Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Set In vs Bolt On


Tommern

Anbefalte innlegg

Har rusla rundt hele livet og syntes at tradisjonelle Fendere er greia, og egentlig aldri tenkt noe over forskjellene på Bolt On vs Set in Neck.

Men nå ser jeg stadig fler og fler interessante saker fra Schecter, Carvin osv med limt hals. Selv Fender byr på dette, sjekk feks Fender JA-90.

Så derfor..... Er det noen som har noen krystallklare pro's and con's å servere her? Noen utpregede forskjeller / fordeler / ulemper med det ene kontra det andre ?

Herren takker for evt kompetente ytringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å reparere en bolt-on hals :D

Det koker jo ned til en skruer vs. lim-diskusjon, men det virker som den generelle oppfatningen er at hvis jobben er skikkelig bra gjort, er det veldig lite forskjell. Tror mye av forskjellen mellom typiske "Fender" og "Gibson" konstruksjoner heller kommer av skalalengde og pickups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å reparere en bolt-on hals :D

Det koker jo ned til en skruer vs. lim-diskusjon, men det virker som den generelle oppfatningen er at hvis jobben er skikkelig bra gjort, er det veldig lite forskjell. Tror mye av forskjellen mellom typiske "Fender" og "Gibson" konstruksjoner heller kommer av skalalengde og pickups.

Ja, kanskje lettere å reparere, i hvertfall å bytte. Og så kan man skimse, hvis behov. Men personlig har jeg aldri hatt behov for å gjøre noe slikt, noen gang. Og da er jeg vel egentlig ikke sikker på om det har noen reell betydning..?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel hovedsaklig på hva man finner mest behagelig å spille på?

... Da må jeg i min uendelige uvitenhet stille enda et spørsmål jeg... Merker man noen forskjell når man spiller på det ene vs det andre ? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Da må jeg i min uendelige uvitenhet stille enda et spørsmål jeg... Merker man noen forskjell når man spiller på det ene vs det andre ? :unsure:

Man skulle vel egentlig ikke merke det hvis to halser er identiske, bortsett fra hvordan halsene er festet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man merker egentlig noen forskjell. Men nå skal det jo sies at veldig mange limsølgitarer har halsen vinklet litt bakover fra kroppen, sånn "LP- style", og det merker man godt. Hvorvidt man synes det er OK eller ikke kommer jo da helt an på hvordan man liker gitarer eller ikke.

For en gitarist som står og miger på bånd 18 og oppover hele kvelden er det sikkert større forskjell enn det det er for meg, da det blir viktigere hvor tykk gitaren er i i overgangen mellom hals og kropp. Det er er ikke så ofte jeg har bruk for den delen av halsen.

Ut over det som er nevnt med shimsing og slikt, så hevdes det jo også at setin skal gi bedre sustain. Det er mange som hevder, og få som har testet. Det lille som er testet, etter det jeg vet om, er en amerikans gitabygger som lagde flere "gitarer", så makne som mulig, men med forskjellig sammenfesting, stol og slikt.

Tar jeg ikke feil, så var det en konstruksjon tilsvarende telecaster med strengene gjennom kroppen som vant testen. Det er nesten ingen som bryr seg om den. Det er mye mer behagelig å skryte av sine egne løsninger, og hevde at de gir best sustain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sustain er for meg kun et begrep. Det er noe som andre snakker om, men som jeg ikke sjøl har noen opplevelser rundt. Etter noen tiår og tusenvis av timer midt i mellom 2 og 4 turbiner, så har jeg noen betydelige dipper i høremekanismen... :)

Men det med at set in kan gi annen vinkling på halsen, det gir for meg da den konklusjon at dette må prøves før et evt. kjøp. Og DET var en nyttig opplysning. Takk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar med set neck må ikke nødvendigvis ha annen vinkling på halsen, men Les Paul-type gitarer har det pga. konstruksjon forøvrig. Neck through har du ikke vurdert, ser jeg?

Korrekt.

Er kanskje mer som må vurderes ja. Men nå må jeg i seng. Straks opp igjen, og off til Polen. Snakkes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si noe veldig fornuftig om limt eller skrudd hals egentlig. Gibson (type) gitarer fungerer/låter best med limt hals i alle fall, om du vil høre noen forskjell på en Fender om du limer halsen tviler jeg på. Jeg tror moralen er at man må kjøpe de gitarene man liker og godta måten de er konstruert på, enten det nå måtte være den en eller andre måten. At limt hals automatisk gir bedre sustain vet jeg ikke om jeg ville veddet på gitt. Sustain har mye å gjøre med masse og egendemping, ikke så veldig mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si noe veldig fornuftig om limt eller skrudd hals egentlig. Gibson (type) gitarer fungerer/låter best med limt hals i alle fall, om du vil høre noen forskjell på en Fender om du limer halsen tviler jeg på. Jeg tror moralen er at man må kjøpe de gitarene man liker og godta måten de er konstruert på, enten det nå måtte være den en eller andre måten. At limt hals automatisk gir bedre sustain vet jeg ikke om jeg ville veddet på gitt. Sustain har mye å gjøre med masse og egendemping, ikke så veldig mye annet.

Fornuftig skrevet. En Fender låter som den gjør på grunn av måten den er konstruert på med treverk, elektronikk, osv. Samme med Gibson og andre gitarer, og det ene er ikke bedre enn det andre. Bare gjort på forskjellig vis. Det er tross alt bare variasjoner over samme tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er vi så heldige at Fender har laget en strat med limt hals. Meget mulig denne kul ble produsert i begrenset opplag - kanskje bare 1... Det var tydeligvis ingen schläger.

Jeg foretrekker påskrudd hals, da det åpner for bytte av halser - noe som er veldig aktuelt for oss som spiller på flatbrød. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.