Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør en solo spennende for din del?


schpangen

Anbefalte innlegg

Kommer johelt ann på sangen, men det viktigste er at det passer inn og ikke som Ataxia nevnte "er der for å tilfredstille egoet til gitaristen" :lol:

Det jeg liker i en solo er at det kanskje starter rolig og så tar av som bare faen, men det kan også være en solo som tar av "right away". Som sagt tidligere så er det opp til hvordan sangen er. Jeg digger også soloer som varer ut en sang med sang over. Et refreng f. eks. blir ti ganger mer effektfullt den siste gangen hvis det er en gitarsolo bak som bare passer perfekt inn ;)

Paradise City er jo et eksempel på en sang hvor det funker noe helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmmm, vanskelig å være objektiv? :)

En solo med god rytmesans som følger sangens struktur ville vært førstevalget mitt.

Ellers synes jeg at det kan være utrolig kult å høre noen som kombinerer god teknikk og/ eller god harmonisk (teoretisk) sans men samtidig får det til å låte musikalsk ut. Intelligent show-off (helst med glimt i øyet) kan være dritkult, det motsatt derimot noe av det kjedeligste som finnes. Når du bortimot hører hjernecellene til gitaristen knake "hm, hvilken arpeggio kan jeg fremheve her i forhold til den grunnleggende harmonien", eller når du kun ser meningsløs sweep-picking som spilles fortest mulig blir det bare gjesp. Gidder ikke høre folk øve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo tøft da! Morello spiller solo fra 5:40

den der soloen er vel strengt tatt det du kan kalle god blanding :D

mye forskjellig..

jeg var stor fan av Morello en stund, men etterhvert ble jeg lei..

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spennende solo for meg er jo gjerne god variasjon, men ikke så mye at det bare høres rart ut. Gjerne også noen stilige overganger i soloene. Altså en slags avslutning på den type soloen, også går det over til en annen type solo i samme soloen. Kunne ikke blitt mer krunglete fortalt :lol: Altså, flere solometoder med stilige overganger for hver av dem :)

Denne soloen gir meg gåsehud, og veldig kul bass i bakgrunn! Starter på 4:57

http://www.youtube.com/watch?v=t7b_DaILYiQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den ikke virker ut som om det er noe som er satt inn bare fordi gitaristen har behov for å vise frem skillza sine. 98% av alle gitarsoloer burde ikke vært der.

98% er vel ganske greit overdrevent. Tror du det er slik at band egentlig ikke vil ha noe som helst med soloer å gjøre, men at det bare er gitaristen som skal gjøre seg selv så "stor" som mulig? Jeg er nå ganske sikker på at mange band er enig i at en fet gitarsolo passer perfekt inn i deres sanger, og da er det jo i grunn ikke bare fordi gitaristen vil "vise frem skillza sine". Tror du kjente gitarister som John Petrucci, Kirk Hammet og Synyster Gates virkelig har behov for å vise seg fram? De fleste vet jo hva de kan få til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98% er vel ganske greit overdrevent. Tror du det er slik at band egentlig ikke vil ha noe som helst med soloer å gjøre, men at det bare er gitaristen som skal gjøre seg selv så "stor" som mulig? Jeg er nå ganske sikker på at mange band er enig i at en fet gitarsolo passer perfekt inn i deres sanger, og da er det jo i grunn ikke bare fordi gitaristen vil "vise frem skillza sine". Tror du kjente gitarister som John Petrucci, Kirk Hammet og Synyster Gates virkelig har behov for å vise seg fram? De fleste vet jo hva de kan få til...

For det er en kjent sak at suksessfulle musikere ikke innehar ego..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98% er vel ganske greit overdrevent. Tror du det er slik at band egentlig ikke vil ha noe som helst med soloer å gjøre, men at det bare er gitaristen som skal gjøre seg selv så "stor" som mulig? Jeg er nå ganske sikker på at mange band er enig i at en fet gitarsolo passer perfekt inn i deres sanger, og da er det jo i grunn ikke bare fordi gitaristen vil "vise frem skillza sine". Tror du kjente gitarister som John Petrucci, Kirk Hammet og Synyster Gates virkelig har behov for å vise seg fram? De fleste vet jo hva de kan få til...

Jeg skrev "virker som".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi de virker ut som om de er der kun fordi gitaristen vil vise seg frem.

Ja det er jo så klart ikke helt bra hvis det er soloer som ikke passer inn i sangen og dermed får deg til å tro akkurat det du sier, men det er jo likevel slik at de fleste soloer passer godt inn i sangene de er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.