Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plek-teknologi v/ nedsliping av bånd


Norstorm

Anbefalte innlegg

Erik Welo fra Guldenguitars opplyser om ett datastyrt system som sliper ned bånda på gitaren til en nøyaktighet av 1/1000mm..

Heh.. Skulle med andre ord være ganske skillisert nøyaktige saker.

Han er den eneste i Norge med dette systemet, for jeg opplyst.

Høres jo kjempestas ut detta, men jeg lurer:

Er det noen av dere som har gitt gitaren denne behandlinga, og hvordan ble det så etterpå?

Detaljert beskrivelse av event. fordeler og ulemper settes stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert fint med veldig nøyaktig og tusendeler og greier. Helt sikkert. Og nei, jeg har ikke personlig erfaring.

Nå har jo jeg opplevd hvordan en gitar "svinger" i løpet av årstiden, og i løpet av årene, så slik jeg ser det, kan vel dette ha noe for seg for en gitarist hvis:

- Du har en god gitar du har tenkt å beholde, der du ikke er fornøyd med båndjobben, at du tror de kan bli jevnere satt opp.

- Du kan etterjustere litt selv på trussrod litt mer "aparte" tider av året.

- du er opptatt av veldig lag strengehøyde.

Har man en gitar som er veldig bra og klirrefri, og der man mesteparten av året sliter med å få lagt et sigarettpapir mellom båndet og strengen, vil jeg tro det er veldig lite å hente. Siden en gitar forandrer seg litt, tror jeg at tusendelene ser bedre ut på papiret enn viktigheten av de i virkeligheten.

For en som driver service på gitarer, er det nok flott og fint, tidsbesparende og slikt. Og så kan du gi kunden et raff datautskrift der man kan se forskjellene. Videre slipper man å dumme seg ut ved at man filer for lite eller for mye på et bånd, og så videre og så videre. Dessuten slipper man den kjedelige filejobben.

Egentlig er jo dette en veldig fristende diskusjon, også sånn i forhold til gitarbygging, som jo dette er en videreføring av. Blir en gitar best hvis den bygges for hånd av en dyktig og erfaren luthier, eller av nøyaktige CNC- maskiner? :)

Skulle jeg ha gjort dette med en av mine få gitarer som ikke er i klassen "litt umoden peisved", så ville jeg nok ha fått ordnet dette på vår eller høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den tråden fra VG-forumet jeg linket til, blir det vel også konkludert med at dette er noe som anbefales hvis man har et dyrt og/eller gammelt instrument man sliter med å få 100% spillbar/slik man vil ha den. Å gjøre dette på gitarer under 10.000 (20.000?) er på en måte ikke verdt det, da plekingen koster en del etter hva jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så kostbart, det? Skal man ha utført en veldig bra båndfilejobb på en gitar, må man vel fort rive i over en tusenlapp før man får gjort noe særlig. En annen sak her, er jo at de som lager maskinen garanterer for kvaliteten, og at det blir en bra jobb. Slikt er jo ikke nødvendigvis en selvfølge blant mer eller mindre erfarne "gitardoktorer" rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så kostbart, det? Skal man ha utført en veldig bra båndfilejobb på en gitar, må man vel fort rive i over en tusenlapp før man får gjort noe særlig. En annen sak her, er jo at de som lager maskinen garanterer for kvaliteten, og at det blir en bra jobb. Slikt er jo ikke nødvendigvis en selvfølge blant mer eller mindre erfarne "gitardoktorer" rundt omkring.

Er ikke veldig dyrt, sånn sett, men for mange av oss medfører det sending av gitar osv. Vi kan vel si det sånn at en "båndjobb" uansett menneske eller maskin kanskje ikke har noe for seg på en gitar av litt lavere kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jeg..

Det jeg mente var at jeg skjønner man ikke drar den til en gitar til 1300,- liksom.

2200,- er mye penger, så ting veies jo hele tida opp i pris.

Om vi ikke skal være teknisk å snakke om afeksjonsverdi igjen, men det ble jo noe annet.

Saken er vel den at jeg har satt opp en UV777 som er helt ny med 0.10 sett.

Jeg skiftet til strammere fjærer for stabilisering.

Jeg for ikke så lav action som jeg for på andre gitarer jeg har hatt. Ikke uten strengeskurr..

Og det plager meg litt..

Så tror jaggu jeg skal kjøpe en sånn behandling, og se hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jeg..

Det jeg mente var at jeg skjønner man ikke drar den til en gitar til 1300,- liksom.

2200,- er mye penger, så ting veies jo hele tida opp i pris.

Om vi ikke skal være teknisk å snakke om afeksjonsverdi igjen, men det ble jo noe annet.

Saken er vel den at jeg har satt opp en UV777 som er helt ny med 0.10 sett.

Jeg skiftet til strammere fjærer for stabilisering.

Jeg for ikke så lav action som jeg for på andre gitarer jeg har hatt. Ikke uten strengeskurr..

Og det plager meg litt..

Så tror jaggu jeg skal kjøpe en sånn behandling, og se hvordan det blir.

Tror neppe båndene er problemet ditt hvis du ikke har vært "plaget" før du skiftet fjører. Det kan være nok at du får gitaren mer nøyaktig satt opp, og det koster vel en del mindre, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner jo med at fyren med plekmaskinen har kunnskap om gitarer ellers, også.

Uten at jeg skal i det hele tatt ta på meg i å være verdig til å snøre skoene til vedkommende plekmaskininnehaver, så har jeg faktisk gjort den tabben selv å file i vei på bånd, fordi jeg har sjekket krumming på halsen for dårlig.. Vil vel tro at denne maskinen måler slikt, og forlanger korrekt justert trussrod.

Hør med de, da vel. Kanskje det kan være lurt å vente litt med en helt ny gitar? Sånne japanere kan ha godt av å bo her noen måneder før de stabiliserer seg. Dessuten vil jeg tro at så lenge du ikke har fått feilvare, så er båndjobben på en slik gitar meget akseptabel. Jeg hadde spurt om en vurdering først.

En gitar bør være stabil og perfekt satt opp elers før en sånn plekjobb har noen hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var dertidligere også, og da sto det på ett 09 sett.

Når jeg skifta til 0.10, og intonerte fjæla etter dette, så regna jeg med problemet skulle forsvinne om jeg måka på ett par strammere og fjærer...

Men der tok jeg feil.

Halsen er rett og fin, og hever jeg action litt, spiller den som en drøm..

Er vel bare jeg som er sær og liker action såpass lav, at jeg har egnet meg en egen teknikk for å få minst mulig støy fra resterende.

Jeg er vel den som er minst flink på instrumentet sitt her, men den vanen med så lav action som mulig, var vanskelig å bli kvitt.

Spiller jeg noen sessions på de andre gitarene, og plutselig tar opp UV'n nå, så blir plutselig det veldig ubehagelig, og jeg føler at jeg ikke vet hvor jeg har strengene engang under string skipping.

blæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange gitarermerker som er pleka før de blir sendt ut til oss forbrukere.

Så de fleste av oss har nok spilt mer på pleka gitarer enn det vi tror.

Suhr skal kjøre Kinagitarene sine i plekemaskinen i Amerika før de kommer ut for salg.

Da er de så klart mye bedre (og dyrere) enn om de kom rett fra Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.