Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta med gitar på fly


ollis

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal er i Utlandet og har kjøpt meg ny gitar (Martin lxm "little guitar) :rolleyes:

Har lyst å ta den med som håndbagasje på flyet (Flyr med KLM eller Delta)

Har hørt at gitaren vil passe there you put the luggage, men vil ikke betale masse penger for å ha den som spesialbagasje,bagasje når jeg kommer på flyplassen.

Noen som har flydd med gitar før som har noen erfaringer med det?

Takk for hurtige svar!

-John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal er i Utlandet og har kjøpt meg ny gitar (Martin lxm "little guitar) :rolleyes:

Har lyst å ta den med som håndbagasje på flyet (Flyr med KLM eller Delta)

Har hørt at gitaren vil passe there you put the luggage, men vil ikke betale masse penger for å ha den som spesialbagasje,bagasje når jeg kommer på flyplassen.

Noen som har flydd med gitar før som har noen erfaringer med det?

Takk for hurtige svar!

-John

Man får ha den med seg på flyet innenfor norge.. til USA må du ha den i bagasjen.. er ikke sikker på andre land... :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal er i Utlandet og har kjøpt meg ny gitar (Martin lxm "little guitar) :rolleyes:

Har lyst å ta den med som håndbagasje på flyet (Flyr med KLM eller Delta)

Har hørt at gitaren vil passe there you put the luggage, men vil ikke betale masse penger for å ha den som spesialbagasje,bagasje når jeg kommer på flyplassen.

Noen som har flydd med gitar før som har noen erfaringer med det?

Takk for hurtige svar!

-John

Jeg pleier å ta med case og gigbag... men spør om lov..

hvis det går fint så sender du bare casen som bagasje og gitaren i gigbag med inn på flyet...

en venn kjøpte en martin i usa.... den var knekt når den kom til norge (sendt som bagasje).... men det får du igjen på forsikringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er desverre prisgitt hvem man treffer på innsjekkinga. Treffer du en grinebitter eller premenstruell, så går den i belly, for den har for store mål til å bli godkjent som håndbaggasje. :mellow:

Mitt beste tips er å sende en mail. Sett opp ditt referansenummer som emne, forklar at dette er en meget verdifull gitar, og be om lov til å ta den med som håndbaggasje. Om du da får et positivt svar, så kan du dokumentere at du har fått tillatelse. Da er du forbi første hindring.

Om du ringer derimot, så kan du treffe en velmenende sjel som gir deg lov, men du kan ikke dokumentere ovenfor den grinebitter'n du kanskje er så uheldig å sjekke inn hos, og du går på trynet i første hinder.

Om du i verste fall ikke får skriftlig bekreftet at det er greit, så får du jo bare prøve allikevel, og håpe du treffer en hyggelig person som gir deg lov.

Vær også oppmerksom på at det i siste instans er cabinsjefen som bestemmer. Om de har full flight, og dårlig med plass, så kan de beslutte at gitaren skal i belly, selv om du har fått aksept av andre til å ha den som håndbaggasje. Et tips i den sammenheng, er å være blant de aller første som boarder. Om du kommer etter en håndfull VIP's med dressposer, og de ikke har mer plass tilgjengelig i et eller annet avlukke i gally, så går gitaren på hodet i belly.

Summa summarum, å reise med gitar uten en skikkelig flight er gambling, uansett. Desverre. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS aksepterer gitarer som spesialbagasje, inntil 15 kg.

United sier at gitarer kan gå som carry on, dvs. håndbagasje, dersom det er plass. Det er det som regel ikke. Da sendes gitarkassen som checked luggage og du betaler et gebyr på $50 helt hjem.

Tok nettopp med en Martin fra USA, for 14 dager siden... ;)

KLM's regler (nederst på siden): http://www.klm.com/travel/us_en/prepare_for_travel/baggage/exceptional_baggage/index.htm#p10

Deltas regler: http://www.delta.com/traveling_checkin/baggage/special_baggage/musical_instruments/index.jsp

Endret av Hentesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.