Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ESP/LTD gitar til ca. 5000


Espy

Anbefalte innlegg

Helt enig, LTD MH-400 er en suveren gitar. Det han sannsynligvis mener med double locking tremolosystem er at den har en flytende stol. Du ser der strengene er festet på kroppen på gitaren? Du kan sette på en vibarm for å på en måte dra tonene opp og ned for eksempel, ta squeals etc.

Det er også en forskjell på disse; MH-400 = flytende stol. MH-400 NT (NT står for Neck Through) = strengene går gjennom kroppen, ingen tremolosystem.

Det er en forskjell å spille på en gitar med tremolosystem og en uten. De uten er enklere å spille på kan du si, mens de med tremolosystem må du bende strengene hardere (ikke noe enorm stor forskjell) for å oppnå den tonen du ønsker, fordi stolen "løftes" når du drar i strengene, og de andre strengene vil slakkes litt. Også når du på en måte holder ned 2 strenger samtidig og bender en streng for å få en dirty lyd kan du si, så vil den høres litt sur ut fordi den ene strengen slakkes, med mindre du bender den litt også. Du kan jo også utvikle en teknikk med høyrehånden slik at du holder tremolosystemet fast. Tremolosystemet har vel også en virkning på lyden og sustain. MEN! Du kan gjøre utrolig mye kult med et tremolosystem :) Det er en smakssak hva folk foretrekker.

Når det kommer til EMG. Jeg har brukt EMG selv i flere år, og liker de ganske godt, men også passive. Kjøp den med EMG'er du, du vil finne ut etter en stund om det er aktive eller passive mikker du vil ha ^_^

En ting til; MH-400 i blå, som de selger på sound1 for 5000kr, ser helt fantastisk ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vel, jeg har EMG 81/60 på ene gitaren min. Og utfra det så skulle jeg ønske at jeg hadde gått for 85 fremfor 81 for mer fylde.

Men 60'en ville jeg beholdt pga den ganske milde, kremete, tykke lyden i bridge.

menmen.. Siden du har prøvd det og liker det, så sier jeg bare go for it.

I min verden er det nok ikke best. Skal nok alltid ha en gitar med EMG; men skulle jeg bare hatt EN gitar, så ville jeg gått for noe heftigere :lol:

EMG 60 har jeg ikke vært borti... Så du foretrekker den fremfor 81? Det er ikke så altfor ofte at jeg finner gitarer med EMG 60. Er helst 81/85. Er 60 en eldre versjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG 60 har jeg ikke vært borti... Så du foretrekker den fremfor 81? Det er ikke så altfor ofte at jeg finner gitarer med EMG 60. Er helst 81/85. Er 60 en eldre versjon?

EMG 60 passer vel så si bare i neck. Der er den helt fantastisk og, får en perfekt og rund sound til soloer og til clean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, LTD MH-400 er en suveren gitar. Det han sannsynligvis mener med double locking tremolosystem er at den har en flytende stol. Du ser der strengene er festet på kroppen på gitaren? Du kan sette på en vibarm for å på en måte dra tonene opp og ned for eksempel, ta squeals etc.

Det er også en forskjell på disse; MH-400 = flytende stol. MH-400 NT (NT står for Neck Through) = strengene går gjennom kroppen, ingen tremolosystem.

Det er en forskjell å spille på en gitar med tremolosystem og en uten. De uten er enklere å spille på kan du si, mens de med tremolosystem må du bende strengene hardere (ikke noe enorm stor forskjell) for å oppnå den tonen du ønsker, fordi stolen "løftes" når du drar i strengene, og de andre strengene vil slakkes litt. Også når du på en måte holder ned 2 strenger samtidig og bender en streng for å få en dirty lyd kan du si, så vil den høres litt sur ut fordi den ene strengen slakkes, med mindre du bender den litt også. Du kan jo også utvikle en teknikk med høyrehånden slik at du holder tremolosystemet fast. Tremolosystemet har vel også en virkning på lyden og sustain. MEN! Du kan gjøre utrolig mye kult med et tremolosystem :) Det er en smakssak hva folk foretrekker.

Når det kommer til EMG. Jeg har brukt EMG selv i flere år, og liker de ganske godt, men også passive. Kjøp den med EMG'er du, du vil finne ut etter en stund om det er aktive eller passive mikker du vil ha ^_^

En ting til; MH-400 i blå, som de selger på sound1 for 5000kr, ser helt fantastisk ut!

Angående double locking tremolosystem så spurte jeg han kameraten min, og han sa at når jeg skulle stemme gitaren, så var det helt forskjellig fra det jeg er vant med nå, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle gjøre det på denne andre måten :P Squeals er noe jeg har lyst til å klare, men jeg bruker ikke plekter når jeg spiller :/

Angående MH-400 og MH-400 NT så la jeg faktisk ikke merke til den forskjellen. Trodde det var samme gitaren jeg xD Har hørt at Neck-through gir bedre sustain. Er det sant?

For alt det andre du skrev, tusen takk for forklaringen! Det var virkelig nyttig =)

Og det er den gitaren på Sound1 jeg har tenkt til å kjøpe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmingen blir annerledes ja. Tremolosystemet har 3-4 fjærer under gitaren som holder tilbake spensten fra strengene, det er disse som gjør at den funker i det hele tatt. Når du fjerner en streng, så blir spensten slakkere, og enda slakkere jo flere du tar bort. F.eks hvis du ryker en streng, så er hele gitaren ustemt helt til du setter på en ny en eller låser tremolosystemet på en eller annen måte. Når du skal skifte strenger er det anbefalt at du bytter ut en og en streng slik at spensten ikke forandrer seg så mye. Ta av en streng og sett på en ny en, og gjør det samme med neste, osv. Hvis du ser på bildet av gitaren kan du også se 3 umbrako skruer på toppen av halsen (mellom gitarhodet og halsen kan du si) der strengene går igjennom. De skal være låst hele tiden slik at gitaren ikke blir ustemt når du bruker tremolosystemet spesielt. Du må låse opp disse hver gang du skifter strenger, og så klart låse den igjen når du er ferdig. Vær OBS på at hvis du skifter strenger og bruker en annen størrelse strenger enn det som er satt på fra før av, så må du justere fjærene til tremolosystemet, som er under gitaren. Slakk fjærene hvis du setter på tynnere strenger (eller hvis bakdelen av tremolosystemet peker oppover), og stram fjærene hvis du setter på tykkere strenger (eller hvis bakdelen av tremolosystemet peker nedover i gitaren). Samme gjelder hvis du skal stemme gitaren ned/opp.

Høres vanskelig ut, men det er lett når du skjønner det :) Det finnes en hel haug med videoer på youtube som beskriver veldig bra hvordan du skal gjøre det steg for steg. Bare søk på "How to change strings on a floyd rose tremolo" f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmingen blir annerledes ja. Tremolosystemet har 3-4 fjærer under gitaren som holder tilbake spensten fra strengene, det er disse som gjør at den funker i det hele tatt. Når du fjerner en streng, så blir spensten slakkere, og enda slakkere jo flere du tar bort. F.eks hvis du ryker en streng, så er hele gitaren ustemt helt til du setter på en ny en eller låser tremolosystemet på en eller annen måte. Når du skal skifte strenger er det anbefalt at du bytter ut en og en streng slik at spensten ikke forandrer seg så mye. Ta av en streng og sett på en ny en, og gjør det samme med neste, osv. Hvis du ser på bildet av gitaren kan du også se 3 umbrako skruer på toppen av halsen (mellom gitarhodet og halsen kan du si) der strengene går igjennom. De skal være låst hele tiden slik at gitaren ikke blir ustemt når du bruker tremolosystemet spesielt. Du må låse opp disse hver gang du skifter strenger, og så klart låse den igjen når du er ferdig. Vær OBS på at hvis du skifter strenger og bruker en annen størrelse strenger enn det som er satt på fra før av, så må du justere fjærene til tremolosystemet, som er under gitaren. Slakk fjærene hvis du setter på tynnere strenger (eller hvis bakdelen av tremolosystemet peker oppover), og stram fjærene hvis du setter på tykkere strenger (eller hvis bakdelen av tremolosystemet peker nedover i gitaren). Samme gjelder hvis du skal stemme gitaren ned/opp.

Høres vanskelig ut, men det er lett når du skjønner det :) Det finnes en hel haug med videoer på youtube som beskriver veldig bra hvordan du skal gjøre det steg for steg. Bare søk på "How to change strings on a floyd rose tremolo" f.eks.

Ja, det hørtes ganske så vanskelig ut xD Den tid den sorg når jeg må bytte min første streng ;) Virker i alle fall som om du har ganske så stor peiling på dette! Har du hatt en sånn type gitar før du eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG 60 passer vel så si bare i neck. Der er den helt fantastisk og, får en perfekt og rund sound til soloer og til clean.

Jeg spiller for det meste med overdrive/distortion, så da klarer jeg meg vel uten ;) Men likevel så høres den veldig bra ut :o

Hva er egentlig forskjellen på overdrive og distortion? Noen som har svaret på det? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hørtes ganske så vanskelig ut xD Den tid den sorg når jeg må bytte min første streng ;) Virker i alle fall som om du har ganske så stor peiling på dette! Har du hatt en sånn type gitar før du eller?

Eier en med identisk system nå, har hatt 2 andre før. Bare send meg en PM eller noe hvis du trenger hjelp :)

Hva er egentlig forskjellen på overdrive og distortion? Noen som har svaret på det? =)

Her kan det hende jeg tar litt små feil å må bli retta opp da men. Distortion er den typiske metall vreng lyden du bruker for d meste. Skal du for eksempel spille en solo, bruker folk å kjøre på med overdrive i tillegg for å få mere vreng ut av gitaren. Overtoner, ja alt egentlig kommer tydeligere frem. I rock bruker folk bare "overdrive" i stedet for "distortion", for å få en skarpere/tynnere rock n' roll lyd i stedet for den heavy metall lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det hende jeg tar litt små feil å må bli retta opp da men. Distortion er den typiske metall vreng lyden du bruker for d meste. Skal du for eksempel spille en solo, bruker folk å kjøre på med overdrive i tillegg for å få mere vreng ut av gitaren. Overtoner, ja alt egentlig kommer tydeligere frem. I rock bruker folk bare "overdrive" i stedet for "distortion", for å få en skarpere/tynnere rock n' roll lyd i stedet for den heavy metall lyden.

Jeg sender deg gjerne en PM hvis jeg lurer på noe ja :D Jeg bare håper virkelig at de fremdeles har flere av denne gitaren igjen i butikken :S Hvis ikke så kommer jeg nok til å rage helt -_-

Fint du fikk forklart forskjellen på distortion og overdrive da! Det har vært uklart lenge og jeg har egentlig bare sett på de 2 tingene som 1 og samme greia ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Distortion er ren vreng fra en boks. Mens overdrive er mildere vreng som ofte blir brukt for å pushe en rørforsterker. Har du en rørforsterker, så er kanskje overdrive det beste for penga. Da bruker du litt vreng fra ampen og pusher den med overdrive for å presse frem tightere og saftigere vreng fra forsterkeren uten å farge lyden så sinnsykt mye. Mens distortion blir oftest brukt på clean og har en tendens til å forandre lyden i forsterkeren mye mer.

Angående EMG 60 så har jeg bare prøvd den i neck/hals og det er der den hører til.

Bruker da bridge til riffing og solo mens neck til mildere ting og av og til soloer også, da du får saftigere og rundere tone.

Ville for eksempel helst brukt overdrive fremfor distortion på en Marshall for å beholde karakteristikken i forsterkeren.

Veldig grovt fortalt, da det alltid finnes unntak osv. Men mange kjente gitarister som bruker overdrive til metal.

Spesielt med amper som Marshall JCM800 som har lite vreng. Da bevarer du så mye som mulig av Marshall-lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squeals er noe jeg har lyst til å klare, men jeg bruker ikke plekter når jeg spiller :/

Du spiller metall og bruker ikke plekter? Det må jo bli utrolig fattig lyd hvis ikke du har fingre av betong.

Skaff deg et relativt tykt plekter og lær deg å spille med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Distortion er ren vreng fra en boks. Mens overdrive er mildere vreng som ofte blir brukt for å pushe en rørforsterker. Har du en rørforsterker, så er kanskje overdrive det beste for penga. Da bruker du litt vreng fra ampen og pusher den med overdrive for å presse frem tightere og saftigere vreng fra forsterkeren uten å farge lyden så sinnsykt mye. Mens distortion blir oftest brukt på clean og har en tendens til å forandre lyden i forsterkeren mye mer.

Angående EMG 60 så har jeg bare prøvd den i neck/hals og det er der den hører til.

Bruker da bridge til riffing og solo mens neck til mildere ting og av og til soloer også, da du får saftigere og rundere tone.

Ville for eksempel helst brukt overdrive fremfor distortion på en Marshall for å beholde karakteristikken i forsterkeren.

Veldig grovt fortalt, da det alltid finnes unntak osv. Men mange kjente gitarister som bruker overdrive til metal.

Spesielt med amper som Marshall JCM800 som har lite vreng. Da bevarer du så mye som mulig av Marshall-lyden.

Det med å veksle/variere med distortion og overdrive virker som er for de som absolutt skal ha den riktige lyden i følge det du forklarer? ;) De som er ganske nøye på at det skal låte perfekt?

Det virker også som om du veit hva du snakker du om ;) Jeg er en som nesten alltid har gitaren stilt inn på de skarpeste tonen, og jeg har i grunn ingen peiling på Marshall forsterkere :D Jeg holder meg til den kjære lille Roland Cuben min jeg =) Imponerende lyd av en så liten forsterker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.