Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal lage hjemmeStudio


Anbefalte innlegg

Hei, eg skal kjøpa meg hjemme studio, og har veldig lite erfaring med akuratt dette så eg trenger deres hjelp!

Det eg har planer om og kjøpe til nå er :

http://1sound.no/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=4834

Eg har et par spørsmål til nå :D!

Trenger eg Lydkort når eg har mixer ?

Kan eg spille inn Gitar, Piano og Vokal samtidigt med den Mixeren?

Er di høytalerene vits og ha med ettersom eg har høytalere fra før og kan spare 2000 på og ikke kjøpe dem?

Uten om den mikrofonen eg får med, hvilke ekstra mikrofoner burde eg kjøpe?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det er veldig viktig aa ha et godt lydkort for aa faa god kvalitet paa opptakene!

Hoytalere er ogsaa relativt viktig men du maa ikke ha det i samme grad som et lydkort..

Er pianoet akustisk trenger du flere mikrofoner, du faar titte litt rundt paa internett aa lese, men hvis det er elektrisk er det bare aa koble det rett inn i lydkortet!

Har du mikser kan du spille inn flere intrumenter samtididig...

Ser at miskeren kan kobles til USB men anbefaler deg aa kjope et eksternt lydkort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at miskeren kan kobles til USB men anbefaler deg aa kjope et eksternt lydkort

Apogee one / apogee duo!!!

Apogee one er sykt bra har sinnsykt bra innebygd mikrofon til det den koster...

Apogee duo har også sykt bra kvalitet (ikke innebygd mikrofon) og kan spille inn to spor samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke klart fram av annonsen om denne mikseren har innebygget lydkort, og om den har det- hva det er i stand til. Det hadde jeg sjekket opp. Har den ikke et skikkelig innbygget lydkort, hadde jeg kjøpt en mikser med det i stedet for. Eller et godt lydkort med preamps, og droppet hele mikseren, såsant du ikke trenger den til noe annet.

Uten at jeg har prøvd de, synes jeg at denne serien fra Alesis- http://www.alesis.com/multimix8usb20 ser spennende ut. Her er det snakk om godt med muligheter til en forlokkende pris. Skulle jeg ha handlet noe i dag, hadde jeg sjekket ut enslik. Virker fleksibelt og greit, og de har fått gode omtaler.

Når det gjelder mikrofoner, får du veldig mye for pengene om dagen. Skal du ta opp "på gutterommet" og er nybegynner, er det rett og slett bortkastede penger å kjøpe dyre mikrofoner. Et par kondensatormikrofoner til tusenlappen samt et par dynamiske mikrofoner til 3-400 kroner, så er du godt skodd. Bruk heller litt tid på å jobbe med mikrofonplassering og opptaksteknikker enn å bruke masse tid på å velge den rette mikrofonen. En rimelig mikrofon, rett plassert, låter mye bedre en en foltt mikrofon, slengt opp foran lydkilden uten at man tenker mer over det.

Selv har jeg gode erfaringer med mikrofoner fra Behringer, men det finnes sikkert andre alternativer som låter like greit.

Om det har noen hensikt å kjøpe høyttalere avhenger jo av hva det er du har fra før, så siden du ikke nevner det,er det ikke mulig å svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!:D Men fortsatt en del ting eg lurer på! Visst eg kjøper det settet eg visste, Trenger eg og kjøpe eit lyd kort da?! Hvor mye kan eg spille in samtidigt med den mixeren der? Eg tenker eg kommer til og trenge og spille min, Gitar og 2 - 3 vokalister på en gang! Og kanskje et piano samtidigt!? Har eg da det eg trenger med dette settet!?

Kunne noen sendt linker til noen mikrofoner fra Sound1 sin side. Får med en mikrofon på det settet så trenger vell 2-3 mikrofoner til!? Pianoet er elektriskt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt, så må du finne ut hva den USB- tilkoblingen kan gjøre. jeg vet ikke, og det går ikke klart fram hvilke muligheter den har. Derfor må du finne det ut. Det kan være at den kan spille inn en del kanaler samtidig, eller ikke. Hvis den ikke kan overføre mer enn et stereosignal, noe jeg heller ikke vet, kan du ikke spille inn flere instrumenter samtidig på hvert sitt spor, men evt. kun en stereomiks, og da er det etter min mening et dårlig alternativ. Da hadde jeg gått for en annen løsning. Hvorvidt du trengeret lydkort eller ikke er det da videre umulig å svare på.

Jeg vet heller ikke om du trenger en mikser i andre sammenhenger.

Trenger du IKKE en mikser, kan et godt lydkort være et alternativ. Alesis (og i og for seg andre merker med samme løsning) synes jeg er et spennende alternativ til et rent lydkort, men det er noe som er tilpasset mine behov. Hva dine behov er vet jeg nesten ikke noe om, fordi du ikke har skrevet noe om det.

Altså- lur på alt du vil, du, men du får ikke bedre svar før du forteller mer om hva du har tenkt å bruke dette til, ut over at skal du kun spille hjemme, så kjøp et lydkort med så mange innganger du trenger, og så mange preamper du trenger samtidig.

Skal du bruke mikseren andre steder, eller er glad i å justere på ekte fadere, kan en mikser med innebygget lydkort være et godt alternativ.

Det elektriske pianoet trenger en stereo linjeinngang. Det blir det beste opptaket av pianoet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt, så må du finne ut hva den USB- tilkoblingen kan gjøre. jeg vet ikke, og det går ikke klart fram hvilke muligheter den har. Derfor må du finne det ut. Det kan være at den kan spille inn en del kanaler samtidig, eller ikke. Hvis den ikke kan overføre mer enn et stereosignal, noe jeg heller ikke vet, kan du ikke spille inn flere instrumenter samtidig på hvert sitt spor, men evt. kun en stereomiks, og da er det etter min mening et dårlig alternativ. Da hadde jeg gått for en annen løsning. Hvorvidt du trengeret lydkort eller ikke er det da videre umulig å svare på.

Jeg vet heller ikke om du trenger en mikser i andre sammenhenger.

Trenger du IKKE en mikser, kan et godt lydkort være et alternativ. Alesis (og i og for seg andre merker med samme løsning) synes jeg er et spennende alternativ til et rent lydkort, men det er noe som er tilpasset mine behov. Hva dine behov er vet jeg nesten ikke noe om, fordi du ikke har skrevet noe om det.

Altså- lur på alt du vil, du, men du får ikke bedre svar før du forteller mer om hva du har tenkt å bruke dette til, ut over at skal du kun spille hjemme, så kjøp et lydkort med så mange innganger du trenger, og så mange preamper du trenger samtidig.

Skal du bruke mikseren andre steder, eller er glad i å justere på ekte fadere, kan en mikser med innebygget lydkort være et godt alternativ.

Det elektriske pianoet trenger en stereo linjeinngang. Det blir det beste opptaket av pianoet.

Det eg skal bruke hjemme studio mitt til er og spille inn musikk, alltså, Gitar,Piano og 3 stykk som synger, og alt dette samtidigt! : ) Eg har rett og slett ikke peiling på hva eg trenger! Visst du sier eg må kjøpe meg et lyd kort og ikke en mixer, så trenger eg et lydKort som kan spille inn Gitar,Piano og 3 stykk som synger samtidigt! Og hva trenger eg da? Kan eg bruke USB tilkobling eller må eg bruke noe annet for og spille det inn til pcen? Isåfall HVA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Da trenger du et lydkort med minst seks kanaler og fire preamper. USB 2.0 fungerer helt fint opptil 8 kanaler, og siden du trenger seks, så er USB helt fint.

Noen miksere har innebygget lydkort, andre har det ikke.

Har mikseren lydkort, kan du bruke den, har den ikke et fullverdig lydkort, kan du ikke bruke den. Da spiller det ingen rolle om det er en USB-plugg på den eller ikke hvis den ikke kan overføre 6 lydspor samtidig til PC-en din.

Skal du kjøpe et lydkort, trenger du et lydkort med minst fire preamper, og en stereo linjeinngang samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Da trenger du et lydkort med minst seks kanaler og fire preamper. USB 2.0 fungerer helt fint opptil 8 kanaler, og siden du trenger seks, så er USB helt fint.

Noen miksere har innebygget lydkort, andre har det ikke.

Har mikseren lydkort, kan du bruke den, har den ikke et fullverdig lydkort, kan du ikke bruke den. Da spiller det ingen rolle om det er en USB-plugg på den eller ikke hvis den ikke kan overføre 6 lydspor samtidig til PC-en din.

Skal du kjøpe et lydkort, trenger du et lydkort med minst fire preamper, og en stereo linjeinngang samtidig.

Tusen Takk for svaret ditt! Dette hjalp mye!

Visst eg kjøper denne her: http://1sound.no/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=4905&ProdusentNavn=Echo&ProduktNavn=AudioFire%20PRE%208#reviews Har eg da det eg trenger for og spille inn det eg har nevnt!? Eg vil helst bruke USB tilkobling, men vis eg ikke skal bruke det? Hva vil eg da måtte bruke som tilkobling?

Kan du sende link til et Lydkort som kan gjøre alt det eg har nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.