Web Analytics
Jump to content

Hva gjør en solo spennende for din del?


schpangen
 Share

Recommended Posts

Tenkte det kunne være artig å diskutere akkurat den delen av valgene også, ettersom det kun blir ramset opp hvilke soloer man liker i favorittsolo-tråden.

Hva lytter DU etter når du hører på en solo? At den inneholder alle/mange forskjellige elementer kan fort være et svar for mange, så derfor tenkte jeg å høre om det er noe som interesserer folk ekstra?

Er det tonevalgene/akkordene som er spennende? Er soloen interessant fordi den er teknisk vanskelig? Dynamikk? Parafrasering?

For min del, så lytter jeg oftest etter rytmikken. En god solo kan ikke bestå av f.eks jevne 16-deler som går kontinuerlig gjennom hele soloen. Jeg forventer å høre en solist som er nøye på å dele opp meoldien ordentlig i fraser, at det er et variert valg av noteverdier, og at soisten ikke bare spiller en sammenhengende linje i 2 min. Polymetrikk og masse bruk av synkoper kiler også øret mitt

Edited by schpangen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 48
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synes det å ha en fast melodi man spiller rundt er det feteste i en solo. Eksempler er jo "Best Of Times"-soloen, som har samme melodi som introen på låta, og som Petrucci lager sweeps rundt.

En solo burde også ha et slags "hovedtema", som er kjennetegnet til soloer. For eksempel "Tornado Of Souls"-soloen, der Marty Friedman lager en tydelig melodi som varer noen sekunder.

En annen ting er soloer som starter rolig, og tar av etterhvert. For eksempel "Lines In The Sand"-soloen, der det starter rolig og harmonisk, for så at Petrucci tar av med wah-wah.

Link to comment
Share on other sites

Tja ... Spørs vel egentlig helt hva slags sang det er ...

Noen sanger passer best til en sånn "planlagt" solo, som i Higway Star.

Og noen passer bare til lange imrovisasjoner, som I Comfortably Numb.

Men tror nok det jeg ser etter mest er en solo som har dynamikk og kanskje bryter litt i sangen (hvis noen skjønner hva jeg mener) og gjerne bygger opp til et klimaks mot slutten eller noe lignende :P

Og teknikk kan også være gøy å høre på, men syns det er få "shreddere" som virkelig kan kombinere dynamikk med teknikk. Paul Gilbert er vel en av de beste på det (IMO).

Men soloer kan også være litt "kjedelige" som f.eks. When a blind man cries av Deep Purple, så er soloen veldig enkel, men veldig effektiv!

Noen ganger er jo det enkle ofte det beste :P

Men tror det som tiltrekker meg mest når det gjelder soloer er en god oppbygning, timing og melodi.

Link to comment
Share on other sites

Guest NicolaiF

Og teknikk kan også være gøy å høre på, men syns det er få "shreddere" som virkelig kan kombinere dynamikk med teknikk. Paul Gilbert er vel en av de beste på det (IMO)

:D

Må være godt notevalg, ikke bare mye random Zakk Wylde pentaton shit..

Gjerne en kul kreativ arpeggio...

1:42

Men klart, alt etter hvilken sang, og hvilken type musikk...

Link to comment
Share on other sites

Sålenge den hever låta og ikke bare er der for at gitaristen skal få tilfredstilt egoet sitt.

Om man må ty til gitarsoloer for musikken skal være interessant, så synes jeg soloen skal fungere som låtens klimaks.

Nirvana - Smells Like Teen Spirit er et bra eksempel på dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å ha variasjon mellom rolig og raskt, at det er litt sjel i soloen, gjerne en melodi eller et lick som blir gjentatt flere ganger i soloen.

Egentlig mange faktorer som spiller inn. Er ikke så kresen på soloer, men liker ikke sånne sykt raske soloer fra A til B med random rask spilling, sånn som Slipknot f.eks har i Pulse Of The Maggots.

Link to comment
Share on other sites

En solo må passe låta, de instrumentale delene under soloen må fungere godt i samsvar med soloen, soloen må være godt nok utført og gi meg frysninger. Soloer som oppfyller disse kravene er alltid interessante for meg, uavhengig av hvem som spiller. Som nevnt over her, er Tornado of Souls et godt eksempel som oppfyller mine "krav". Uansett trenger ikke soloer å være mer enn krydder for at jeg skal like de. Finnes masse soloer som ikke virker så altfor gjennomtenkt, men alikevel låter knalltøft i settingen.

Legger ved noen flere eksempler på noen av altfor mange soloer jeg liker veldig godt, tar bare en av hvert band/gitarist:

starter ca. 3.17

Hele låta er jo gitarmagi.

ca. 3.00

ca. 3.07

ca. 3.29

ca. 2.46

Link to comment
Share on other sites

En solo skal være en naturlig del av låta. Om den kort eller lang, improvisert eller komponert, teknisk lett eller vanskelig spiller mindre rolle. Men å høre på gitarister som raser opp og ned halsen i vill shredde-stil, blir jeg fort lei av.

Link to comment
Share on other sites

Elsker melodiske soloer. Gjerne som går over fra rolige clean/akustiske partier til vreng. Harmonier er deilig. Trenger ikke være altfor langt eller vanskelig. Shredding er jeg ikke noen stor fan av, det blir fort kjedelig... Akustisk er bare et pluss!!

Eksempler:

In Flames - Zombie Inc. 2.10 - 3.10 ca

http://www.youtube.com/watch?v=PrdGYVir6DU

All That Remains - The Air That I Breathe 0.25 - 0.40

http://www.youtube.com/watch?v=GG9qlKEyV4E

In Flames - Jester Script Transfigured 2.10 - 2.50

In Flames - Suburban Me hele sangen er en svær solo! <3

Link to comment
Share on other sites

Sweeps, tapping og så fort som overhodet mulig biggrin.gif

Utrolig vanskelig å svare på synes jeg.. Kommer veldig an på hvordan sangen er.

Synes gitarister som f.eks. Alex Skolnick, Marty Friedman, Paul Gilbert og Nuno Bettencourt er flinke til å kombinere melodi med mer shreddy greier.

Det kan være fett med en skikkelig wanky solo innimellom, men går fort lei tongue.gif

Soloen på Racecar av Periphery synes jeg er fet!

Link to comment
Share on other sites

En solo som gjør noe for meg, er som en fortsettelse av noe som preger, farger og løfter låta. En god sologitarist er en som høres hele veien, og som du fra starten av får forventninger til fordi det "ligger i lufta", uten å ødelegge vokal og melodi. Litt klønete forklart kanskje, men House of the Rising Sun med Toto er et godt eksempel på hva jeg mener...

http://www.youtube.com/watch?v=UwW2a0t1xBc

Den gjør noe med meg i hvertfall.... B)

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg Tommern!

En sang der man har hørt flott gitarspill gjennom hele sangen som viser solokunnskaper mens han spiller rytme, slik som Tommern sa; Det ligger i lufta. En sang der soloen er en solo man sitter å vente på at skal farge sangen enda mer enn den allerede er farget! :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Jeg liker kjøpene dine Zed! Har mange av dem i samlingen min👍
    • Takk for tipset.. Skal kikke.
    • For å låte tidsriktig. Når det gjelder viola da gamba og andre tidlige strykeinstrumenter, finnes det heller ikke noe brukbart alternativ. Dessuten er alle de klassiske instrumentene vi spiller på i dag egentlig lagd for tarmstrenger, nylon og stål ble ikke vanlig før etter krigen.   De billigste tarmstrengene til gitar koster vel rundt 500 spenn + frakt og toll. Som sagt, prøv syntetisk tarm isteden. De jeg anbefalte over låter etter min mening mye bedre enn nylonstrenger uten å koste mer. For et godt sett strenger til min bassgambe, må jeg ut med et par tusen.
    • Hvorfor velger foll å spille med dem da da? :S jeg har aldri rørt ett instrumemt strenget opp med tarm, bare vet det ble brukt i gamledager så fikk lyst å prøve. erre så steike dyrt da?? Høres jo ut som vinninga gikk i spinninga liksom
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.