Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone vs Gibson


antos

Anbefalte innlegg

Ja, akkurat. Derfor er det bak mål, synes jeg, å si at man får det man betaler for med tanke på selve produktet. Du betaler for noe som andre mener er det rette.

Nja, det kan vel hende at det lydidealet folka hos Gibson har, appellerer til ganske mange da. Jeg elsker klassisk Les Paul- lyd og vil ikke uten videre gå med på at det er fordi Gibson har bestemt at jeg skal like det.

Når det gjelder prisen på Gibson Les Paul og andre modeller, er de vel som nevnt før, priset utifra hva kundene er villig til å betale for produktet, samtidig som selskapet tjener penger. Ikke noe hokus pokus med det. Hadde Gibson-gitarer vært så overpriset som enkelte skal ha det til, hadde selskapet vært konkurs for lenge siden. Det har de forsåvidt vært i nærheten av flere ganger, så poenget som Euphor for så vidt er inne på, om at "mote" og "hype" spiller en rolle, er nok også riktig.

Poenget mitt er at hadde Gibson laget dårlige gitarer til 15K og oppover, hadde merkenavnet fort fått seg en smell. På nåværende tidspunkt er tydeligvis ikke det tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne tråden kunne like godt hete "er billige Gibson like bra som dyre Gibson"?

Svaret er nei.

Dersom Gibson tar seg betalt for navnet så er ikke Gibson vs Gibson samme sak som Gibson vs Epiphone. Å tro at de ikke har større avanse på dyrere gitarer er lov, jeg kan ikke bevise noe som helst, men jeg tviler sterkt på at de tjener like mye per Epiphone solgt som per Gibson - selv med tanke på utgiftsnivået. Om det finnes noen tall på det så er det egentlig ganske interessant. Selv aner jeg ikke hvor jeg skal begynne å lete for å finne noe slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er ingen gitar verdt 25k pga lyden. Man kan få minst like bra lyd og spillefølelse av en billigere gitar. Men skal no ha en LP Custom en gang uansett.. Gitarene har veldig stor symbolsk betydning og det, sammen med bra lyd, spillefølelse og kvalitet, er no verdt pengene dersom man har veldig lyst på en bestemt gitar.

Når det gjelder Epiphone, så har jeg spilt på min Epi LP custom i snart 5-6 år tror jeg. Har hatt litt trøbbel med diverse ting, men mest pga slurvete arbeid. Skal ikke mye kunnskap til for å rette opp i disse. Jeg er fortsatt ganske fornøyd med den lydmessig og spillefølelsen er ganske god, men kvaliteten er som så.

Vet dog ikke hvor mye mer man skal forvente av en gitar i den prisklassen da, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Gibson tar seg betalt for navnet så er ikke Gibson vs Gibson samme sak som Gibson vs Epiphone. Å tro at de ikke har større avanse på dyrere gitarer er lov, jeg kan ikke bevise noe som helst, men jeg tviler sterkt på at de tjener like mye per Epiphone solgt som per Gibson - selv med tanke på utgiftsnivået. Om det finnes noen tall på det så er det egentlig ganske interessant. Selv aner jeg ikke hvor jeg skal begynne å lete for å finne noe slikt...

Selvfølgelig bestemmer Gibson akkurat hvor bra en Epiphone skal være.

De dyreste blir jo til og med laget på Gibson fabrikken.

Hvis du ikke har lagt merke til det så selges gitarene som Epiphone by Gibson,

og annonser for Epiphone gitarer har ofte av den grunn overskriften "Gibson Les Paul til salgs".

Hvis vi skal sammelikne avansen, så tror jeg vi må gjøre det i prosent.

Hadde vært interessant å få noen tall på det.

Det eneste jeg vet er hva man betaler for å produsere gitarer i Kina og Korea. Det er ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne posten er et svar på topic og ikke et svar til noe som noen har skrevet, bare slik at det er sagt.

Slik jeg ser det må man sammenlikne tilsvarende modeller. Epi LP Std VS Gibson LP Std. Klarer man å finne en eneste Epi Std som er like god som en Gib Std? Det tror jeg ikke.

Siden det er en generell diskusjon så kan man kanskje finne en über-epi som kan måle seg med en cheapo-gibbo, men disse koster da fort omtrent det samme. Riktignok har jeg spilt på en del cheapo-gibbo (Studio Faded, har tilogmed eid en selv), og prøvd noen Epi Std'er, og ingen har klart å måle seg med det jeg har prøvd av Studioer, ei heller Specialen som jeg bruker nå om dagen som heller ikke var spesielt dyr.

Har også spilt på noen Gibson Std og Traditional, og har liten tro på at noen Epi skal klare å måle seg med dette, selv om jeg i tro gitarnorge-ånd selvsagt ikke har prøvd noen av de mer eksklusive Epiphone-gitarene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender ligger litt lavere i pris av naturlige grunner (billigere gitarer å produsere) og de lager verdens mest kopierte gitarer, derfor er det liksom ikke så kontroversielt å snakke om kopier, kvaliteten på kopier kontra originalene osv av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vanlige blockinlays, heller. Ser ut som noe "flammegreier" på ene siden av innlegget, den siden som peker mot hodet.

Stusset på det også ja, men var usikker på om det var lyset som gjorde at det bare så sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du det igjen. Du har har 1 Tsjekkisk Epi og du har eid hvor mange LP Studioer? Slike generelle uttalelser holder ikke. Din tsjekker er helt sikkert en bra gitar og passer deg bra, eller var det den du solgte?

Du har sikkert prøvd en eller flere LP Studioer også, som helt sikkert er annerledes enn Epien din og dermed kanskje ikke passet deg?

Det er virker også å være en vedtatt sannhet at de dyreste Epi Lp'ene er mye bedre enn Gibson LP Studio. Vel, jeg går ikke helt uten videre med på det.....

Jeg har ikke eid noen LP studioer, men har prøvd ganske mange.

Det kan jo hende det er jeg som er helt rar i hodet, men jeg syns Epi LP'n føltes mer Gibson LP Standard enn det Gibson LP Studio gjorde. Alt som fikk meg til å få denne meningen var at Epi LP'n føltes mer "riktig" for å nå opp til Gibson LP Standard nivå da jeg holdt rundt gitaren og spilte på den, mer i selve feelingen.

Jeg ser faktoren av at jeg kan ha hatt de rimeligste studio modellene i hendene også.

Uansett, dette er kun mine egne meninger.

Men du nevner pris, forsåvidt ikke hvilken Gibson LP Studio, hvorfor er det sånn at det finnes dyrere Epiphone gitarer enn Gibson? Se selv på www.gibson.com og velg Price low to high. Er det sånn at Gibson gir bedre kvalitet for prisen? Vil det da bety at det faktisk finnes bedre Epiphone gitarer enn Gibson? Den dyreste Epiphone LP gitaren er en Epiphone LP Standard "Slash Signatur" som koster 1525dollar. Også er den billigste Gibson LP Studio 50's(ikke faded, pga uten lakk blir gitaren billigere) på 1399dollar. Det må da være en viss forskjell på gitarene? Hvilken vil da være best av de to? Er prisforskjellen kanskje at det er en Slash signatur? Epiphone LP Prophecy og Zakk Wylde modellene er også dyrere enn Gibson LP Studio 50's.

Prisforskjellene er på et gap på 15dollar+/- hvis vi tar Prophecy og Zakk Wylde modellene, og det finnes dyrere Epiphone gitarer til 125dollar+/- mer sammenlignet med Studio 50's.

Det jeg tenker er, Gibson kan ikke gi gitarene en random pris, og noe må jo være bedre med disse Epiphone gitarene, eller tar jeg helt feil?

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.