Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarbasert soloalbum


Anbefalte innlegg

Da var det tid for "norstorm gjør ting han ikke kan".

Etter mye om og men med forskjellige band og prosjekter, hr jeg bestemt meg for å spille inn ett soloalbum, og heller bruke litt tid på det.

Jeg er vant til å tweake fram ettganske bredt og "fuktig" signal, som jeg knør rett inn i Cubase. En i venstre og en i høyre. Resten har alltid vært de andre sitt prolem.

Nå skal alt være gitarbasert, og jeg regner med jeg vil kjøre komp med gitar, strykere, blåsere, synth, osv osv..

Dette har jeg ikke gjort føre, og jeg hører dem sier at man må tenke nøye gjennom PAN's (høyre venstre), tørt signal og heller tweake effekter etterpå, harmonier, oktaver.. bla bla..

Eneste jeg sitter med som grunnlag er hovedmelodiene, og små tanker her og der ang. komp..

Er det så noen her som har generelle tips som kan gi en liten boost og gjøre det hele mer interessant å høre på??

På forhånd takk

Storm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg for mye, men som amatør-mixer i to år nå, har jeg snappet opp en del typiske tips man plukker fra nettet og av egen erfaring.

Når det gjelder panning av sporene vil det avhenge veldig på hvordan alle instrumenter har sin plass i stereo og hvordan du planlegger kompet (f.eks mange instrumenter på en gang). Jeg har selv lenge vært tilhenger av 90/90 (rytmespor) i double-tracking samt M/S EQ for å dytte high-mids (1 til 10k Hz) ut i sidene og low-end mot mer mot senter. Andre finner på å quad-tracke rytmesporene, og plasserer da 100/100 og 80/80 eller mindre. Double eller quad er et diskuterbart tema og begge har sine fordeler og ulemper.

Hvordan planlegger du å spille inn trommer, samples eller ekte? Det er ofte mye tweaking å ta for seg her.

Fordelen med DI er som du sier, at du kan tweake tonen i ettertid (sikter du mot Pod Farm?) og er noe jeg skulle ønske jeg gjorde også. Da er det bare å lete frem tonen din om du mot formodning finner på å endre tonen halvveis uti albumet og ikke gidder å tracke ting på nytt.

Ellers bør man være bevisst på frekvensspektrumet i miksen og delegere plass for alle instrumenter.

Sånn, bare for å få ballen til å rulle :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..

Vi snakker DI ja, og jeg vil vel legge ett tørt signal inn i cubase, ja.

Kjører ikke POD Farm, men signalet gjennom en POD X3 Live, og inn i ett lydkort som heter UX2.

Ulempen med det tørre signalet er at det blir litt i svakeste laget.

I realiteten skal jo signalet være så sterkt som mulig inn i cubase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med det tørre signalet er at det blir litt i svakeste laget.

I realiteten skal jo signalet være så sterkt som mulig inn i cubase.

Blir det? Jeg kjører PODxt inn i lydkortet og uten amp og cab sim aktivert så clipper det rundt 50% på Chan vol. 

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte signalsløyfen din.. Gitar > X3 > UX2 > Cubase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..

Har aldri skjønt poenget med podfarm..

Podfarm _MÅ_ være aktivt i bakgrunnen for at signalet skal gå helt gjennom lydkortet.

Så jeg tømmer alt i podfarm.. skrur av absolutt alt, og lar lyden simuleres i POD X3 Live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner den.. Er det ikke bare å ha Pod Farm oppe da? :)

Andre ting som vil være viktig, er hvordan du velger å route ting i Cubase. Nå vet jeg ikke hvordan du selv bruker å ha i oppsettet da, men..

Eksempelvis,

Skarpen, kicken og tammene sendes i egen gruppe med kompressor, EQ og limiter som igjen sendes til master bus. Videre kan du også sende disse parallellt til enn ny gruppe med en tregere kompressor.

Overheads går til master bus og eventuelt sende parallellt til forrige gruppe.

Rytmegitarer sendes til ny gruppe hvor du styrer EQ, simulering og whatnot. Kan også sendes til gruppe med skarp, kick etc. som vil få gitarene limt sammen med trommene bedre. 

Vitsen med å ha en fleksibel routing gjennom grupper er at du slipper å måtte bruke samme EQ og sånt på hvert spor. Du, eller maskinen, har igjen for å tenke effektivt, men selvsagt uten bekostning av kontroll.

Du kan dessuten ha et flerstegs system med kompressorer som får ting til å sitte bedre i en mix, enn å kun ha en kompressor på master bus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Ang panning finnes det to standard måter å gjøre det på. Disse måtene følges om man vil, de er ikke lover:)

Pan som om du ser et band live eller som om man spiller i bandet.

Bass BØR være upannet ellers vil du miste ufattelig mye trøkk. Skarptromme og basstromme bør også være sentrert, man kan leke seg LITT med toms og symbaler uten å ødelegge opplevelsen. Her må du ikke gå hard left/right.

En fin måte å ordne effekter på ( ikke distgitar o.l) er å ha et tørt spor og et helt vått spor panorert hver sin vei. Da er ikke effektene så overveldende. Nå prater jeg om reverb, chorus, delays osv.

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.