Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon-spørsmål


Anbefalte innlegg

Føler dette er rimelig unødvendig spørsmål da spørsmålet er blitt stilt mange ganger, men får ikke helt til å tolke et svar som passer til det jeg lurer på når jeg søker opp mikrofon i forumet, så here it goes (again):

Jeg har lyst å spille inn både akustisk (unplugged) og elektrisk gitar, kanskje en vokal, men det er sisteprioritert da jeg låter som ei kråke.

Har gitarer, PC og amp. Med andre ord ikke særlig mye stæsj.

Ønsker da litt tips om hva som hadde vært en bra løsning med tanke på mikrofon(er) for et budsjett på ca 2000,-.

Jeg spiller alle mulige sjangre og kan gjerne finne på å fyre inn et munnspillriff i ny og ned, men dette er ikke prioritert.

Har snakket med en jeg kjenner som talte om USB-kondenser-mic. Altså jeg trenger ikke noe eksternt lydkort, bare plugge inn i USB og så er man good to go(?).

Dette høres veldig flott ut for meg, men da det er skrevet ganske lite om det i forumet er jeg ganske clueless angående dette.

Kan også gå for andre muligheter for innspilling enn mikrofon, som å plugge rett inn i pc om dette gir en ok lyd. Er ment til hobbyinnspillinger, altså ikke noe påkrevd studiokvalitet.

For å oppsummere: Jeg har lyst på en mic-løsning (en eller flere) for rundt 2000,- som kan ta opp både akustisk og elektrisk gitar. Lyst å kunne ta opp høy elektrisk amp-lyd uten skurring.

Da satser jeg på lydopptak lignende det man finner på youtube.

på forhånd takk : )

(gjerne link til en tråd hvor det er diskutert før, for jeg finner bare en tråd som er ment til vokal)

Endret av Garry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd en sånn USB- mikrofon selv, men snakket med et par karer som er meget fornøyd. Et par tusenlapper vil holde lenge slik du beskriver det.

Det du bør gjøre for å få så gode opptak som mulig, er for det første å spandere på deg et stativ. Deretter bør du finne deg det mest rotete rommet du kan finne. Bokhyller, tykke gardiner, stoppede møbler, teppe på gulvet og slikt er flott.

Et minimalistisk ryddig rom med stål, glass og store veggflater er ikke å foretrekke, for å si det slik. Du vil ha så lite romklang som mulig. Har du et "glatt" hjørne, vil det hjelpe veldig å sette opp for eksempel en madrass i det hjørnet mens du holder på.

En stormembranmikrofon kan brukes til alt det du ønsker å ta opp, men den er nok ikke førstevalg til bluesmunnspill.

Når deg gjelder elgitar, synes jeg det er like lett å få kurant gitarlyd ved å plugge gitaren rett inn i lydkortet til PC-en (du bør ha et lydkort beregnet på musikk, ikke et innebygget lydkort som det er på de fleste PC-er), og så bruke en simulator i stedet for å mikke opp forsterkeren. Guitarrig eller Amplitube er bra programvare til dette, men har du som sagt kun en mikrofon, kan du bruke den.

Hvis jeg ikke husker feil, er det en slik stormembranmikrofon med USB til salgs her på forumet. Jada-

Har som sagt null erfaring med den der, men folk ser jo ut som om de er fornøyd. http://www.zzounds.com/productreview--CADU37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm det med rommets interiør osv har jeg ikke tenkt på.. men et rotrom skal ikke være noe problem :)

Har sett en del youtube-opptak med div USB-mikrofoner og det virker ganske kurant for mitt bruk, så bestiller nok en idag.

"En stormembranmikrofon kan brukes til alt det du ønsker å ta opp, men den er nok ikke førstevalg til bluesmunnspill."

Regner med at når du sier "alt" også mener å sette micen fremfor amp og ta opp? Har ikke noe brukbart lydkort, så det må eventuellt kjøpes hvis dette er bedre løsning.

mvh Garry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.