Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rør

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har en amp som har en hvine lyd på Overdrive-kanalen.

Kommer hver gang jeg er borti strengene.

Lyden er ikke på clean-kanalen.

Dette har ført til at jeg muligens kanskje tenker at jeg tror jeg har en anelse av at det kan være preamp-rørene som trolig er skadet?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er typisk to problemer som fører til en slik hvining:

- Pickuppene er slitte og må vokses. Dersom lyden ikke er der på andre high-gain forsterkere, kan du se bort i fra dette

- Forsterkeren oscillerer. Dette kan komme av flere årsaker, men er et resultat av ekstreme mengder forsterkning som skal til for å lage vreng-lyd i kombinasjon av dårlige jordforbindelser eller slitte komponenter (typisk kondensatorer).

Jeg har hørt at preamprør kan bli "mikrofoniske". Dette har jeg aldri opplevd selv, men kan være et potensielt problem. Jeg hadde en slik hvinelyd i en Studio Preamp engang, da holdt det å bytte jack'en på inngangen (studio preampen har inngang både foran og bak, så det var ganske enkelt å isolere problemet).

Forsvinner hviningen hvis du skrur ned volumet på gitaren?

Og dessuten, hva slags amp er det snakk om?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke pickupene da jeg har prøvd andre topper på cabinettet.

Sist jeg hørte et lignende problem var det rørene som var kaputt. De ble skiftet og lyden ble fikset.

For at de skal bli mikrofoniske må de jo stå en god stund uten å bli spilt på ?

Om jeg setter på mere vreng blir ulyden også sterkere. Dette gir meg inntrykk av at det er preamprørene som er synderne.

Den ble sendt i posten, noe som også er lugubert.

Men det kan også som sagt være en kondensator som har vært i ørkenen og tørket ut..

Ampen er en Carvin Legacy 100w topp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan slå forsiktig på preamprørene med en kulepenn e.l for å se om noen av dem skiller seg ut ved at det er noen av dem som "klinger" mer enn de andre. Om det er stor forskjell kan dette tyde på at de er mikrofoniske.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Når man har et så deilig brett låter alt bra! 
    • Det kommer an på så mye, pedaler som støyer, pedaler som suger signal selv i standby, billig uisolert strømforsyning. Jeg har en enkel Gigrig Quartermaster 6, den gjør virkelig underverker 🙂
    • solgte de det som standard tilgjengelig i butikken, gubbe, eller var det spesialbestilt?
    • Jeg bruker fem-syv - litt etter dagsform - pedaler, én splitter-boks og en del kabling. Det har aldri vært et problem. Om du er sånn som meg, og alltid har én boks påslått, trenger du kanskje ikke buffer? Det du mister i diskant kan du ofte ta igjen med litt diskant i ampen. Det jeg legger mest merke til når jeg bruker mange pedaler, uten noen form for buffer eller "velge-boks" (GigRig feks), er at ampene dropper litt i volum. Dette kan du jo også ta igjen med litt volum på ampen. 
    • En god buffer så tidlig i signalkjeden som mulig gjør at du ikke taper mer diskant enn kapasitansen til gitarens elektronikk og kabler pluss pedaler før bufferen. Om pedalene etter dette alle har høy inngangsimpedanse og lav utgangsimpedanse (over 500 Kohm og under 1Kohm), greier du deg med denne ene bufferen. Men om du har en eller flere pedaler med høy utgangsimpedanse, f.eks. Fulltone OCD t.o.m v1.7, trenger du også en buffer etter disse. TC Electronic-buffere er bra nok, og de fleste av deres nyere pedaler har valgbar buffer-bypass eller true bypass. Boss sine buffere er ikke gode nok, mener jeg, de overkompenserer. Og om du bare bruker true bypass-pedaler, kan du si farvel til diskanten din. Men én enkelt buffer før disse gjør at det meste går greit.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.