Gå til innhold
Mortenolb

Hva skjedde med saddelen?

Anbefalte innlegg

Hei!

For en liten stund siden så skrudde jeg litt på fine-tuneren på B-strengen, så sa det boink også skjedde det som vises på bildene jeg har lagt til her.

Hva har skjedd, og er det superstress å fikse? Gitaren er fortsatt fullt spillbar og merker ikke noe til det, men vil jo at den skal være i orden.

post-8316-081289800 1279357083_thumb.jpg

post-8316-044407600 1279357168_thumb.jpg

post-8316-058126800 1279357232_thumb.jpg

post-8316-036180500 1279357312_thumb.jpg

Endret av Mortenolb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som for meg at umbrako-skruen foran saddelen under strengen ikke har vært godt nok skrudd igjen. Løsne strengen, sett opp på nytt. Stram godt nok, men ikke for mye.

Men.. intonasjonen på B-strengen må da være feil nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! :) Da skal jeg prøve det neste gang jeg bytter strenger. Må vel fikse intonasjonen også samtidig, da, og det kan jeg vel egentlig lite om. Får vel skaffe noe hjelp :P

Det var det jeg trodde den burde vært og, men den er ikke så gal. Litt høyere på 12 bånd, men ikke så mye at jeg hører noe særlig det når jeg spiller.

Edit:

Gjorde det nå, og nå er det fikset! :) Takk for hjelpen.

Endret av Mortenolb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å slakke strengene, dytte sadelen litt bakover, stemme og skjekke åpent og på 12. bånd. Jeg regner med at truss rod er justert.

Hvis det ikke plager deg noe særlig nå, så haster det vel ikke før neste strengeskift.

Selv klarer jeg ikke å klart å sove hvis jeg ikke hadde fikset det med en gang, men det er sikkert bare meg. hehe

PS. Skjekk også intonasjonen på de andre strengene, jeg syns det ser litt suspekt ut. Alle ligger jo på linje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I første omgang bør du nå i alle fall skyve sadelen tilbake til omtrent riktig posisjon (midt mellom G og E ca) og feste den igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det ei fin side om hvordan man kan justere intonasjonen.

http://www.ibanezrules.com/tech/setup/intonation.htm

Takker for all svar, og siden! :)

Jeg sjekket akkurat intonasjonen på alle strengene, og alle var perfekte utenom B strengen som var bittelitt off.

Og har skyvd den tilbake på plass nå :)

Jeg har ikke gjort noe med truss rod på gitaren, den er sånn jeg fikk den fra butikken. + evt. om det har skjedd noe av seg sjøl, da.

Endret av Mortenolb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I første omgang bør du nå i alle fall skyve sadelen tilbake til omtrent riktig posisjon (midt mellom G og E ca) og feste den igjen.

Man blir litt lurt av bildet. Hvis man ser på umbrako-skruene så ser det "normalt" ut, men hvis man ser på selve sadelen, så ligger dem omtrent likt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for all svar, og siden! :)

Jeg sjekket akkurat intonasjonen på alle strengene, og alle var perfekte utenom B strengen som var bittelitt off.

Og har skyvd den tilbake på plass nå :)

Bare hyggelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man blir litt lurt av bildet. Hvis man ser på umbrako-skruene så ser det "normalt" ut, men hvis man ser på selve sadelen, så ligger dem omtrent likt.

Jo, men lys E er justert lengre frem sammenlignet med G, uansett ville det stemt bedre enn å beholde B slik den var, som jo var poenget mitt. Man skulle tro at alle gitarer med samme scale intonerer etter det samme tradisjonelle "mønsteret" men merkelig nok er det ikke slik. Det avhenger en del av høyde på bånd, strengetykkelse og type osv. Fabrikk-oppsettet er som oftest en "middel" og et greit utgangspunkt for videre fin-justering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.