Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EverTune - Nytt patent som skal holde gitaren stemt


MDRattle

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dårlig respons ved vibrato og bending? Det hørtes jo ikke noe gøy ut.

Var skikkelig ekkelt å spille på rett og slett. Men som sagt tok det to sek å skru seg til en posisjone der bending og vibrato funker som det skal - og skulle man oppdage at gitaren er sur så er det bare å skru seg ned i sweetspoten - en turning på stemmeskruen det - og siden man da kommer inn i sweetspot så er det ikke så nøye hvor mye du skrur på stemmeskruen - da kan du være safe ut låta - og fintune seg opp på edge (som også bare tar noen sekunder) før neste låt.

Systemet funker absolutt som det skal - og er enkelt å bruke. Det har helt sikkert sine bruksområder - og er 100% mekanisk - som jeg ser på som 1000 ganger bedre en autotune teknologi for gitar (grøss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med gitaren ut på en utendørsscene en vinterkveld eller en varm sommerdag - ikke noe problem.

Jeg skjønner ikke hvordan temperaturen ikke kan påvirke dette systemet. Hvis du stemmer gitaren og tar den med ut i kulda så vil både strengene og fjærene krympe, og elastisitetsmodulen øke, og det må da vel gi en økning i pitch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Har en gitar med denne stolen satt opp i åpen E, og jeg må si at jeg har aldri spilt på en gitar som låter så rent som denne gitaren (har spilt på hundrevis av (gode) gitarer i min tid som proff gitarreparatør).

Da jeg bruker tykke strenger, måtte jeg bestille tre 'high tension moduler' (for å få A, D og G strengene i pitch) fra Evertune. Selv om stolen og modulene hadde kostet flere ganger prisen, hadde prisen vært verdt det. Med standardmoduler går det fint med 010 strenger i åpen E. Standardmodulene takler 009 til 011 i standard stemming. Evertune påstår det funker med 012, men hos meg ble G-strengen akkurat for lav til pitch at dette stemmer.

Evertune består av én modul til hver streng, og hvis man bruker spesielle stemminger og strengetykkelser, får man kjøpt moduler som passer til strengetykkelsen. Modulene koster 40 dollar løse pr stk, 30 dollar for flere enn én. Ikke tvil i min sjel at det må handles inn en ny Evertune satt opp til en annen stemming, også.

Til de som er skeptisk til denne stolen, anbefaler jeg å prøve en gitar med Evertune. Ja, en gitar satt opp rett, kan holde stemmingen godt (men ikke forever eller ei helg med intens øving eller opptak). Spiller man bare for kosen hjemme, er det ikke sikkert man trenger en gitar med Evertune. Men, vil man spille for kosen hjemme på en gitar som låter rent (selv med dårlig teknikk), sier det seg selv at man trenger en gitar med Evertune.

Et viktig poeng, og dette er et like stort poeng som at gitaren ikke blir ustemt, er at gitaren får en så god intonasjon at det nesten er skummelt. Ikke bare kan man spille så hardt man vil, men man kan også bruke syltynne strenger på de største båndene uten at noe skjer med intonasjonen. Det er velkjent at tynne strenger og jumbo bånd fort blir urent i intonasjonen hvis man klemmer akkorden hardt. Dette er helt borte med Evertune.

Når man spiller inn gitarspor med f.eks en synth (som har perfekt intonasjon), er det lett å få sure akkorder, spesielt hvis man spiller hardt. Den perfekte intonasjonen til en synth synliggjør skjevheten i intonasjonen til en gitar uten Evertune, spesielt hvis man klemmer akkorden hardt mot båndene. Det er utrolig befriende å ikke måtte tenke på dette, og sjekke (ofte) at gitaren er stemt når man tar opp gitarspor. Det er dette som omvender skeptikerene som ikke har prøvd Evertune og vil spille inn rene gitarspor uten ulumskheter.

Tips: Når gitaren er satt opp med Evertune, er det veldig enkelt å stille inn ny action. Har man en favorittgitar og vil spille inn akkorder først, og siden sette opp gitaren for slide med høyere action, tar dette sekunder. Og merk: Man trenger ikke stemme om eller forandre noe som helst. Reversering av action går like fort. Jeg tok halsen av på gitaren nylig, og da halsen var skrudd på igjen, var man bare noen få snurringer med strengesveiva unna til perfekt stemming. Regelrett utrolig.

Jeg er ikke i tvil at det kommer flere gitarprodusenter med denne stolen i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt på en si Debris hadde, og det var merkelige greier, ja.

Man kan bende det man er god for, (eller det jeg er god for, og det er ikke noe å skryte av, egentlig) og likevel er strengen helt i pitch.

Utrolig at det funker så godt som det gjør, helt mekanisk som det er.

Ser helt klart for meg at dette er noe som er fine saker hvis man skal spille sammen med synther som før nevnt, og man kan ha en tendens til å harve litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sette opp Evertune til 'bend mode' og 'non bend mode'. Siden jeg ikke bender strengene i åpen E, har jeg gitaren i 'non bend mode'. Eller zone 2 som Evertune sier. Zone 3 er 'bend mode'. Lett å skifte mellom sonene.

Men det rare er, at selv i 'non bend mode', har man feeling i spillingen. Veldig merkelig siden tonen ikke forandres. Opplever at gitaren er ekstremt ren, men ikke som vokal gjennom autotune. Feelingen beholdes, men ulumskhetene som skeive toner blir borte.

Ellers har gitaren veldig fin sustain på 011 strenger og ingen problem med dårlig attakk. Siden man kan spille så hardt man vil uten at tonene forandres, er attakket nesten bedre enn på 'vanlige' gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som protesterer mot det. Det er jo ikke slik at dette er presentert som løsningen på alt, og at det passer som knott i ost til absolutt alle musikkformer?

Her er nevnt for eksempel spilling sammen med "rene" instrumenter, som for eksempel synth.

Slik tilpassing er ofte nødvendig, jeg har for eksempel spilt bass sammen med blåsere en del, og man må spille forskjellig alt etter om stykket er notert i kryss- eller b- tonearter. Hvis ikke blir det surt.

Skulle tro at det er flere forumister som eier mer enn en gitar, og er man innom flere stilarter, går det an å skifte litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min satt opp som en normal gitar.

Bending og vibrato opplevdes akurat som på en hvilken som helst gitar.

Den var også veldig punchy og klar i tonen, den låt rett og slett veldig bra!

Heller ikkenoe problem med sustain, og jeg er litt småkresen på gitarer vil noen kanskje mene hehe

Nå var dette Denanders signatur så det var en ganske dyr gitar.

Jeg vet at systemet også sitter på endel av VGS' billiggitarer og det er mulig man kan ha fått andre inntrykk av å prøve de.

Jeg har ingen reservasjoner mot å ha en gitar med Evertune (Og gjerne TT også) igjen.

Vet at Evertune jobber med et tremolosystem og fikser de det, da begynner det og bli spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.