Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

God EQ-pedal?


Troll

Anbefalte innlegg

Haaii.

Først og fremst så lurer jeg på hvor mye man kan forvente av en god EQ-pedal i loopen?

Ser de er greit dyre. Men endrer de virkelig lyden så mye ift pris?

Ampen min har for mye vreng og en vanskelig diskant å temme. Kan EQ være et hjelpemiddel?

Tingen er at, jeg kan fint spille med lite vreng og få god lyd, men siden dusteampen har en gainkontroll fordelt på 2 kanaler, så blir volumet på cleankanalen veldig lavt når man skrur ned for mye på vrengen.

Og kan man oppleve en smule mer allsidighet med en EQ i loop, eller er den bare der for å gjøre standard småting?

Har en Behringer EQ, og den funker helt greit på volumfronten, men den gir veldig plastikk/boksete lyd.

Angående vrengen, kan det hjelpe å bytte ut preamprøra i noe annet for litt mindre/mildere vreng?

Ser Eurotubes har en del "tubekits" som vistnok skal forandre litt av karakteristikken til akkurat den forsterkeren, men hvor mye kan man stole på sånt?

En annen ting.. er det noe poeng i å bruke EQ-boksen for å presse powerampen med? Bare skru ned helt forjævlig med volum på pedalen og la preampen jobbe, elle er det helt meningsløst? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke så myeEQ egentlig, har alltid klart meg med en grei parametrisk EQ alá boss eller mxr.

Nå har ikke jeg eksperimentert så mye med dette, men hvis problemet er at du har for mye vreng så kunne en "omvendt"EQ kanskje hjelpe..

Du bruker rett og slett EQ'en til dra ned signalet på drive kanalen. Paul Gilbert bruker en pedal som heter Detox til det formålet.

Er mulig at det kunne hjelpe litt smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså mulig? Ser ikke etter dyre løsninger (over 1k), da klarer jeg meg heller fint uten,.

Trodde mange EQ'er hadde en sånn f.eks -15/0/15 løsning. Men virker ulogisk at en boks skal ta vekk vreng fra ampen da. =p

EDIT: Ser at de har overkommelige priser på Ebay.

MXR EQ'en er også ganske billig tydeligvis.

Men noen innspill om en EQ-pedal er en verdig investering for litt forandring i lyd?

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EQ er absolutt verdt å investere i, syntes nå jeg da. Gir stor mulighet til å forme lyden slik du vil/har behov for, selv for å bremse vrenglyden fra ampen din.

Jeg har veldig gode erfaringer fra MXR-EQ pedalen, såppas fornøyd at jeg har nettopp gått til anskaffelse av 10-bånds varianten også (skal endelig bli mulig å få den lyden jeg vil har ut av min 5150 II på øvinger også ;-)) Eneste strek i regninga var at den gikk på 18-volt, måtte investere i ny strømforsyning også... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.