Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte pickups


Vengeance

Anbefalte innlegg

Er vel at jeg ikke følte at INF pickupsene ga noen bra lyd, sammenlignet med andre med samme forsterker, men med andre pickups. Men jeg skal først prøve noen andre strenger og plektere først.

Men om det er så mye forskjellig som må fikses for å bytte pickups (som da også øker totalprisen), kan det vel hende at INF pickupsene holder.

Uansett, takker dere alle for å gidde å gi litt tips etc om pickups. :lol: Så får jeg se om jeg gidder / har råd til å eventuelt bytte Pickups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, men pickupene er ikke alt. EMG alene, vil ikke gjøre at du får Metallica-lyd, hvis du spiller på en "feil" forsterker. Hvis du skal ha EMG, må også all elektronikk byttes ut, og et batteri må inn i gitaren ett sted.

Det har han no heller ikke sagt da.

Og viss du har dårlige pickups på en gitar, så VIL EMGene gi deg en stor forandring i lyden. Spørs bare om man liker den aktive lyden i pickupsa.

Jeg ville gått for EMG 85 da den er feitere, men nå vet jeg ikke helt hva som er best for din gitar da. 60 i hals er ihvertfall ganske heftig. Myk, rund lyd for andre ting, mens 85 eller 81 i bridge for riffing.

Personlig så ville jeg heller gått for noe ala Seymor Duncan Distortion eller Bare Knuckles da, men EMG er absolutt ikke dumt til metal.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper mikkene i en butikk så bør de kunne gi deg en fin pris på montering i det minste.

Selve byttingen er gjort på 15-20 minutter hvis man vet hva man holder på med, men det koster sikkert noen hundrelapper å få noen til å gjøre det.

Men det er jo bare å spørre dem før du kjøper, kanskje de gjør det som en service tongue.gif

Klarer du å skifte ut pickups, fjerne alle gamle potmetre og slikt, sette inn nye og lodde det sammen på 20 minutter hvis man starter klokken i det øyeblikket du skal begynne å ta strengene av gitaren, til gitaren er ferdig stemt med nye strenger og alle elektroniske deler montert og loddet, alle deksler skrudd på, og gitaren funksjonstestet?

Kan du det, eller har sett noen gjøre det, så er jeg meget imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å skifte ut pickups, fjerne alle gamle potmetre og slikt, sette inn nye og lodde det sammen på 20 minutter hvis man starter klokken i det øyeblikket du skal begynne å ta strengene av gitaren, til gitaren er ferdig stemt med nye strenger og alle elektroniske deler montert og loddet, alle deksler skrudd på, og gitaren funksjonstestet?

Kan du det, eller har sett noen gjøre det, så er jeg meget imponert!

Nja, tok kanskje litt hardt i, men det er uansett ikke snakk om mye tid.

Med EMG med quick connect slipper du unna det aller meste av loddingen. Det er så enkelt at selv mor kan laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. "Metallica-lyd", så bruker de EMG 60/81 PUs og .010/.052 Ernieball strenger. Samt Marshall og Mesa-forsterkere. Har man det, burde man nesten ha lyden^^ Så jeg er langt unna om jeg skulle ønske meg pur metallica-lyd, men EMG pickups burde dog sende meg litt nærmere.

Avenged Sevenfold bruker Seymour Duncan SH-8 Invaders PUs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å installere EMG på LTD'en din og beholde INF på Ibanez?

Vil tro du får en større forandring i lyd på LTDen da den vil låte mye bedre, samtidig som du har en Ibanez med gode passive pickups også?

Du får nok aldri Metallica-lyden ettersom lyden på platene er helt annerledes enn live pga mikrofonene feiter opp lyden og + at de er mikset osv.

Men god lyd får du nok. Ikke heng deg for mye i "Metallica-lyden" men heller sats på god lyd. EMG er nok noe for deg uansett. Men som sagt, så gjør EMG susen på billige gitarer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes INF- pickupsene er gode, men kanskje litt kjedelige. Det er jo stock- pickups, og laget slik at de skal passe "alle" som kjøper en gitar med slike på. De er da ikke spisset i noen som helst retning. Nå finnes det jo bokser, EQ, og forsterkere som kan forme lyden i den retningen du vil ha den. Ser klart at vi er litt uenige i tråden rundt hvor mye det vil koste å skifte de ut, men jeg synes det kanskje er ganske mye penger å bruke på en relativt rimelig gitar når du kanskje vil oppleve at det totalt sett ikke blir så mye bedre. Jeg hadde i det minste sjekket grundig først hva det vil koste deg å skifte pickups. Pickups er en vesentlig del av lyden i en elgitar, men andre faktorer spiller også inn i forhold til den lyden du er ute etter, og i dette tilfellet tror jeg kanskje at utgangspunktet (gitaren) ikke er innertier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pickupskifte, så er det ikke så komplisert. Jeg har så og si ingen erfaring med loddebolt. Men har helt fint klart å lodde kabler og bytte ut pickups på gitaren min. Både til passive og aktive der potter og alt måtte byttes ut.

Kjøper du nytt, så slipper du vel å lodde pga quick connecting system (?)

Har kjøpt mine EMG brukt. Dukker ofte opp veldig billig på bruktmarkedet. :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt at jeg ønsker Metallica-lyd, men det hadde vært kult om det gikk. Og siden de bruker EMG 81/60, så ville det hjulpet på det liksom.

Tenkte litt på EMG pickups på LTDen, men da blir det jo en ESP LTD EX-401 x) Innser at jeg skulle kjøpt den i utgangspunktet.

Men som sagt så skal jeg bytte strenger på Ibanezen først. Den mangler en en streng, alle de andre strengene er utslitte og trenger å byttes anyways.. Floyd Rose gjør det vanskelig for meg å gjøre det selv.. Så får jeg teste INF pickupsene igjen med tjukkere strenger og litt diverse innstillinger, før jeg eventuelt bytter pickups. og da skal jeg jo selfølgelig undersøke litt før jeg godtar alt de sier som en nikkedukke uten å vite hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i forhold til pris og sånn, kunne du ha kjøpt deget brukt sett og slengt det inn selv er det jo ikke så dyrt. Skal du kjøpe alt nytt, og betale for monteringen, synes jeg det ikke er verdt det. Da er det nesten like greit å kjøpe en brukt gitar med EMGs i tillegg. Det det koster deg er langt på vei omtrent det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på den der!

Desuten er det så og si ingenting som kan gå galt under loddingen. Du ødelegger ikke noe så lenge du er forsiktig når du lodder pottene.

VEldig enkelt!

Ellers har du heeelt sikkert foreldrene eller en venn elns med nok erfaring til å gjøre det kjapt for deg.

Bare kabler smo skal loddes litt, null stress. Bare å prøve , selve pickupsene ødelegger du ihvertfall ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.