Web Analytics
Jump to content

EverTune - Nytt patent som skal holde gitaren stemt

MDRattle

Recommended Posts

Sitter er og leser om EverTune. Dette er visstnok noe helt ny type bro, som ved hjelp av fjærer skal gjøre at gitaren er stemt hele tiden. Selv er jeg litt skeptisk, og jeg prøvde å søke om "EverTune" her på forumet, men fant ingen poster.

Det høres jo veldig bra ut.. Nesten for bra til å være sant, og man vet jo hva man sier om ting som er for bra til å være sant. Mulig jeg også er redd for nye teknologier, haha.

Det er litt info her:

http://evertune.com/

Legger ved litt info her til de late som ikke liker å klikke :P

How does EverTune work?

EverTune is based on simple mechanical principles. The EverTune bridge connects your guitar strings to an adaptive spring-tensioner inside the guitar body.

As each string or tuner posts loosens, the springs compensate, maintaining exactly the tension you set the first time you tuned the guitar, no matter how hard or how often you play.

You’ll never again have to re-tune your guitar…unless you want to! Prefer alternative tunings? Easy! Tune or re-string your EverTune just like a regular guitar. Want to bend your notes? You can do that too! With EverTune, you are in control!

EDIT: 4 ganger på grunn av dyslektiske tendenser i navnet på tråden.

Edited by MDRattle

• Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den så jo helt katastrofal ut. Og med riktig oppsett av gitaren er det heller ikke noe problem å holde den stemt, så lenge stemmeskruene er av nogenlunde kvalitet. Dersom gitaren greier seg gjennom et par sanger kan man jo også unne seg en pause til å stemme den.

Den så jo helt katastrofal ut. Og med riktig oppsett av gitaren er det heller ikke noe problem å holde den stemt, så lenge stemmeskruene er av nogenlunde kvalitet. Dersom gitaren greier seg gjennom et par sanger kan man jo også unne seg en pause til å stemme den.

Helt enig angående utseendet til den, hadde ikke passet på noen av mine gitarer..

Men..... Teknologien er jo interessant.

0:50 Intonasjonen skal visst bli "accurate" også

Diggbar fyr ihvertfall. Smakfull spilling og tone på starten.

Konseptet er jo forsåvidt interessant det, men jeg mener man kan oppnå det samme med en riktig justert gitar med gode stemmeskruer og relativt nye strenger.. :P

Gitarister (hobby som proffe) har ofte en tendens til å være noe konservativ når det gjelder gitarer... gjelder ikke alle selvsagt... men også her tenker jeg at jeg holder meg til det tradisjonelle.

Dersom gitaren er såpass dårlig at den går ut av tune irriterende ofte, så finnes det bedre måter å fikse det på...

Jeg ser jo at dette kan fungere, men framfor alt så tror jeg det vil redusere bruksområdene til gitaren...

Hva når jeg ønsker meg en drop-D tuning... eller andre litt mer eksotiske tuninger?

Slik det ser ut på den videoen deres, så medfører dette re-intonering...hvis det i det hele tatt lar seg gjøre.

Gitarister (hobby som proffe) har ofte en tendens til å være noe konservativ når det gjelder gitarer... gjelder ikke alle selvsagt... men også her tenker jeg at jeg holder meg til det tradisjonelle.

Dersom gitaren er såpass dårlig at den går ut av tune irriterende ofte, så finnes det bedre måter å fikse det på...

Jeg ser jo at dette kan fungere, men framfor alt så tror jeg det vil redusere bruksområdene til gitaren...

Hva når jeg ønsker meg en drop-D tuning... eller andre litt mer eksotiske tuninger?

Slik det ser ut på den videoen deres, så medfører dette re-intonering...hvis det i det hele tatt lar seg gjøre.

"You’ll never again have to re-tune your guitar…unless you want to! Prefer alternative tunings? Easy! Tune or re-string your EverTune just like a regular guitar. Want to bend your notes? You can do that too! With EverTune, you are in control!"

Fungerer sikkert fint (bortsett fra at det så langt ikke er en tremolo, men en fast bro) men alt som krever modifikasjoner og fresing m.m. i en gitar vil neppe være særlig aktuelt for så mange. Supervee og andre tremolosystemer som faktisk ikke krever noen modifikasjoner fungerer etter sigende godt de også, men det er ikke veldig mange som vurderer noe slikt, først og fremst grunnet utseende vil jeg tro.

Dette er nok ikke noe jeg bruker penger på, men at det kan være et marked for det, det tror jeg på. Jeg har spilt ganske lenge, og i forskjellige sammenhenger, og har mer enn en gang blitt veldig forundret, for å si det mildt, over hvor store problemer selv ganske gode gitarister har med å få stemt gitaren sin. Særlig hvis det er litt stress inne i bildet, og kanskje litt bakgrunnstøy. Slik jeg ser det, er en god tuner løsningen på de problemene, men likevel.

Selv om den ikke blir tatt i mot med åpne armer her på forumet, så er kanskje målgruppen gitarister som er hakket mindre nerdete, og som ikke har ører (og tålmodighet) til å stemme skikkelig selv.

Spør de som jobber i butikk, over hvor mange som leverer inn gitaren sin for å få den stemt. :)

Selv har jeg ikke det problemet. Jeg kjøper nemlig bare gitarer som er stemt fra fabrikken, så er den saken ute av verden.

• 9 months later...

Jeg testet Evertune og fikk en gjennomgang av systemet i Frankfurt.

La meg først si at det funker!!! Her kan du hive på nye strenger og ikke være redd for å bli ustemt. Ta med gitaren ut på en utendørsscene en vinterkveld eller en varm sommerdag - ikke noe problem. Løfte gitarene etter strengene og riste den som en milkshake.... fortsatt like stemt.

Det er også veldig enkelt å bruke og stille inn. Men den har en skal vi kalle det "sweetspot" der gitaren ikke blir ustemt hverken opp eller ned - noe som gjør at tonen er klokkeren selv om man tar vibrato eller bender. Det var helt sjukt ekkelt å spille - gitaren gav ikke den responsen man vil ha. Det tar to sekunder å stramme på stemmeskruen slik at man kommer på "edge" og dermed kan bende og vibrere. Ulempen da er at gitaren kan bli ustemt opp (sharp) men fortsatt ikke ned (flat). Så da er man bare "halvsikkret" :P

For studio bruk - backupgitar i utendørssituasjoner og en del annet så ser jeg nok bruken for dette systemet, og det finnes helt sikkert gitarister som vil bruke dette, men kommer nok ikke til å kjøpe meg no sånt selv (man skal aldri si aldri, men.....)

Det ser ikke veldig pent ut. Relativt stort og klumpete - og å ettermontere det på en gitar ville jeg aldri begitt meg ut på - krever i så fall veldig mye utfresing. Om jeg skulle hatt noe sånt så hadde jeg kjøpt en gitar med det ferdig innstalert.