Web Analytics
Jump to content

Nybegynner

gitar_mannn

Recommended Posts

Hallo!

Er det noen som kan forklare meg hvor jeg skal byne? Har lært meg de "grunnlegende" grepa a,d,e,g,c,f ++ og spiller noen enkle sanger, men lurer litt på hvor jeg skal byne nå, har lest endel her inne på forumet uten og bli så veldig klok på det, er det lurest og begynne og lære seg skalaer med en gang eller lære seg flest mulig grep? Er det lurest og lære seg navnet på alle tonene på gripebrettet i hodet nå først som sist?

Lurer også på hva # tegnet og eks. Gm7# betyr

Med andre ord, hvor er det lurest og begynne, det foreløpige del-målet mitt er og bli en god country (spessielt chicken picking og "camp fire" spilling), rock`n`Roll gitarist, har interessen av og kunne spille både leed-gitar og rytme, kommer nok ikke til og lære meg noter men vil ha en forståelse av hvorfor "ting er som de er" og hvorfor akkurat de grepa/tonene høres bra ut sammen og andre ikke, og kunne ta sanger på g-hør.

Litt klunsete skrevet men satser på dere skjønner!

Mvh

G#m7 tenker du nok på. G# er en halvnote over G.

m7 betegner at akkorden er av type moll, og at den har en "moll7". Moll er generelt betegnelse på

at noe er en semitone under dur.

Dur: 1 3 5 (7) F.eks Cmaj7

Moll: 1 b3 5 (b7) F.eks Cmin7

Jeg synes du bør kunne enkel variasjon av dur og mollskala, så du kan samkoble dette med akkordene du lærer.

Byne er forresten ikke et ord. Det heter å begynne.

Edited by Kjutte

Guest KAARVAAG

Alt jeg kan har jeg bare plukket opp over tid.

Foreslår at du øver litt på grep først til du er helt sikker på det. Før du begynner å øve inn soloer og slikt videre vil jeg foreslå at du lærer deg noen skalaer. Gjerne dur og moll skalarer som Kjutte nevner.

Ellers kan du jo sjekke ut noen online gitarkurs.

Bare for å forsikre deg om at du er på gitarnorge kan jeg klage på at "klunsete" ikke er et ord det heller ;)

Jeg derimot mener at du ikke bare bør øve på skalaer og akkorder. Spill låter du liker. Da lærer du deg teknikker samtidig.

Hvis du gjør en liten innsats på teorien samtidig, kommer ganske mye av seg selv etterhvert.

Du kan sikkert se at du har fått en del forskjellige svar. Det ultimate er nok å finne sin egen løsning, men det er ikke alltid like enkelt!

Jeg vil foreslå at du rett og slett spiller det du synes er artig å spille i starten. Da er det for det første artigere å spille, og kanskje lettere å finne den gode motivasjonen.

Litt videre kan du kanskje begynne med skalaer osv. Finne ut hvorfor den skalaen låter godt til de grepene osv. Jeg ville også prøvd å lære meg hvor de forskjellige notene lå på gripebrettet. Hvis du f.eks finner alle E'ene på gripebrettet, og prøver å spille alle E-dur skalaene utifra det stedet, lærer man veldig mye, og man kan spille litt rundt om kring på halsen. Hvis du har lyst å bli teknisk god og lære teori fort vil jeg anbefale å gå til en lærer.

• 2 weeks later...

Hallo!

Er det noen som kan forklare meg hvor jeg skal byne?

#betyr skarp eller sharp på engelsk, det motsatte er b som betyr flat (sharp er opp en halvnote og flat er ned en halvnote)

Feks, hvis du vet C på pianoet så blir den første svarte til høyre C#.. m betyr moll eller minor på engelsk og syvtallet betyr at det er en 7er akkord(men da kommer vi inn på noe du helt sikkert ikke kan) en heltone er fra C til D. er ikke helt sikker på hvorfor det er en sharp etter Gm7# kanskje det er et forsøk på å skrive Gm(maj7)?

Vi har alle vært nybegynner en gang... å lære seg å spille gitar er et minefelt! mangen feller man kan gå i uten å vite at man gjør det.. Jeg vil ambefale å ta timer hos en god gitarlærer i begynnelsen, det er ingen vits i å gå fort igjennom masse teori osv..Hukommelse er det viktigste.. alt du lærer må huskes og kunne brukes.. . Min første gitarlærer sa: hvilket telefonnummer er det du husker best? det du bruker en gang hver dag i en måned eller det du har brukt 10 ganger på en dag?.. det man mest sansynlig husker best er det man har brukt en gang hver dag i en måned... Så med andre ord ALT du lærer må du repetere så mange ganger at det sitter 100%(at man kan det). Du bør derfor skrive opp alt du har lært etterhvert i en liste som du går igjennom HVER DAG(2-5min på hver øvelse eller teori). Fjern punktene som blir for lett men de må hvertfall være på listen i 2 uker minst!

Du må også høre mye på musikk og utvikle et godt øre hvis du ikke er født med det, jeg begynte med å huske noten C (hver dag gikk jeg bort til pianoet og sang en C og trykket på tangenten for å høre om jeg sang rett) Dette er en øvelse jeg ambefaler alle! til slutt når du kan C så bruker du denne til å finne frem hva en ukjent tone er, du bruker C som utgangspunkt og teller deg frem til den ukjente. Du bør også lære deg noter og alle notene på gitaren(begynn med E strengene).. Skalaer er også viktig, her begynner du med å lære deg C-dur(All vestlig musikk har C-dur skalaen som utgangspunkt). Formelen til C-dur er Heltone Heltone halvtone Heltone Heltone Heltone Halvtone Oktav. Woho! du har nå lært den viktigste formelen i vestlig musikk!

Musikkteori er viktig, alle som sier noe annet tar feil og er helt sikkert bare redd av mengden av informasjon som er uendelig! Man kan derfor aldri lære alt <_< og man kan alltid bli bedre :ninja: !

Det er viktig at du også har det gøy.. lær deg sanger som du liker! men ikke heng deg opp i en sang sånn at du spiller den 1000 ganger hver dag... det er viktig at du klarer å begrense deg her! ikke la en sang komme i veien for teori/teknikk øvingen din!

Lykke til!

+1 for justinguitar.com!

Kul fyr som er relativt pedagogisk av seg. Lever etter prinsippet om at det er bedre å gjøre ting sakte og riktig første gangen, så slipper du å fjerne masse uvaner etter at du har "lært" teknikken. Ligger også ute en del detaljerte sangleksjoner på ulike nivåer.

Og som student er det ikke feil at det er gratis :D