Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sustainer Pedal? HJELP!


Ola123

Anbefalte innlegg

Vel, tusen takk for alle svar og all oppmerksomhet denne tråden har fått trukket til seg, men det jeg mener er på en måte den spesielle "evnen" blant annet Moog-gitarer har, å mute de andre strengene enn de man faktisk spiller på, og jeg lurer på om det fins en slags pedal som har den samme evnen, om noen skjønner hva jeg mener :P Og om dette funker til metal og rock? Det er det jeg spiller, jeg vil helst ikke ha noe annet, takk :)

aha... er det støykontroll du ønsker deg? der bruker jeg Dunlop mxr smartgate ... veldig grei å ha ^_^ du bør skaffe deg en god kompressor også... feks T-Rex Comp-nova..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike pedaler hjelper litt, men skal du ha skikkelig sustain, er det to teknologier som er enerådende.

Strengt tatt er det samme teknologi, men Fernandesen virker på samtlige strenger (den tar plassen til en single-coil, typisk neck-pickupen) mens e-Bow'en virker på én streng av gangen.

Steve Lukather er fan av Fernandesen, John Petrucci brukte noe e-bow greier på falling into infinity-albumet såvidt jeg husker.

Dersom du ikke ønsker å bruke noen av disse, så kommer det helt ann på gitaren, og hvor lang tid den klarer å la strengen vibrere. Uansett hva du bruker av hjelpemidler, vil de ikke få strengen til å vibrere lengre. Sustainere er stort sett kompressorer med veldig sakte release-tid. Dette er også hvorfor vrengte signaler holder lenger enn clean-signaler, fordi vrengen komprimerer lyden kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har du jo Boss DF-2 Super Distortion & Feedbacker (evt super feedbacker & distortion). Jeg har en her jeg har lånt. Hvis man holder nede pedalen, holder den tonen til man slipper opp pedalen. Den klarer bare en hovedtone av gangen, også kan man justere overtoner med en knott. SOm jeg har skjønt det, tracker pedalen tonen, for så å lage lage tonen med en synth (eller hva man skal kalle det), og da holder den tonen så lenge man vil. Men det låter litt kunstig, så det er vel derfor man også har distortion, for å dekke over dette. Kan skrive under på at den ikke låter helt ekte uten. Kanskje ikke det du er ute etter, men en veldig morsom pedal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For å dempe strengene du ikke spiller på:

(Jennifer Battens "String Damper")

Evt knyt en sokk/hårstrikk el.l rundt halsen ca rundt 1. eller 2. bånd. Merk at dette vanskeliggjør spilling med åpne strenger. Men hvis man har ei nøtt uten strengelås er det fort gjort å flytte sokken fram og tilbake etter behov.

Dette er snarveien til heftig solospill, men iom at det begrenser for andre ting (som åpne strenger) så ville jeg øvd endel uten også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på feedbacker, men detr er jo en feedbacker :P boss har mye rart, me se om du kan få tak i en av de gamle BOSS CS2 pedalene. De gir deg plenti susstain. Nå er du kanskje ikke ute etter noen kompressor, men sustain får du.

De nye, CS3, er greie. låter tynnere og kjipere bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.