Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemme strengene


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å stemme med oktaver over flere strenger.

Altså f.eks.

Dyp e og sammeligner med e på 7. bånd på a strengen. Også gjøre det samme på de andre.

Ellers tar jeg bare løs a og e og hører om det høres riktig ut.

Også bruker jeg også løs g-akkord og hører om det høres riktig ut og stemmer derfra.

Også kan man ta g på 3. bånd f.eks. på dyp e og stemme med løs g på tredje strengen of course :)

Syns ofte stemmemaskin er det beste, men det er ikke alt som er riktig uansett hva du gjør. Steve Vai har jo en gitar som høres riktig ut hvis du stemmer med åpne strenger eller stemmemaskin, og det er fordi båndene er "bygd" anderledes. Og hvis du ikke har det kan ikke en E-akkord høres helt perfekt ut hvis du stemmer etter en G-akkord og etc. Men det er å være ganske cork-sniffer. Alikevel er det litt plagsomt noen ganger :P

Det er de metodene jeg bruker.

Også en gang i blandt bruker jeg harmonics å stemme med.

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre muligheter har jeg til å stemme gitaren uten å stemme med åpne strenger. Føler at den ikke er helt stemt selvom den viser det på tuneren. Alle muligheter aksepteres. Men helst de som ikke er så avanserte og stiller krav til at du har spilt lenge.

Det kan jo være gitaren som er dårlig intonert. Evt. at du trykker ned strengene for hardt når du spiller akkorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har sett videoene enda, så vil jeg bare minne om at det fins en god del myter der ute hvordan man stemmer en gitar.

Etter det jeg har erfart, så er det ikke noen teknikk som er bedre for å få en gitar som er stemt så riktig som mulig i alle tonearter enn å stemme med åpne strenger med en nøyaktig stemmemaskin. Det betinger at gitaren er korrekt intonert, at stemmeskruene fungerer tilfredsstillende, at nøtta ikke kniper, og at strengene ikke er gamle.

Alle andre metoder blir et kompromiss ut fra det. La gå at en erfaren gitarist kan få gitaren hakket "renere" ved å justere på et slikt oppsett hvis for eksempel man spiller stort sett rundt for eksempel femte eller sjuende bånd, men det er da detaljer som jeg tror få på forumet har erfaring og ører til å beherske slik at det er en bedre metode å stemme på.

Er det et problem å stemme gitaren, er jeg sikker på at for de fleste av oss så er det bedre å utbedre småfeil ved gitaren enn å finne andre måter å stemme på. Er det ting ved justering på gitaren som bør utbedres, blir ikke problemet borte selv om man stemmer på en annen måte enn med åpne strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett tredje videoen, og han har litt å fare med, men det er også en del myte her, etter min mening. Hvis han skal stemme en gitar perfekt, og gjerne da et "historisk instrument", og alle strengene er såpass lave som i eksemplet, vil etter min erfaring dette måtte gjøres flere ganger. Han har rett i at man kan stemme en uintonert gitar slik at den låter greit på en del av halsen. Det er ofte da greit å stemme den slik at for eksempel de fem nederste båndene ikke er så verst, men med justering kan man godt stemme slik at bånd fem og noen oppover låter noegenlunde greit.

Dette blir småpirk og litt sånn "dersomattehvisomatte", og det er ikke nødvendig å sable ned videoene mer, fordi at alle som ikke er gode på gitarstemming og gidder å se dem, lærer masse. Svar på første post er det i og for seg ikke. Fiks intonering, knipete nøtt, og skift strenger, så er andre metoder for de aller aller fleste unødvendige.

Det å stemme opp en feil intonert gitar slik at den låter greit i for eksempel A, og så forandre til G er forresten veldig lærerikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.