Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan gjøre en trygg byttehandel?


gromit

Anbefalte innlegg

Skriv byttekontrakt, enkelt og greit. Skriv i kontrakten at hvis tingene som byttes ikke er i den standen man skulle forvente, eller at det er noe viktig informasjon som ikke har blitt fortalt om selve tingen, kan byttet reverseres. Pass på at begge skriver under med fullt navn, adresse og telefonnummer, så har dere alt greit. Om den ene scammer, eller prøver på noe tull, er det bare å dra til politiet med kontrakten, så har tullemakeren veldig lite å slå i bordet med.

tl;dr : Skriv byttekontrakt.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær aktiv på forumet, så vil du merke hvilke folk du kan stole på til en viss grad, og folk vil forhåpentligvis stole mer på deg også med tiden.

Jeg har handlet og solgt en del her på forumet og har som oftest ikke nølt med å forhåndsbetale engang.

Ofte er det sånn at man gjør en avtale så betaler man så fort som mulig samtidig som den andre sender så fort som mulig.

Men som sagt, du må kjenne folk til en viss grad og stole på dem. Selv om ikke alle er 100% til å stole på..

Har desverre havnet i en situasjon her der jeg kjøpte en ting fra en aktiv poster, som endte med at politiet ringte meg og personen ble anmeldt osv for å ha solgt utstyr som han hadde stjelt.

Men.. Uheldigheter skjer ;p

Vi har en seksjon med der man skriver tilbakemeldinger til folk man har handlet med. Veldig fin sak, selvsagt lettere å stole på noen som har fått en dle gode tilbakemeldinger.

http://forum.gitarnorge.no/forum/44-feedback-for-kjoep-og-salg/

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har skrevet en kjøpskontrakt. Noen som vet om den er den gyldig vist jeg mailer malen til dem for å printe ut eller skrive den for hånd, og sende til meg med via mail scannet eller tatt bilde av med kamera? Den vil jo ikke ha min signatur men regner med at det er bare selgers signatur som er nødvendig for å være gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dersom det er en helt tilfeldig person (ikke en fra forumet), så pleier jeg å lage meg et inntrykk av hvordan karen er utifra hvor seriøst annonsen på Finn er, om personen har gode bilder som dokumenterer objektet godt, og så tar jeg som regel kontakt med personen for å høre hvordan h*n svarer på mail osv. Hvis det virker ordentlig hele veien, og prisene er normale (hadde aldri kjøpt en "Gibson" LP Custom til 4000,- på Finn f. eks) så pleier jeg som regel å stole på personen.

Dersom det er snakk om personer på forumet, så stoler jeg uansett på de med mange innlegg og de personene jeg har sett poste frekvent tidligere. Vurderer også seriøsiteten og gjennomførelsen på postene dersom det er en jeg skal kjøpe noe av. Når jeg selger gir jeg egentlig litt beng i hvordan personen fremstår. Jeg skal ha forhåndsbetaling uansett, og ser jeg pengene på konto så shipper jeg produktet. Enkelt og greit :P

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Finn har jo også Finn Betalingsgaranti. Kjøper betaler til Finn, selger får beskjed om at det er betalt og sender varen, kjøper bekrefter at varen er mottatt og selger får pengene sine. Koster vel 15kr elns i gebyr, men det er det lett verdt. Blir en veldig trygg handel for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Finn har jo også Finn Betalingsgaranti. Kjøper betaler til Finn, selger får beskjed om at det er betalt og sender varen, kjøper bekrefter at varen er mottatt og selger får pengene sine. Koster vel 15kr elns i gebyr, men det er det lett verdt. Blir en veldig trygg handel for begge parter.

Hva om kjøperen aldri bekrefter at varen er mottatt, selv om den er det?

Hva skjer med pengene da? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.