Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

sangpedagog


Indie

Anbefalte innlegg

Man kan til en viss grad øve seg til å bli en brukbar sanger, selv om man i utgangspunktet er helt på bærtur. Hvor god man kan bli avhenger av bla.a. talent.

Er man talentløs og tonedøv i utgangspunktet kan øving og sangpedagog gjøre en til en brukbar sanger i kor og sosialt lag osv.

Har man talent og er musikalsk, kan øving og en god sangpedagog gjøre en til en virkelig god vokalist.

Hva som gjør folk til gode vokalister er også i høyeste grad subjektivt, bare så det er nevnt. Det er ikke alltid nok å ha perfekt pitch, for å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste du nevner der, Audun, er jeg definitivt enig i! Jeg er overbevist om at alle kan klare å synge "reint", men det betyr ikke automatisk at det blir pent? jeg klarer for det aller meste å synge ganske reint når jeg har med gitaren min, men at det er noe videre pent vil jeg ikke si. Hvis man definerer reint som pent, så er det greit, men et godt band vil ofte kreve mer enn bare det antar jeg. Pedagoger er flinke til å få folk bort fra tonedøvheta. Bare se på det programmet som gikk på NRK i fjor. Der skulle en dirigent plukke ut en gjeng fra hjembygda si som skulle starte et kor. Han ene som ble med i koret hadde en pen stemme, men han klarte ikke å finne toner i det hele tatt. Men han lærte det til slutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste du nevner der, Audun, er jeg definitivt enig i! Jeg er overbevist om at alle kan klare å synge "reint", men det betyr ikke automatisk at det blir pent? jeg klarer for det aller meste å synge ganske reint når jeg har med gitaren min, men at det er noe videre pent vil jeg ikke si. Hvis man definerer reint som pent, så er det greit, men et godt band vil ofte kreve mer enn bare det antar jeg. Pedagoger er flinke til å få folk bort fra tonedøvheta. Bare se på det programmet som gikk på NRK i fjor. Der skulle en dirigent plukke ut en gjeng fra hjembygda si som skulle starte et kor. Han ene som ble med i koret hadde en pen stemme, men han klarte ikke å finne toner i det hele tatt. Men han lærte det til slutt! :)

Vi har vel også opp gjennom Idol/X-faktor sett eksempler på sangere som har hatt et spesielt særpreg i stemmen, men som har mistet mye av særpreget etter at pedagoger har vært inne og "tuklet" med dem for å få dem til å synge teknisk korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.