsvinkel før du har bestemt deg for brotype, du kan ikke frese noen halslomme, før du har bestemt deg for halstype og du kan ikke velge bro eller plassere pickups og bro uten å ta stilling til halstype.. OK?

Edit:

Det er forøvrig ikke noe galt i å lime sammen to plater/emner i en gitarkropp. Omtrent alle Gibson Les Paul modeller har en pålimt topp-plate i et annet treverk enn resten av gitaren. Poenget er altså bare at måten man gjør det på, gjerne er litt viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner i ryggen at jeg må jobbe hos pappa litt i sommer...

men mange bra tips her! repetere har aldri gjort noen fysisk skade før,men kanskje psykisk?? hvem vet...

men har som ikke sagt problemer med å finne hals! jeg må desverre vurdere å lage en selv :unsure: (redd, biter negler!) kommer sansynligvis til å rote det til som F**n. det jeg leter etter er: 24 band, full lønn (tresorten, ikke penge-lønn :P )hvite dott inlays og stort "paddlehead" (så jeg kan forme hodet selv), men jeg finner ingenting, kanskje warmoth, men er litt usikker på størrelsen på hodet de har der... og hva som er hvite dotter, de har litt uforståelige navn på inlaysene. og litt sånne ting som å velge radiusen på ting og lengden på... hva-som-helst.

kan jeg få litt tips... VÆR SÅ SNILL!! :blush:^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner i ryggen at jeg må jobbe hos pappa litt i sommer...

men mange bra tips her! repetere har aldri gjort noen fysisk skade før,men kanskje psykisk?? hvem vet...

men har som ikke sagt problemer med å finne hals! jeg må desverre vurdere å lage en selv :unsure: (redd, biter negler!) kommer sansynligvis til å rote det til som F**n. det jeg leter etter er: 24 band, full lønn (tresorten, ikke penge-lønn :P )hvite dott inlays og stort "paddlehead" (så jeg kan forme hodet selv), men jeg finner ingenting, kanskje warmoth, men er litt usikker på størrelsen på hodet de har der... og hva som er hvite dotter, de har litt uforståelige navn på inlaysene. og litt sånne ting som å velge radiusen på ting og lengden på... hva-som-helst.

kan jeg få litt tips... VÆR SÅ SNILL!! :blush:^_^

Eh- før vi går videre lurer jeg litt på hva du mener med den uthevede setningen. Jeg skjønte ikke helt hva du mente, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier du å lage en bra gitarhals uten å ha særlig kunnskaper fra før, blir jeg MEKTIG imponert! Men ingenting er umulig....

Akkurat det er faktisk umulig.. Det er som å si at man skal bygge en bil uten å vite hvordan en bil fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.