Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rør


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har en amp som har en hvine lyd på Overdrive-kanalen.

Kommer hver gang jeg er borti strengene.

Lyden er ikke på clean-kanalen.

Dette har ført til at jeg muligens kanskje tenker at jeg tror jeg har en anelse av at det kan være preamp-rørene som trolig er skadet?

Endret av Zevs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk to problemer som fører til en slik hvining:

- Pickuppene er slitte og må vokses. Dersom lyden ikke er der på andre high-gain forsterkere, kan du se bort i fra dette

- Forsterkeren oscillerer. Dette kan komme av flere årsaker, men er et resultat av ekstreme mengder forsterkning som skal til for å lage vreng-lyd i kombinasjon av dårlige jordforbindelser eller slitte komponenter (typisk kondensatorer).

Jeg har hørt at preamprør kan bli "mikrofoniske". Dette har jeg aldri opplevd selv, men kan være et potensielt problem. Jeg hadde en slik hvinelyd i en Studio Preamp engang, da holdt det å bytte jack'en på inngangen (studio preampen har inngang både foran og bak, så det var ganske enkelt å isolere problemet).

Forsvinner hviningen hvis du skrur ned volumet på gitaren?

Og dessuten, hva slags amp er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pickupene da jeg har prøvd andre topper på cabinettet.

Sist jeg hørte et lignende problem var det rørene som var kaputt. De ble skiftet og lyden ble fikset.

For at de skal bli mikrofoniske må de jo stå en god stund uten å bli spilt på ?

Om jeg setter på mere vreng blir ulyden også sterkere. Dette gir meg inntrykk av at det er preamprørene som er synderne.

Den ble sendt i posten, noe som også er lugubert.

Men det kan også som sagt være en kondensator som har vært i ørkenen og tørket ut..

Ampen er en Carvin Legacy 100w topp.

Endret av Zevs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slå forsiktig på preamprørene med en kulepenn e.l for å se om noen av dem skiller seg ut ved at det er noen av dem som "klinger" mer enn de andre. Om det er stor forskjell kan dette tyde på at de er mikrofoniske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.