Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Får ikke stemt gitaren skikkelig


antos

Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet meg en Gibson Les Paul Studio. Sliter litt med å få stemt den skikkelig. Må stemmes flere ganger i løpet av dagen. Har det noe med at gitaren er splitter ny, altså ikke brukt, vil det da forbedre seg etterhvert? Eller må det en justering til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lær deg å strenge gitaren skikkelig - lås strengen og ikke linn på for mange omganger på pålen:

http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm

2. Du kan smøre sporene i oversadel litt med "glidemiddel" eller grafitt fra en blyant, men få heller en "gitardoktor" til å finjustere sporene i oversadel litt, det er en god sjanse for at sporene heller ikke er riktig dype nok. Høres sikkert merkelig ut dette, men det er en av de vanligste problemene på spesielt de rimelige gitarene fra de to store (Fender/Gibson)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for råd og tips! Det er spesielt G strengen som krangler, gjerne ikke ukjent. Har nå dratt litt i strengene, å drysset grafitt fra en blyant i sporene i oversadelen. Får se i løpet av dagen om dette kan ha hjulpet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det alltid er greit å skifte strenger på nye gitarer. Du vet aldri hvor lenge strengene har sittet på, og ofte er gripebrettet veldig tørt.

Prøvde denne måten sist for moro skyld.

^approved :D

Endret av MDRattle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen låser ikke strengene. Jeg synes denne måten å feste strenger på er langt mindre bra enn "låsemetoden". Dessuten- tre- fire runder rundt stemmeskruene er for mye, helt unødvendig og gjør gitaren vanskeligere å stemme. Sånn gjorde vi for mange år siden, dette er gammeldags.

Viser vel kanskje at det er flere måter å feste strenger på, men etter min mening er det en langt dårligere teknikk enn det for eksempel D'Addario viser.

D'Addarioversjonen:

Nærbilde:

Restring%20A%20Guitar.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins nok ikke noen fasitsvar på hva som er mest riktig. Den måten du viste, er den jeg vanligvis bruker. Begge måtene holder stemmingen like bra, men det ser penere ut med den måten du viste. Når det gjelder å stemme, er det ikke noe vanskeligere om den går to runder, eller tre runder.

Det som er litt av greia med den første videoen, er at den viser hvordan du kan strekke de, og hvordan de høres ut etter du har strukket de. Er man nybegynner og ikke har skiftet strenger før, er det greit å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.