Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte strenger selv for første gang


Knewt

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å ta noen dråper Zalo i vannet de få gangene jeg koker strenger. Det løser opp en god del fett og skitt, men det skummer bra også, så pass på gryta :) Det er som sagt en nødløsning forbeholdt særdeles blakke tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er det jo ikke slik at det er en riktig måte å sette på strenger, og alle andre måter er er katastrofe. Det meste funker på et vis. Har man ikke peiling i det hele tatt, er sikkert videoen nyttig til en viss grad.

Koke strenger har jo jeg gjort mange ganger, men strengene "dør" veldig fort igjen, så det er en nødløsning. Bruker man spritbad, holder de seg "nye" mye lenger.

Jeg sliter litt med b-strenger som dør særdeles fort, jeg får kanskje prøve dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden fant jeg en nettside der en fyr hadde laget en "strengevasker" av en bit avløprør og tilhørende rørleggerdeler, sånn rør man bruker ut fra en vanlig vask. Han hadde kappet av en bit i riktig lengde til bass- strenger, satt på en kork som han hadde limt fast, og i den andre korken hadde han festet en krok han kunne feste strengene i. Da kunne han bruke spriten i røret mange ganger. Han påsto på siden at etter 24 timer i røret, og så skylling i rent varmt vann, så var strengene "som nye", og at man kunne gjenta prosessen mange ganger.

"Helt som nye" tror jeg vel ikke helt på, men jeg har prøvd selv, og et sånt spritbad er mye bedre enn koking, uansett om man bruker litt Zalo eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden fant jeg en nettside der en fyr hadde laget en "strengevasker" av en bit avløprør og tilhørende rørleggerdeler, sånn rør man bruker ut fra en vanlig vask. Han hadde kappet av en bit i riktig lengde til bass- strenger, satt på en kork som han hadde limt fast, og i den andre korken hadde han festet en krok han kunne feste strengene i. Da kunne han bruke spriten i røret mange ganger. Han påsto på siden at etter 24 timer i røret, og så skylling i rent varmt vann, så var strengene "som nye", og at man kunne gjenta prosessen mange ganger.

"Helt som nye" tror jeg vel ikke helt på, men jeg har prøvd selv, og et sånt spritbad er mye bedre enn koking, uansett om man bruker litt Zalo eller ikke.

Har også sett noe slikt en gang.

Edit: var det denne?

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite å spare på det når det gjelder basstrenger, med mindre man har tenkt å kjøpe mange sett av gangen.

Sparer da en god del jeg...Pleier å få det på såvidt over 200 kroner inkludert frakt (slipper MOMS), har bestilt et 5-strengs Ernie Ball-sett og 4-strengs Marcus Miller-signatursett. Har ikke sett tilsvarende pris i en norsk butikk for å si det sånn...Har nesten slutta å handle instrumenter og sånt i Norge, når det nesten alltid er halv pris på å kjøpe fra utlandet.

Ja, stemmer. Hvis jeg blir veldig aktiv på bassfronten på nytt, skal jeg lage meg en slik. Bass-strenger er dyre, det siste settet jeg kjøpte kostet meg over 900 kroner..

900? Til 17-strengs bass da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer da en god del jeg...Pleier å få det på såvidt over 200 kroner inkludert frakt (slipper MOMS), har bestilt et 5-strengs Ernie Ball-sett og 4-strengs Marcus Miller-signatursett. Har ikke sett tilsvarende pris i en norsk butikk for å si det sånn...Har nesten slutta å handle instrumenter og sånt i Norge, når det nesten alltid er halv pris på å kjøpe fra utlandet.

900? Til 17-strengs bass da eller?

Over 200kr blir jo strengt tatt momspliktig, da ;) Hvis man ikke regner med å betale moms, er det klart, da lønner det seg litt.

Kjøper ikke stort fra Norge selv, annet enn småplukk jeg trenger fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått nye strenger i posten nå (etter veldig rask levering av PowerGuitar.no). Tenker å bytte senere idag. Var det sånn at man ikke burde ta av alle strengene samtidig? Jeg vil egentlig det, fordi det hadde vært greit å vaske litt ordentlig under strengene og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 200kr blir jo strengt tatt momspliktig, da ;) Hvis man ikke regner med å betale moms, er det klart, da lønner det seg litt.

Kjøper ikke stort fra Norge selv, annet enn småplukk jeg trenger fort.

Drøyt 200 kroner er inkludert (dyr) frakt, selve strengene pleier å ligge på +-25$, og moms unngås dermed glatt.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.