Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan begynne og lage låter ?


Anbefalte innlegg

Hei. Er 17 år og er veldig interesert i musikk. Liker mest musikk fra 70 og 80 tallet. Er kjempe stor fan av a-ha og låtene deres.

Jeg har bare tenkt for morro skyld nå hvertfall bare prøve og lange noen låter insperert av a-ha. Men hvordan går jeg fram da ?

Dere har sikkert hørt a-ha og vet hvordan låtene deres er. Bør jeg skrive tekst først elelr lage melodi først ? Og hvordan i det hele tatt klare og lage en melodi ? det finnes jo låter i himmelen som bare venter på og bli fanget til en hit. Plutselig kommer det en ny låt og jeg tenker. Den kunne jeg faktisk laget. Jeg sliter veldig med og lage melodier. A-ha har jo så utrolig mange gode melodier i låtene sine og jeg skjønner ikke hvordan de klarer. Jeg har gitar,keyboard og microkorg så det burde vel holde får og lage låter ? Jeg har mange gode tekseter jeg har skrevet. Mangler bare og lage melodier til dem.

Tusen takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er 17 år og er veldig interesert i musikk. Liker mest musikk fra 70 og 80 tallet. Er kjempe stor fan av a-ha og låtene deres.

Jeg har bare tenkt for morro skyld nå hvertfall bare prøve og lange noen låter insperert av a-ha. Men hvordan går jeg fram da ?

Dere har sikkert hørt a-ha og vet hvordan låtene deres er. Bør jeg skrive tekst først elelr lage melodi først ? Og hvordan i det hele tatt klare og lage en melodi ? det finnes jo låter i himmelen som bare venter på og bli fanget til en hit. Plutselig kommer det en ny låt og jeg tenker. Den kunne jeg faktisk laget. Jeg sliter veldig med og lage melodier. A-ha har jo så utrolig mange gode melodier i låtene sine og jeg skjønner ikke hvordan de klarer. Jeg har gitar,keyboard og microkorg så det burde vel holde får og lage låter ? Jeg har mange gode tekseter jeg har skrevet. Mangler bare og lage melodier til dem.

Tusen takk for all hjelp! :)

Hei!

Noe som funker for meg og bandet er at vi starter med et gitarriff som en intro også jobber vi videre på dette riffet og når vi tror sangen er ferdig legger vi oppå Vokal og tekst. Trenger ikke å være så mye vanskeligere enn det, men dette er jo måten vi liker å gjøre det på ;)

Edit;

Vis du har mange gode tekster ville jeg ha laget et vers der vokalen skal være på gitar og spillt det inn på en eller annen måte og deretter prøve å synge denne teksten oppå.

Endret av Stiankarlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

heisan

enig med stiankarlsen - kanskje enklest å sette seg med med keyboard eller gitar og finne noen akkorder som du liker. Så kan du begynne med teksten - kanskje bare si den - kjenne på rytmen - og prøve toner som passer til akkordene. Kanhende du finner ut at akkordene ikke passet, vel så endrer du på dem til du blir fornøyd og de går i hop med teksten.

Når det gjelder å skrive låter som aha er vel det beste å lære seg sangene og studere hvilke akkorder og tonesprang de benytter - men å lære er en ting å kopiere er noe annet ;-)

Noen sanger kommer som du sier ut av luften - andre må du leite lenge etter

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.