Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte strenger selv for første gang


Knewt

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg vurderer nå å skifte strenger på bassen selv for første gang. Strengene begynner å bli litt flisete, så det er vel på tide å bytte. Har funnet ut at det kan bli litt dyrt å måtte levere den til service hver gang, så jeg skal lære meg å bytte selv.

Er det noe verktøy jeg trenger? Jeg trenger i alle fall en god guide/video så jeg ikke gjør noe feil.

Bassen det er snakk om er en Ibanez EDB-555 (5-strenger). Trenger også forslag til bra strenger som ikke koster en formue. Spiller for det meste metal hvis det har noe å si. EADG-strengene vil noen ganger bli stemt opp litt så strengene må tåle det.

- Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kikket på videoene, men fikk skikkelig "turnoff" når jeg så at han hadde et flott tips om å koke bass-strenger. Det er omtrent like lurt som å tisse i buksa for å holde varmen. Rense i sprit, for eksempel konsentrert spylevæske, ja, koke, nei.

Forøvrig prater han som en foss, stort sett tull, bortsett fra når han sier at "It does not really matter". Og så kutter han strengene alt for lange. Et par runder er mer enn nok, mer gjør bassen vanskeligere å stemme. Strekk strengen til "neste stemmeskrue", og klipp den av der.

Jeg liker å begynne med den tykkeste strengen, men som han sier "It does not really matter". :)

Jeg hadde heller sett om jeg fant noen andre videoer. Totalt sett er dette nesten fasiten på "hvordan man IKKE setter strenger på en bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på videoene, men fikk skikkelig "turnoff" når jeg så at han hadde et flott tips om å koke bass-strenger. Det er omtrent like lurt som å tisse i buksa for å holde varmen. Rense i sprit, for eksempel konsentrert spylevæske, ja, koke, nei.

Forøvrig prater han som en foss, stort sett tull, bortsett fra når han sier at "It does not really matter". Og så kutter han strengene alt for lange. Et par runder er mer enn nok, mer gjør bassen vanskeligere å stemme. Strekk strengen til "neste stemmeskrue", og klipp den av der.

Jeg liker å begynne med den tykkeste strengen, men som han sier "It does not really matter". :)

Jeg hadde heller sett om jeg fant noen andre videoer. Totalt sett er dette nesten fasiten på "hvordan man IKKE setter strenger på en bass.

Bra du er her å kan rette på meg, så jeg ikke sender folk helt ut på jordet :P

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke slik at det er en riktig måte å sette på strenger, og alle andre måter er er katastrofe. Det meste funker på et vis. Har man ikke peiling i det hele tatt, er sikkert videoen nyttig til en viss grad.

Koke strenger har jo jeg gjort mange ganger, men strengene "dør" veldig fort igjen, så det er en nødløsning. Bruker man spritbad, holder de seg "nye" mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.