Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forlag til Gitaramp Kits?


Anbefalte innlegg

Hei og hopp !

Vet ikke om denne tråden passer best inn her eller i DIY-Forumet, men jeg har tenkt å hive meg over loddebolten igjen

og derfor trenger jeg innspill på hvilken kit jeg skal kjøpe meg !

Budsjettet ligger på alt fra 2000-3500

Jeg har sånn brukbar oversikt på noe smått som fins der ute, som Ceriatone, Metro osv. Men de ser ut som at er litt for dyre. En Metro JTM45 nærmer seg 10.000, og det er MYE over budsjett.

Britisk-Voicet amp eller Amerikansk spiller ingen rolle, Men hvis jeg absolutt skal ha noen spesifikasjoner, må det vel helst være en litt vintage-aktig amp, Enkel og grei, men den bør ha EQ, og effektsløyfe hadde jo også vært greit, men heller ikke ett must. Jeg har allerede en meget moderne hi-gain amp (ENGL Blackmore), så en amp det går an å få skranglerock-lyd utav, hadde jo vært tøft (rolling stones, deep purple, generelt gammel-rock)

Jeg er ikke så veldig intressert i å begynne å borre og styre på, så det burde være med ferdigstempla chassis. Om det er med kasse (Treverket rundt ampen), så er jo det ett pluss.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en god del på den der A15MK2, men den er det jo veeeeldig moderne vreng på, har jeg hørt :P

Voicet litt som en SLO100 er det folk som sier. (jeg skjønner de tar i litt, men.)

Noen som har noe erfaring med Ampmaker.com?

http://www.ampmaker.com/pp-18-18w-vintage-plexi-amp-1135-0.html

Så jo ut som en jævlig billig plexi det der... Ganske pen lyd var det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har erfaring med Ampmaker, gode sådan.

Jeg bygde 5 watteren. Det fulgte med en veldig god monteringsanvising, så nesten hvem som helst kan lodde sammen det der.

Jeg har en kompis som bygde 18 watteren, fornøyd han også.

Tror ikke du finner bedre kits til den prisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har erfaring med Ampmaker, gode sådan.

Jeg bygde 5 watteren. Det fulgte med en veldig god monteringsanvising, så nesten hvem som helst kan lodde sammen det der.

Jeg har en kompis som bygde 18 watteren, fornøyd han også.

Tror ikke du finner bedre kits til den prisen :)

Ja, men fader, alle de som jeg kunne tenkt meg, er jo utsolgt! :(

Hvordan er Cleankanalen til A15MK2 Ampen fra das musikding da? og hvordan er crunchen?

Jeg har googla både AC30 kits og Fender Bassman Kits, men finner ingen som er noe særlig billig. Det koster 600+$ for en bassman kit fra Weber, og en AC30 kit koster 515$, så det er godt over prisleiet jeg hadde tenkt meg.

Tenkte ikke at AC30 og Bassman var så jævla avansert at de ble så dyre jeg, men.

Bassman:

https://taweber.powweb.com/store/kits_60a.htm#6G13AH

AC30:

https://taweber.powweb.com/store/kits_60b.htm#6V30H

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, litt forklaring.

Jeg hater når man kan høre gitaren i bakgrunnen av en amp. Her måtte det være slik da lyden vrengte om jeg spilte høyere...

Den duringen i begynnelsen er fra singlecoils i tett samarbeid med telefonen min, da jeg brukte en tunerapp for å stemme gitaren.

Spiller på Johannescasteren, så singlecoils hele veien.

Lydene er ikke gjengitt optimalt, men bedre lydklipp kommer i løpet av neste uke. Da ikke som video.

Ellers:

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte nærmere $150 i frakt for Weber 6A20 Comboen min. Bare slik at du ikke budsjetterer alt for lavt.

I tillegg kommer frakt til alt det som er kjekt å ha/oppgradere. Så jeg tror fraktkostnadene alene for denne ampen nærmer seg 1500,-

Jeg sikla en stund på AC30 kitet til Weber, men fant at det er et h... å bygge. Så ville jeg hente over HiHat klonen deres, men lærte via andre forum av ham som opprinnelig satte sammen kittet for dem ikke ville anbefale det da Weber endret layout etc for å blir fort ferdig og for å kunne bruke komponenter dem allerede hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googla både AC30 kits og Fender Bassman Kits, men finner ingen som er noe særlig billig. Det koster 600+$ for en bassman kit fra Weber, og en AC30 kit koster 515$, så det er godt over prisleiet jeg hadde tenkt meg.

Jeg har bygd noen amper helt fra scratch og selv da kommer man ikk enoe særlig under dette ass. Det er kassa, jernet og de store kondisenen som koster penger og det er jo egentlig ikke noe du ønsker å spare på. I tillegg kommer frakt og moms og jern er tungt. Selv den gangen jeg bestilte så mye at jeg fikk mengderabatt hos Mercury Magnetics ble det ikke rasende billig. men faen det var gøy.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært moro om noen hadde prøvd seg på AX84-prosjektet mitt, da :-)

Dette er nemlig ikke så vanvittig dyrt, men det er mer å gjøre for det finnes ikke som kit.

Dette prosjektet startet i 2000, da jeg jobbet på elektronikklinja på videregående skole. Noen elever hadde et sterkt

ønske om å bygge seg en røramp. Vi lette rundt på nettet, og fant AX84.com. Mange spennende prosjekter der, men de manglet

en skikkelig Hi-Gain-amp. Det endte med at jeg satt meg å designet en ny preamp til en kjent poweramp-konstruksjon som allerede lå på siden. Preampen er laget slik at man etter ønske kan kople inn flere rør-trinn å få mer og mer gain, helt fra myk clean type Bassman ´59, via noe som likner JCM800 til det man på AX84 sammenliknet med, nemlig en Soldano SLO100. Det skal jeg si var litt av et komplimet å få :D

Da jeg bygde den kom den på i deler noe over kr. 2000,- Med trafoer, rør, sokler osv.

Trafoer, sokler og rør ble levert av Demostenes, de øvrige komponentene av ELFA.

Men her må man enten knekke chassis selv eller finne noe som passer. Kretskort lagde jeg selv, og disse er tosidige.

Dette kan være en utfordring, men jeg har jo utleggene på data.

Jeg kan nevne at ampen har vært laget av folk i Norge, Nederland, Belgia, og Et par tre steder i USA, bl.a. i Seattle (omtrent andre siden av verden) ;)

Er det av interesse vil du finne den på linken til AX84.com, arkiverte prosjekter. Der finner du skjema, deleliste og bilder, og du finner bare ett norsk navn der.

Jeg har ei lydprøve på den også, men ikke her jeg sitter akkutat nå, men jeg kan prøve å grave den opp hvis det er av interesse.

Jeg har tanken om å blåse liv i denne igjen etter sommeren, og få den inn i et annet chassis og kasse slik at den utseendemessig matcher min gamle Bassman Blonde. ;)

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.