Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

AMP til 5-7000


Anbefalte innlegg

Man skal ikke alltid stole på det man har "hørt". En amp låter veldig ofte slik gitaristen vil den skal låte. Nå sier du heller ikke hva du spiller og hvilken type lyd du er ute etter (som evergud også er inne på).Likevel kommer det et lass med forslag på amper som "menigheten" mener du bør satse på. Marshall og Vox (og Fender, for den saks skyld) er forskjellige dyr som låter litt forskjellig. Det er også forskjeller på modellene til de enkelte produsentene, selvsagt. For 5-7 lapper har du mulighet til å få deg en veldig god amp, men før du får enda flere av typen "Jeg har en xxxxxx, og den er best i verden" type råd, kan det være lurt å beskrive litt mer detaljert hva du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke enig... da hadde vi ikke hatt fenomenet GAS :lol:

Det var jo selvfølgelig satt litt på spissen. Poenget mitt var at man kan skru seg til en bra lyd på de aller fleste amper. To gitarister vil også høres forskjellig ut på samme ampen.

Det er selvfølgelig slik at dyrere amper som regel er bedre enn rimeligere amper, men når trommisen kommer inn... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner man ikke hva man skal ha- hva med å ta turen innom en for eksempel Line6 modelleringsamp fra litt over nederste hylle, spandere en fire-fem tusen eller mindre brukt, og skru rundt til øyet blir stort og vått, og så finne ut hva den ampen forsøker å låte som, og så kan man ta det derfra?

Hvis man er såpass usikker på hva slags lyd man er ute etter, så er man trolig ikke verdens beste gitarist, heller, og kan klare seg med det lille "filteret" som "jukseampen" legger på, før man rører i vei med videre i valgene?

Sikkert fryktelig politisk ukorrekt, men hvis flere nybegynnere fulgte dette rådet i stedet for å kjøpe seg gjennom en rekke forsterkere før man blir fornøyd, så ville mange spart masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner man ikke hva man skal ha- hva med å ta turen innom en for eksempel Line6 modelleringsamp fra litt over nederste hylle, spandere en fire-fem tusen eller mindre brukt, og skru rundt til øyet blir stort og vått, og så finne ut hva den ampen forsøker å låte som, og så kan man ta det derfra?

Hvis man er såpass usikker på hva slags lyd man er ute etter, så er man trolig ikke verdens beste gitarist, heller, og kan klare seg med det lille "filteret" som "jukseampen" legger på, før man rører i vei med videre i valgene?

Sikkert fryktelig politisk ukorrekt, men hvis flere nybegynnere fulgte dette rådet i stedet for å kjøpe seg gjennom en rekke forsterkere før man blir fornøyd, så ville mange spart masse penger.

Veldig enig. Det tar tid å finne sine lydidealer og preferanser, så en modelleringsamp er nok ikke dumt til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, det har du beklageligvis helt rett i. Får man ikke til noe "dritkult" i løpet av kort tid, er det noe feil med utstyret. Det å spille gitar er ikke et dataspill, beklageligvis.

Men det blir ikke bedre av å handle og selge amper og effekter i fleretusenkronersklassen hver uke for det. Det er bare dyrere.

Jeg har en Behringer stereoamp med mye mer enn det jeg trenger av effekter innebygget.

Jeg er så dum at jeg er godt fornøyd med den, jeg, fordi den er allsidig, driftssikker, spiller så høyt eller lavt jeg vil, og- ja. Stort sett.

Så får jeg heller leve med den "laken foran forsterkeren"- lyden jeg vet er der. Jeg hører det bare hvis jeg har en røramp på låns. Til gjengjeld kan min forsterker "alt".

Bruker man litt penger på en slik forsterker, fungerer den bra for de aller fleste, jeg snakker ikke da om de billigste modellene. Forslaget mitt går da ut på å "modne" litt som gitarist med noe slikt, og kanskje spare penger samtidig, og når kontrollene står på det samme stedet hver gang man spiller, så er man klar for å handle, både bedre forsterker og effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i å starte litt forsiktig (ikke Guitar Hero), men det går å kjøpe en liten og billig røramp også.

Så kan man kjøpe en og en effekt, og ha god tid til å finne ut hvordan hver effekt kan fungere sammen med ampen.

Tror kanske man forstår litt mer av amp og effekter da. Det er det ikke sikkert at alle gjør med innebygde 999 factory presets, og 20 effekttyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host*

*snip video

Joda. Det er ikke nytt, sjekk ut Peavy Midibass.

Jeg er redd for at dette er dataspillets versjon av Ford Edsel.

Hvis dette slår an, skal jeg være veldig glad for det. Men altså, og jeg siterer sånn røffli- "Øøøh if anybody is, Øøh like crazy enough to play like this ( i et modus som begynner å minne om gitarspilling), like, Øøøh, you can sorta like do it"..

Der er der noe av problemet ligger.

Og så- skal man starte med å få den gitaren til å låte sånn nogenlunde. Med forsterker og effekter. :)

Tenk å kunne spille uten å se på venstrehånden. Fantastisk! Da er det nok sikkert mye enklere å kjøpe seg en sånn forsterker som låter slik som gitarhelten man har bruker. Eller et dataspill man kan føle seg god i i løpet av noen minutter.

Ser jeg er veldig spissformulert, men poenget er der inne et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både forslaget om en grei rør-amp og en modelingamp (men ikke Line6) er ok - Modeling modellene til Vox er litt mer basic enn line6 greiene og fungerer best i "manual modus" - altså man må selv velge hvilken effekt, gain, pre-amp volum, master volum og forsterkertype man ønsker - det blir litt mer som en normal amp, og det låter faktisk ganske bra. All vreng på Line6 forsterkerne låter som en og samme dist/od boks i mine ører (for å sette ting på spissen)

Jeg ville vel "dratt ut på byen" og begynt å prøve litt forsterkere, tenk også på at skal du ha en rør-amp må du også begynne å handle litt pedaler.

999 pre-sets som man ikke aner hvordan er bygget opp og 30 "variasjons" knapper er definitivt ingen lykke for en som ikke har full kontroll på hva som er hva, og hva ting er ment å representere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fryktelig politisk ukorrekt, men hvis flere nybegynnere fulgte dette rådet i stedet for å kjøpe seg gjennom en rekke forsterkere før man blir fornøyd, så ville mange spart masse penger.

Amen.... fra en som har kjørt gjennom 75% før ringen forhåpentligvis er sluttet ( ender vel opp på trappa til Gunnarpåmo ) :lol: Men GØY, det er det jo ... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.