Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør en solo spennende for din del?


schpangen

Anbefalte innlegg

Mellodiske "soloer" ala Joey Santiago i The Pixies

Hvis du begynner å analysere det Joey spiller så er det faktisk disharmoni en ganske essensiell del av soloene og riffene :) men det er utført på en slik måte at man ikke alltid tenker over det. Forøvrig satte mannen standarden for minimalistiske soloer og riff for en haug med band som kom på 90 tallet - Cobain som er nevnt et annet sted i tråden, forsøkte i all hovedsak å kopiere Pixies/Joey

For min egen del klarer jeg ikke å si noe fornuftig om hva som gjør en solo bra annet enn at det må være noe som enten følger melodilinjen i låta på en interessant måte eller helt/delvis fungerer som en kontrast. Det essensielle er ofte at gitaristen må mene noe med det som spilles og ikke bare fyre av tilfeldige licks eller "skaløvinger" som så mange gjør. En ting som er sikkert er at det ikke trenger å være særlig avansert for å fenge meg i alle fall :)

Angående Pixies:

ca 1.17 Enklere blir det ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har seriøst ikke peiling, siden jeg liker så utrolig mange helt forskjellige gitarister. Men tror det har mye med rytme å gjøre. I gitarspillet altså. Om hodet og foten begynner å bevege på seg, da vet jeg det er en bra solo =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker soloer som går litt "outside" og legger mer energi i sangen eller skaper et nytt bilde.. NOEN SOM FORSTÅR MEG? :unsure: men på vanlige soloer så liker jeg at det er store lydvariasjoner som man kan gjøre med stringskipping og hybridpicking feks.. det er også kult når soloen bygger på melodien eller lager mer avanserte melodier oppå.. :ninja: liker best soloer som ikke er standard rett og slett:P nytenkende og perverse melodier ftw.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner å analysere det Joey spiller så er det faktisk disharmoni en ganske essensiell del av soloene og riffene :) men det er utført på en slik måte at man ikke alltid tenker over det. Forøvrig satte mannen standarden for minimalistiske soloer og riff for en haug med band som kom på 90 tallet - Cobain som er nevnt et annet sted i tråden, forsøkte i all hovedsak å kopiere Pixies/Joey

For min egen del klarer jeg ikke å si noe fornuftig om hva som gjør en solo bra annet enn at det må være noe som enten følger melodilinjen i låta på en interessant måte eller helt/delvis fungerer som en kontrast. Det essensielle er ofte at gitaristen må mene noe med det som spilles og ikke bare fyre av tilfeldige licks eller "skaløvinger" som så mange gjør. En ting som er sikkert er at det ikke trenger å være særlig avansert for å fenge meg i alle fall :)

Angående Pixies:

ca 1.17 Enklere blir det ikke :)

Det er på en måte en solo uten at man merker det .. bare følger låta.

Utifra avataren din måtte jeg også bare skyte inn at Frehley har noen fete soloer, liker spesielt godt den på I was made.. uten å helt forstå hvorfor. Kort og konsis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker soloer som er lange, men samtidig er spennende. Et eksempel er for eksempel soloen i The Best of Times, den varer lenge, men jeg blir ikke lei den.

Liker også soloer med noen morsomme triks og pinch harmonics, slik som Dime spillte mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg liker veldig godt når en solo er unik. Det er alltid kjekt å se noen gjøre noe med gitaren som egentlig ikke er forventet.

3:18

Jeg liker også når en solo starter rolig, og bygger seg opp.

3:50 + 6:24

De magiske soloene som man venter hele sangen på at skal komme, som man nesten blir litt blaut i buksa av. :blush:

4:11, 5:24 og 7:24

EDIT:

er jo også ganske rå :D Endret av Gangsta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei si det. Favoritt soloen er vel Sunshine Of Your Love (Cream, Clapton), men det har kanskje mer med nostalgi enn noe annet å gjøre.

Jeg vet ikke hva jeg "ser" etter i en solo, men at gitaristen mener det han spiller er noe man hører og det er viktig. Teknikk er ikke viktig, samtidig som det kan være kjempe stilig det også.

Det viktigste er kanskje (for å lage en liste):

- "Feeling"

- Tonevalg

- Dynamikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.