Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemt gitar, men fortsatt ikke helt!


Hatecrew

Anbefalte innlegg

Hei alle lesere! :D Eg holder på å lære meg en "Solo" sang som heter "Passage to the reaper" som alexi laiho og roope latvala spiller..

Eg bruker Guitar Pro 5 som de aller fleste kjenner til.. Eg stemmer gitaren helt likt som på sangen (D-Standard).. Så spiller eg ilag med guitar pro. Det går helt fint når eg er på lave "frets".. men når eg nerma meg bånd 12 og oppover blir tonene LITTEGRANN for høg..

På denne sangen er det mye spilling på 12 bånd og oppover, så når eg speler ilag med guitar pro blir tonene eg spiller helt forferdelige.. :angry:

Dette irriterer meg så grenseløst.. Også vibrerer det (Du veit sikkert ka eg meina) når eg spiller på de høge båndene..

Eg har en anelse ka som er galt, sikkert justeringen der bak med bridgen? Eller kan det vere nåke anna?

Takker for alle svar! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KAARVAAG

For å inntonere så er det ofte justering bak der med bridgen. Er ganske sikker på at det er det som må til for få den skikkelig stemt. Dette finnes haugevis av gode (og dårlige!) videoer på youtube angåene dette. Det med vibrering kan kanskje være litt justering av truss-rod hvis du vanlihvis spiller i åpen E.

Håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du mener med "vibrering" men truss-rod justering påvirker ikke halsen på de høye båndene.

Intonering gjøres ved at du stiller sadelavstanden/strengelengden slik at en åpen streng og en streng frettet på 12 bånd låter rimelig likt. Bruk en god tuner og neck pickup - du bør egentlig gjøre dette med et nytt sett strenger og justere sadlene lengre bakover før du begynner, så du slipper å slite med "kink"/bulk på strengene når du justerer frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og justere intonasjon må du justere brua di... Floyd Rose eller TOM, eller hva enn du har...

Hvis du vet hva en naturlig harmonisk note ved 12' bånd er... så må du sammenlikne den naturlige harmoniske noten ved 12' bånd og noten ved 12' bånd. De skal være så nære som mulig. Stem først gitaren etter den harmoniske noten ved 12' bånd, deretter justerer du broen etter noten ved 12'bånd.

thar u go

:

http://www.fretnotguitarrepair.com/Electric_Guitar_Intonation.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med vibrering. Det eneste jeg kan tenke meg er at hvis du for eksempel drar en tone på 12-24 frets på de lyseste strengene, og den "vibrerer" eller høres sur ut (toner sustainer ikke eller høres helt glatt ut), uansett om den er stemt eller ikke. Har hatt det flere ganger før selv, det forsvinner hvis du bytter eller renser strengene. Hvis du tørker av strengene hver gang etter spilling så burde det ikke skje igjen + at du øker levetiden på strengene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dei som lurer på ka eg meina med vibrering, eg skal prøve å forklare.. ;)

Eg spiller av en tone på 12 bånd på E strengen (lyseste).. Denne tonen er ikkje heilt rein, du kan sammenligne lyden med at du bøyer strengen (Umenskelig fort) opp og ned igjen.. Den "Dirrer" rett og slett!! :ninja:

Håper det hjalp deg/dere til å forstå ka eg meina! :D

Takker for alle tips og forklaringer! Sjøl om eg ikkje svarer, så leser eg dei og prøver å forstå! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dei som lurer på ka eg meina med vibrering, eg skal prøve å forklare.. ;)

Eg spiller av en tone på 12 bånd på E strengen (lyseste).. Denne tonen er ikkje heilt rein, du kan sammenligne lyden med at du bøyer strengen (Umenskelig fort) opp og ned igjen.. Den "Dirrer" rett og slett!! :ninja:

Håper det hjalp deg/dere til å forstå ka eg meina! :D

Takker for alle tips og forklaringer! Sjøl om eg ikkje svarer, så leser eg dei og prøver å forstå! B)

Det der høres utrolig likt ut som det jeg nevnte ovenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som dere har ganske mye peiling på alt med gitar..

Kor dåke har lært alt sammen? :P

Gleder meg til å begynne på folkehøgskule, sikkert en lærer eller elever som kan lære meg alt om det der! ^_^

Livets skole det vettu, skoler kan lære deg mye, men mange ganger kan du lære ting mye fortere og enklere om noen rett og slett viser deg ting, eller at du prøver selv !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som dere har ganske mye peiling på alt med gitar..

Kor dåke har lært alt sammen? :P

Gleder meg til å begynne på folkehøgskule, sikkert en lærer eller elever som kan lære meg alt om det der! ^_^

hvis man har en gitar å fikle med, samt tilgang til internett, så er det bare tålmodigheten som setter grenser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.