Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sustainer Pedal? HJELP!


Ola123

Anbefalte innlegg

Har lest at det visstnok kan holde toner så lenge en ønsker når det er aktivert, men en annen kilde skriver at mens den visstnok "legger vekt" på de tonene du spiller, så muter den i tillegg de andre strengene du ikke spiller på. Er dette sant, og fungerer dette bra? Er det noen som vet om en god og kraftig pedal med slik sustainer jeg ser etter? På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike pedaler hjelper litt, men skal du ha skikkelig sustain, er det to teknologier som er enerådende. Det ene er en e- bow, da får du sustain på en og en streng, og ebowen er noe man må lære seg å bruke. Det andre er å handle en Fernandes sustainergitar. Da har du sustain så lenge du har batteri, for å si det enkelt. Du kan gjerne holde en tone i tretti minutter, hvis du gidder. Man får kjøpt sustainersystemet til Fernandes som byggesett, men det er ganske kostbart, og er visstnok et mareritt å montere inn i en gitar. Hvis du ikke er komfortabel med å montere selv, er det like greit å kjøpe hele pakka ferdig. Jeg har en Retrorocket II, og det er en artig gitar. Ikke verdens beste, men med litt fintuning og justering er det noe man helt greit spiller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NicolaiF

Jackson tror jeg også har en gitar med sustainer i...

Men klart... har du tjukkere hals og neck joint, får du automatisk bedre sustain...

Endret av NicolaiF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo litt hva slags lyd du egentlig er ute etter, men med god gammeldags feedback kan du holde tonen leeenge ^_^

Dersom du er ute etter en grunntone, som du eventuelt kan spille andre toner oppå, kan du prøve deg fram med en looper. En del multi-effekter har også "hold delay", altså at delaysignalet repeteres så lenge du ønsker det; på Vox Tonelab LE kan du f.eks. sette aktivering av "hold delay" til "Control"-knappen og delay input til expression-pedalen, og på den måten styre hvilke toner som skal repeteres.

E-bow er nok den greieste varianten hvis du er på jakt etter "fiolin-lyd", men som CastorFiber sier er det et verktøy man må bruke litt tid for å lære seg å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken gitar du spiller på, men det går an å installere Fernandes pickupsystem, systemet som er nevnt i postene over.

En annen ting som skal gi bedre sustain, er sustainerblokk som man monterer på gitarer med FR-system.

Har lest et par her på forumet som har prøvd, og det gir visst en viss forbedringi i sustain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå tror virkelig ikke jeg at jeg har råd til noe sustainer-system i gitaren, og klarer helt sikkert å ikke få montert den rett heller, så jeg ser vel etter en pedal som gjør jobben for meg. Og jeg er ute etter en distorted lyd, jeg spiller for det meste metal og noe rock, så om det fungerer med denne såkalte "E-bow'en" til det, så vurderer jeg det nok. Men vet noen om det er dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det visstnok kan holde toner så lenge en ønsker når det er aktivert, men en annen kilde skriver at mens den visstnok "legger vekt" på de tonene du spiller, så muter den i tillegg de andre strengene du ikke spiller på. Er dette sant, og fungerer dette bra? Er det noen som vet om en god og kraftig pedal med slik sustainer jeg ser etter? På forhånd, takk :)

Hva slags lyd er du ute etter? vil du ha en gitar som opprettholder lyden i evig tid? eller en kompressor som komprimerer de høye signalene og booster de lave? flytende tremolosystem gjør at du får dårligere sustain jaffal. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før du evt. kjøper deg en ebow bør du kikke på flere youtubevideoer slik at du vet hva den kan. Den er ganske spesiell. Dessuten er den ikke lett å bruke, det er ikke slik at det er bare å sette den på og spille.

Det enkleste og kanskje billigste er kanskje som du antyder selv å handle en sustainerpedal og satse på at det er nok sustain.

Skal jeg være ærlig, så er det slik at man gjerne drømmer om "evig" sustain. Når man har utstyret, så finner man ganske raskt ut at det ikke er så ofte man får brukt det.

Sjekk forresten "Trehjulssykkel"- låta i signaturen min. Den er spilt inn med blant annet en Fernandes sustainer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det visstnok kan holde toner så lenge en ønsker når det er aktivert, men en annen kilde skriver at mens den visstnok "legger vekt" på de tonene du spiller, så muter den i tillegg de andre strengene du ikke spiller på. Er dette sant, og fungerer dette bra? Er det noen som vet om en god og kraftig pedal med slik sustainer jeg ser etter? På forhånd, takk :)

Som de andre har nevnt så vil en kompressor/sustainer pedal hjelpe til å holde tonen lengre, men den vil ikke holde tonen evig.

Har heller ikke vært borti noen pedaler som muter de strengene som ikke er i bruk, så der må du nok bare finpusse teknikken din gitt wink.gif

Vet at Moog gitaren har noe fancy teknologi som kan mute strengene og sånt, men den gitaren koster fra litt over 3000$ og oppover..

Hvis det du er ute etter er å holde tonene i en solo lengre så kan en kompressor eller en sustainer pedal hjelpe litt, men også her er det aller viktigste teknikk.

Høyt volum og en bra gitar hjelper også litt biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tusen takk for alle svar og all oppmerksomhet denne tråden har fått trukket til seg, men det jeg mener er på en måte den spesielle "evnen" blant annet Moog-gitarer har, å mute de andre strengene enn de man faktisk spiller på, og jeg lurer på om det fins en slags pedal som har den samme evnen, om noen skjønner hva jeg mener :P Og om dette funker til metal og rock? Det er det jeg spiller, jeg vil helst ikke ha noe annet, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en "boks" som kan gjøre det samme som moog- gitaren finnes nok ikke. Det er fordi at moogen har kontroll over en og en streng, og den bruker da "omvendt" sustainerteknologi til å holde strengene som det ikke blir spilt på stumme. Det er ikke fysisk mulig å lage en boks som klarer det samme, i hvert fall ikke like dramatisk.

Løsningen er jo egentlig grei,da. Øve på å spille reint og fint,og dempe strenger du ikke bruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes, så vidt jeg, vet ingen pedaler som kan gjøre det nei.

Grunnen til at det funker på Moog gitaren har noe med magnetisme å gjøre.

Du må faktisk bruke spesialstrenger beregnet på den gitaren for å få maks utbytte av systemet.

Så, nei det finnes ikke tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.