Web Analytics
Jump to content

Trenger hjelp med koblingsskjema for pickups

Recommended Posts

Jess. Som tittelen sier så trenger jeg hjelp med et koblingsskjema for pickupsa mine. Jeg har en Strat med Seymour Duncan Duckbucker i neck og Seymour Duncan HotRails i bridge. Måten jeg ønsker å koble dette på er å koble uten switch, og ha et volumpot til hver pickup. Har heller ikke lyst på tonepot. Og i tilfelle det var tvil så har jeg ingen pickup i midten (:

Så altså. Ingen switch. Tidligere vol.pot er nå vol.pot for kun Duckbucker, mens tidligere midtre pot blir nå vol.pot for kun Hotrails. Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg kobler dette? Har sett litt på de orginale koblingsskjemaene for pickupene, men har ikke klart å bli helt klok på det, så spør her som jeg vet at det sitter folk med god peiling.

På forhånd takk om noen gidder å tegne et skjema for meg. Skulle helst hatt koblet om i løpet av uka, så om noen kunne ordnet det litt fort så hadde det vært glimrende, uten at jeg skal komme her og være kravstor ;)

Legger ved koblingsskjemaene til SD.

-Kim

post-1888-070388600 1278510112_thumb.jpg

post-1888-077100900 1278510119_thumb.jpg

Edited by Duckling

Det stemmer. Samme patent som f.eks Jazzbass (:

Bruker stort sett bare HotRailen uansett, og om jeg en sjelden gang skal spille med Duck'en så har jeg tid til å skru opp/ned volumet

Forresten så trenger jeg egentlig ikke tegning heller. Holder å skrive hva som skal loddes hvor

Edited by Duckling

Da er det vel ikke noe mere pes enn at du lodder "hot lead'en" fra pickups til en av sidene på pot. for eks venstre som på tegningene og ta den fra midten på pot til jack.

Dermed siste ytterste til jord?

Gjør dette for hver pickup.

correct me if i'm wrong!

Det blir vel slik :

post-3973-083258700 1278512915_thumb.jpg

Men å måtte skru ned en volum og opp en annen for å bytte pickup? Eller er det kombinasjonen av de to du bruker? Måtte nesten være enklere å ha en enkelt 2 eller 3 veis bryter + en enkelt volumkontroll heller?

Takk for hjelpen. Det så fornuftig ut (:

Det hadde nok vært enklere å ha en bryter ja, men switchen som sitter i gitaren har dårlig kontakt, og har ikke tid og råd til å kjøpe ny switch akkurat nå. Trenger gitaren til noen spillejobber neste helg og kommende uke, så da blir det jallamekk så den funker til det, så får jeg ta prosjektene til vinteren. Den skal få ordentlig switch med tiden. Bare ikke akkurat nå ^_^

Ok, sånn å forstå ja :)

Angående skjemaet, så er det bare prinsippet selvsagt, du trenger f.eks ikke å trekke en ledning hele veien fra hvert potensiometer til utgangsbøssingen, men altså en ledningen fra utgangen av det ene potensiometeret til utgangen på det andre og så derfra til utgangsbøssing f.eks - du skjønte det sikkert, men jeg bare nevner det.

Jordingsledning fra skjermet hulrom/tremolo-klo loddes som vanlig til baksiden av en av potensiometerne, men det sitter vel allerede på plass.