Web Analytics
Jump to content

Komposisjon!

Recommended Posts

Tenker du melodien i hodet før du finner notene på gitaren?

Tenker du en relativ melodi og finner de samme notelinjene bare en oktav opp eller ned?

Bruker du gitar(når du komponerer)?

Bruker du piano(når du komponerer)?

Bruker du andre instrumenter(når du komponerer)?

Tar du inspirasjon fra annen musikk(bevisst)?

Hører du på det du har lagd dagen etter for å se om det høres like bra ut?

Lager du små biter og setter de sammen til en sang?

Improviserer du til du finner noe kult?

Tenker du rytme i begynnelsen eller slutten?

Eller hva gjør du og hvor liker du å hente inspirasjon?

Edited by Audun

Mine komposisjoner kan komme av så mangt.

En fin akkord, en stemning, et lydkonsept i hodet mitt, en lyd eller f.eks en tittel.

Sjelden jeg setter meg ned kun for å komponere. Det er som oftest i sammenheng med at jeg bare spiller og så plutselig så låter det kult.

Bruker både gitar og piano til komponering, men som oftest gitar. Men det kan være jævlig inspirerende å spille på nye instrumenter.

F.eks så kjøpte jeg meg en baritone-gitar for noen uker siden, og jeg har etter det vært inne i en bra periode både spille og komposisjonsmessig.

Når jeg begynner å finne ut av ting så spiller jeg det som oftest inn. Spiller inn et og et riff, slik at jeg lett kan bytte rekkefølge på ting. Evnt. ha et riff flere ganger.

Når "rammen" er på plass så begynner jeg å legge på andre ting som trommer, bass, melodigitarer osv.

Det fine med å spille inn mens man komponerer er at man får et annet perspektiv på hvordan det egentlig høres ut, og da er det lettere å være kritisk.

Denne metoden funker dog best til låter med en viss struktur, som f.eks låter som skal brukes i bandet.

Når jeg setter sammen 20-40 minutter lange dronestykker så kommer det mer fra improvisasjon.

Jammer i noen timer og plukker ut de tingene som låt kulest og bygger videre på det. Lager en grov skisse i hodet mitt på hvordan formen på stykket skal bli, men lar det være såpass åpent at det fortsatt er plass til spontan improvisasjon.

Inspirasjon henter jeg fra musikk, film, bilder, ord og ting jeg ser og hører i hverdagen.

Musikalsk henter jeg mye inspirasjon fra John Cage, Stephen O´Malley(Sunn O))), KTL), The Beatles, Stian Westerhus, Lars Horntvedt, Lee Ranaldo, Oren Ambarchi, Dylan Carslon(Earth), østlig, dronete folkemusikk og diverse støymusikere.

Mye minimalister med andre ord. Men dette er i hovedsak når jeg komponerer repeterende, støyende og mørk dronemusikk.

Skal jeg lage popmusikk tenker jeg fort i andre baner.

Edited by Audun

Det gjør jeg i blant ja.

Tenker du en relativ melodi og finner de samme notelinjene bare en oktav opp eller ned?

Skjønner ikke hva du er ute etter her.

Ja

Ja

Ja

Det hender selvsagt. Med mindre man er et fullstendig enestående geni, må man det.

Ja

Noen ganger

I aller høyeste grad

Uten rytme har du ingenting. Skjønner ikke spørsmålet.

Jeg henter inspirasjon fra min egen og andres musikk, ting jeg opplever & det som ellers måtte falle meg inn.

Edited by Audun

• 3 weeks later...

Kreativitet kan trenes på, som så mye annet. Tror ikke at rusmidler er veien å gå, nødvendigvis - men whatever floats your boat.

Personlig finner jeg mye kreativitet/inspirasjon i å gi meg selv begrensninger når jeg skriver musikk. Gi deg selv kun én toneart og tre akkorder - og to timer - og se hva du kommer opp med. Slike komposisjonsøvelser er morsomme og nyttige.

------

For å svare på spørsmålene:

Veldig ofte. En intuitiv melodi er ofte mye lettere å jobbe med fremfor en konstruert.

Skjønner ikke helt hva du mener, men oktavflytting gjør jeg gjerne i arrangeringsfasen, eller for å tilpasse leiet til instrument/sanger.

Ofte.

Alltid

Noen ganger. Har brukt alt fra mikrobølgeovn til saz.

Selvfølgelig. En god idé hos en annen musiker/komponist kan bli til flere gode idéer hos andre musikere/komponister.

Naturligvis. Blir sjeldent ferdig med et stykke på en dag. Bruker gjerne en måned eller flere.

Av og til, men ender alltid med å skrelle bort 80% av materialet til slutt - for å ha litt kohesjon.

Selvfølgelig! :) Improvisasjon er noe av det viktigste for min musikkskaping. Legger i 9 av 10 tilfeller improvisasjon inn i musikken jeg skriver.

Hele veien, fra start til slutt. Det hele kommer an på om jeg vil at kompet skal fungere lineært eller harmonisk.

Inspirasjon er flyktig, så jeg prøver på å bevare inspirerte øyeblikk. Er jeg hjemme, løper jeg mot nærmeste instrument og notepapir. Er jeg ikke hjemme, gjør jeg opptak på mobilen, og noterer stikkord og korte noteskisser i en notisbok. Jeg er ikke like heldig som andre, og kan ikke skru på inspirasjonen helt uten videre. Enkelte meditasjonsmetoder har vært effektive, og ofte hjelper det å oppholde hjernen med andre rutineaktiviteter (Einstein utformet jo relativitetsteorien når han arkiverte i patentbyrået).

Edited by Audun

Min kreative prossess:

Nescafê Cafe au Chocolate og noe musikk.

Plukker opp gitaren, spiller litt rundt for å se om det kommer noe.

Hvis jeg får noen ideer, setter jeg med ned foran PC-en og programmerer trommer.

Spiller inn og fortsetter så langt jeg kommer før jeg får en kreativ stopp.

Sove.

Hvordan ting videreutvikles, er veldig varierende. Til tider holder det for meg å bare høre på det jeg har spilt inn,

før det kommer en helt logisk måte å fortsette en ide på. Andre ganger kan det gå flere uker, noen ganger aldri.

I den siste tiden har jeg endelig også klart å skrive videre på låter i mitt eget hode, kontra det å bruke et instrument.

Så når en evt. låt er ferdig, hører jeg på den en god stund for å se om det er noe som kan gjøres med den.

Alt blir som regel kastet etter én måneds tid, så er det rinse and repeat.

Ja, av og til tenker jeg til og med hele komposisjoner. "Her må orgelet begynne å sige inn", "her må bassen spille noe helt annet en alle andre", "her må trommisen falle ut" eller f.eks "her må alle fortsette i samme takt, mens trommisen går over i 3/4"

Ja

Det hender

Det hender

Kopierer ikke, men stemninger og instrumentbruk er interessant å dra inspirasjon fra.

Om det er en idé med bandet, så ja. Hvis ikke så sjeldent.

Ja, stort sett det vi gjør i bandet.

Av og til.

I bandet har vi en veldig rytmebevist trommeslager! Så det er alltids mye rytme med i tenkingen. Men det er mot slutten av komponeringen vi begynner å legge "det ene slaget der og det taktskiftet der".

Ellers hva gjør du og hvor liker du å hente inspirasjon?

Jeg hører mye på annen musikk, leser Knut Hamsun, hører på historier som folk forteller og ser på tingene rundt meg.

Edited by Audun

• 4 months later...
  • 3 weeks later...

Jeg går mye å tenker på melodier. hvis jeg finner en i huet som høres fet ut, tar jeg det opp med melodien så jeg ikke glemmer det.

Ellers, sitter jeg bare å spiller noe og går utifra inspirasjoner uten å vite om det.

Lager som oftest først et riff, legger noe ovenpå det, så går jeg over til noe annet.

• 2 months later...

Som oftest går jeg etter en "stemning", og prøver å synge meg frem til en melodi som kan fungere som riff. Eller, så analyserer jeg den stemningen jeg er ute etter, og kanskje jeg finner ut at det er foreksempel en "tight, groovy" greie med litt mindre akkorder (kvintbasert), eller noe litt atmosfærisk. Da vil feks maj7, 11- og 13-akkorder kanskje være det jeg er ute etter.

Dersom jeg skriver et flerstemt parti, går jeg via samme arbeidsmetode som beskrevet over, bare at jeg prøver å se for meg lydbildet. Om det skal være kaotisk, vil jeg ikke gå etter en logisk tersdeling, men kanskje eksperimentere litt med kvarter, store sekunder og lignende. Altså metningstoner.

Ikke alltid, det er vel 50/50.

Spørs helt hva jeg komponerer, men veldig sjelden.

Nei.

Ja, hele tiden. Jeg prøver å isolere elementer fra annen musikk, og så analysere hva som får det til å fungere slik det gjør. Deretter prøver jeg å tenke meg at jeg vil ha samme "funksjon" i min musikk, og prøver å finne ut hva jeg kan gjøre for å tilsette samme funksjon, på en måte som gjør at inspirasjonskilden ikke er åpenbar. Ergo, at det ikke er plagiat eller i det hele tatt nært.

Hver dag, flere ganger for dagen, i ukesvis :P!

Jeg lagrer hver eneste ide jeg har, og kategoriserer dem etter "stemningen". Foreksempel om jeg lager et dystert riff i Hm, som minner om Dimmu Borgir, er det mulig jeg kaller den "Ide 3 - Dimmu-ish", og lagrer den i mappa mi. Når jeg senere jobber med en låt, og plutselig får en ide til et tema jeg vil ha, kan det hende den ideen er noe jeg allerede har skrevet! Derfor kikker jeg i idè-mappa mi, og passer den, så slår jeg de sammen. Ofte får jeg problemet med at de ikke er i samme toneart, men der er det bare å se hva man kan gjøre med transponering.

Prøver å gjøre det så mye som mulig på soloer, men riff er jeg skrekkelig dårlig på å improvisere. De riffideene mine kommer helt random nå og da, og jeg må bare prøve å skrive dem ned.

Det kommer an på hvilken ide jeg får. Det er mulig jeg bare får en rytmisk ide helt uten toner. Da må jeg bare finne ut hvilket uttrykk jeg er ute etter, også best mulig prøve å nå det uttrykket med den rytmiske ideen jeg ser for meg.

Inspirasjon kan komme fra hva som helst. Både fra samtaler med folk, konserter, tv-serier, bilder, TV-SPILL, litteratur... Mye forskjellig, alt som går inn på en kan anvendes som inspirasjon. :)

Håper disse synspunktene hjalp. Jeg føler jeg er greit på vei når det gjelder å få notert ned sine ideer. Et annet viktig tips, er å gå videre. Når du er ferdig med en låt, så er du ferdig med den. Da begynner du ikke å endre et parti, det vil bare føre til at du stenger for nye ideer. Høres krasst ut, men er faktisk helt sant...