Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste delaypedal for forsterker uten effektloop.


Boffen

Anbefalte innlegg

Har en Mad Professor Deep Blue Delay, den bruker jeg foran en lett vrengt Fender, og det funker veldig bra. Vet ikke helt hvordan det blir med TT, den kan jo vrenge atskillig mer enn Fenderen.

Står litt på websidene til Mad Professor at den er laget for å låte bra også foran amp-vreng.

an lese om den her: http://www.mpamp.com/pedal/pedals-dbd.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, så lite forvrenging etter tidsbaserte enheter som mulig.

Grei nok tommelfingerregel, men antall eksempler på artister som har brukt delaypedaler foran amper uten effektloop (og brukt ampvreng) er nok ganske lang. Gjør det selv hjemme, da det ikke er loop på øvingsampen jeg har hjemmme. Det funker ikke i alle settinger, men ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er problemene med delay foran vreng hovedsakelig at delayen ikke låter bra (riktig kommer det aldri til å låte, men bra er nok mulig!), og at delayen har høyere volum når du ikke spiller enn når du spiller pga kompresjonen i vrengen.

Tc har jo en "dynamic" delay som er stillere mens du spiller, men som øker i volum når du ikke spiller, men dette bare forverrer problemet IMO.

Hva med en omvendt dynamic delay?

Høyere volum på det forsinkede signalet mens du spiller, lavere når du ikke gjør det, evnt pluss noen spesielle tonekontroller som kan få delayet til å låte bedre?

Er dette gjort? Jeg mener at dette kunne være noe! Er dette umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgi meg for et langt og muligens rotete innlegg :blush:

I begynnelsen av tråden dukket det opp spørsmål om det er delaypedalen eller forsterkeren som må være 'bra' for at delay skal låte godt. Interessant ja.. Eller er det kanskje kombinasjoner av delay og amp som er bedre enn andre? Jeg tror det er det siste. Har faktisk holdt på et par timer nå med å teste dette, og jeg har flere amper og flere delaypedaler.

Amper:

Fender Hot Rod DeVille med FX-loop

Mesa/Boogie Mark iii med FX-loop

Vox NightTrain uten FX-loop (denne er vel veldig lik Orange Tiny Terror)

Delaypedaler:

Mad Professor Deep Blue Delay

Boss DD-7

T-Rex Reptile

Guyatone MD-3

Line 6 M9 med diverse delay-muligheter

Jeg tror jeg har prøvd alle tenkelige kombinasjoner av amp og delay, på clean, medium vreng og mye vreng, før ampvreng, i loopen, etter OD-pedaler før amp på clean og vreng, pust og pes, vanskelig å holde tunga rett i munnen her...

Nå er kanskje trådstarter mest interessert i NightTrain og delay, så det kommer først:

- Alle delayene funker helt fint når ampen er fra clean til veldig moderat vreng (delay før amp altså..)

- Med økende vreng begynner ting å skje, alt blir jo mer grøtete. Min oppfatning var at DD-7 tapte, så Guyatone,Reptile, M9 og Deep Blue Delay holdt lengst. Men også DBD ble ganske guffen på veldig mye gain på ampen.

- Med Clean-boost (Marshall BB-2) før delay ble alt faktisk bedre, ampen kunne settes på mer gain før det ble fryktelig å høre på!

- Absolutt finest delay med Mad Professor Little Green Wonder Overdrive + DBD + så clean som mulig på ampen.

Testet de samme tingene på Fenderen og Mesaen, og da er det ingen tvil om at Fenderen klarte seg bedre på vrengkanalen, kunne gi på ganske mye, men igjen var DBD suverent best. T-Rex Reptile og M9 nr.2 og 3 her, Boss og Guyatone på bunn, ikke bra..

Delay før vreng på Mesaen var håpløst, med alle pedalene!

Alle ampene låter bra med alle delaypedalene på clean

Alle delaypedalene funket bra i loopen på både Fender og Mesa, med alle mengder vreng. Det er jo atskillig mer gain i Mesaen, men ingenting å utsette på delay i loopen der.

Nå ble det langt dette her, men for å oppsummere så må det bli slik:

Delay på en vrengt amp må stå i loopen for best resultat (Sjokk???)

Delay før vreng er avhengig av både amp og delaypedal! Fenderen + Deep Blue Delay var best for meg.

NightTrain + Deep Blue Delay er ok på moderat vreng

Mesa + deley før vreng er håpløst!

Alle ampene på clean funker fint med alle delaypedalene, da er det kun personlige preferanser som bestemmer.

All denne tiden brukt, bare for å ende opp som jowasv sa: Bruk OD / Dist + Delay + Clean amp! (når den ikke har FX-loop)

Sett delayen i loopen hvis du kan.

Men det var jo moro å holde på da...

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.