Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Maximal ytelse av "artificial harmonic".


Anbefalte innlegg

God dag.

Det har seg slik at eg driver å spillar sanger innanfor kategorien metal og rock der A.H. også kalt hyling på norsk blir ofte brukt.

Men slik som eg er, dårlig på gitar og alt, så strever eg med å få best ytelse ut av dette, og da meiner eg høge hylinger. Også "reine" (litt meir clean enn vrengen på fullt).

Hylene mine (på gitaren :P) er som oftast litt svakare lyd i enn dei vanlige notane eg spillar, så eg spørr dokke, kva effekter og amp's er det dokke bruker for å få maximalt bra lyd på hylene dokker?

PS. Eg har søkt og lest litt om dette, og ikkej funnet noko som gir eit direkt svar på akkurat dette.

Eg har også dei fleste effektane man kan få tak i :)

@Admin: Når eg søker på tråder så kommer av og til den same tråden opp på same side 3 gonger etter kvarandre, minst 2 gonger vertfall. Håper dette kunne bli fikset? :)

Mvh Fylling ;)

Endret av Fylling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikk, teknikk, teknikk :) Det er også forskjell på hvor mye overtoner forskjellige pickuper plukker opp. F.eks. EMG-81 er helt vill på dette.

Kan skrive under på dette...! Noen gitarer kan det være ekstremt tungvint på, feks gamle nybegynnergitarer, eller gitarer med lav-outputs-singlecoils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Gitaren min er ein standar svart/kvit Stagg gitar med single coils. Strengene eg bruker er tjukke... Den sjette E strenger er 1,777mm måtte båre større hull i desse strammerane... (Der vi strammer strengen, beklager veit ikkje kva det heiter).

Men skal øve, øve og øve!:)

Endret av Fylling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke originalen. den er lengre og fyldigere + at det ikke er et videokamera som filmer en tv-opptak.

Eeeeelsker disse lydene. Finn sweet-spot'et på gitaren din. Tykkere strenger, trenger tykkere plekter, har jeg funnet ut.

Trene, trene, trene. Har "saftigst" lyd ca der hvor halsen begynner, hos meg

På rørforsterkeren min, må lyden på fullt for å få nydelige skrik. Blir litt vel høyt. Så ble glad når jeg fant ut at på knøtte-marshallen (mt-4) som går på batteri, bare hopper skrikene utav, med death metal boksen. Og det på et så lavt volum at ingen blir forstyrret

smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LTD EC-1000-en min med EMG-81 i bridge, Valveking 112-vreng (Gain og volumeboost på, bass full, mids rundt klokka 11, treble rundt klokka 3, gain rundt klokka 10-11) skriker det som bare faen når jeg treffer riktig. Får nesten vondt i ørene.

Det er også mye lettere å lage pinch harmonics med skarpe plektere, lettere å komme til strengene. Det er i hvert fall min subjektive mening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker dette har hjelp meg mykje! Eg syns at eg litt meir kontroll på A.H. på min gitar med single coils.

Men, no skal eg kjøpe meg ein ny gitar som har humbuckere.

Her er ein link til gitaren!

Det var eit bra tilbud og eg satser på det!

Eg har line & UX1 så eg har veldig mange forskjellige amp's.

Nokon som veit kor eg kan kjøpe EMG-81 humbuckere? =)

PS. Eg gleder meg til betre lyd, og nye videoer skal bli lagt ut på youtube :D

Mvh Fylling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, jeg har en av disse! Kjøpte den kun for å øve meg på lakkering...

Fargen den kommer i er fullstendig grusom!! Men ellers var det jammen en brukbar gitar..

Den kostet forøvrig bare 999 kroner da jeg kjøpte den.. Gitarhuset har nok sett potensialet i denne og økt prisen! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.