Web Analytics
Jump to content

Skala, "key" på sanger, komponering osv


Garry

Recommended Posts

EDIT: så at det var en guide på mye av dette på forumet som jeg skal lese gjennom nå. Mulig jeg finner svar på det meste der, men fint om noen tar seg tid til å svare kort her likevel :)

--------------------------------------------------------------------

Håper at noen kan hjelpe en stakkars nybegynner her =)

Beklager på forhånd for at det kan bli dårlige faguttrykk.

Ok, så jeg prøver å mekke en sang for å lære meg teori.

Har lest at man kan lage en solo om man finner ut hvilken "Key" sangen går i og så bruke skalaer fra samme key som sangen.

Prøver da å finne ut hvilken key sangen jeg har mekka går i.

Tendensen gjennom hele sangen er at den bruker grepa jeg har tabba ut i bildet: http://bildr.no/image/682154.jpeg

(vet ikke om dette faktisk er grep med navn, men er det jeg prøver å lære meg nå!)

Så for å finne ut hvilke "chords" dette er så har jeg sett på det bildet på http://justinguitar.com/en/TB-031-CAGEDsystem1.php

Er det rett å si at grepet er en E hvis jeg har en root-note på 7. fret streng nr 5 (nest tykkest)?

Isåfall blir de grepa jeg tabba over:

1: E

2: D

3: B

4: C

???

Og hvordan finner jeg isåfall ut hvilken key dette er?

Edited by Garry
Link to comment
Share on other sites

Går bra. Det du spiller er rot og ters i hver kord. Det er E moll.

1: Em3, 2: D3 add4, 3: Bm3 add m6, 4: C

Veldig typisk moll tonalitet over dette her.

Grunnen er fokus på eoliske (naturlig moll) toner.

Edited by Kjutte
Link to comment
Share on other sites

Takk!

1)

Vet at Em har (Em, F#dim, G, Am, Bm, D, C)

Vil det da si at sangen jeg spiller er en sang "in the key of Em" så lenge alle akkordene mine finnes i Em?

(Lærer man gitar på engelsk er det ikke helt enkelt å finne de norske uttrykka :P)

2) Hvis det første stemmer;

Om jeg har en sang som går G,D,C hele veien gjennom.

Kan jeg si at denne sangen går i både G (G,Am,Bm,C,D,Em,F#dim) og Em ?

Edited by Garry
Link to comment
Share on other sites

Hva låta "går i" er definert av grunntonen (root note).

Em innehar de kordene, ja, men du må ikke bruke dem alle. En vanlig kadens har ofte ikke mer enn 3-4 korder.

En tonalitet er definert av den enkelte skalas unike noter samt rotnote. F.eks har kun moll (eolisk) rot, liten ters kvint og liten sekst.

Å fokusere på disse notene ville da gi deg en moll progresjon.

En skala består ofte av 7 noter (diatonisk), og vil da ha 7 korder. Bry deg derfor ikke så mye om de andre kordene, men heller

hvorfor en skala har akkurat de noteintervallene den har.

Men, jo, ja, du kan si det sånn. Men, Em, F#dim osv kan jo alle være grunntone, så hvordan vet vi hvilken modus vi er i?

Jo, ved å analysere overnevnte. Med litt trening vil du høre med en gang hvilken modus det går i.

G D C er dur så det griner. Denne progresjonen fokuserer massivt på Durs unike toner.

Prøv å spille det kontra den du hadde før. Helt annen verden i tonalitet.

Som sagt, for å vite hvem av kordene som er rot må du ha litt mer trening.

Det som er greit å "begynne med", når en ikke har erfaring, er å finne ut hvilken skala som kan brukes, og drite i hvilken rotnote det er.

Fordi en skala har 7 noter, er det da faktisk 7 skalaer i den skalaen, basert på hvilken note du ønsker å bruke som rotnote.

Hver enkelt skala har hvert sitt navn og tonalitet.

Det fine er at disse er såkalte "paralelle" tonearter, da de alle består av nøyaktig samme notesett. Dvs at du kan bruke alle skalaene som passer inn! Tonaliteten er altså i hovedsak basert på kordprogresjonen som ligger til rette.

Spiller du Em skala over en C D C progresjon, vil det fortsatt høres lydisk ut fordi grunntonen er C ;)

(Men hvorfor er ikke grunntonen D? Fordi de sterke notene til nettopp C lydisk blir satt i fokus i denne sammenheng!)

Vanskelig svar til et vanskelig spørsmål.

Les teoriguiden min!

Edited by Kjutte
Link to comment
Share on other sites

Herlig, mange takk. De tre første avsnitta dine ga meg en liten åpenbaring.

Er ferdig med første halvmeteren i guiden nå ja : )

Merker det knytter seg mer og mer sammen, mye å ta inn på en gang, men det kommer seg ^^

Link to comment
Share on other sites

Ok, så jeg prøver å mekke en sang for å lære meg teori.

Hvis du skal lære deg teori så er det ikke så lurt å lage sin egen progresjon, det kan du gjøre når du har forstått teorien...

Det er kanskje bedre hvis du lærer deg noen standard akkorder som du vet hva er og lærer deg teorien bak de..

Bruk bare en standard progresjon...

I-IV-I-V-I Blues progresjon altså 1-4-1-5-1

C(1)-D-E-F(4)-G(5)-A-B/H-C

så blir det C-F-C-G-C og så gjør du det om til C7-F7-C7-G7-C7 for blues(FEKS)..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.