Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone vs Gibson


antos

Anbefalte innlegg

At Gibson er gode gitarer er sant (selv om jeg personlig spyr av Les Paul :P), men avdet du betaler for når det gjelder Epiphone/Gibson er i alle fall 80% til å skrive Gibson i stedet for Epiphone på headstocken. Ellers tror jeg det har mye med kvalitetskontroll å gjøre, prøver du mange nok gitarer kan du sikkert finne en Epiphone Les Paul som er like god (kanskje til og med bedre) enn Gibson...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, spillbarhet må vel være et salgsargument? En dårlig bygget gitar har i regelen dårlig spillbarhet - skal man korrigere noe slik koster det fort langt mer enn å kjøpe en langt dyrere gitar. Det er liten tvil om at de dyreste Fender/Gibson modellene generelt spiller langt bedre rett ut av eska enn de rimeligste, Og da snakker jeg om enkle og målbare tekniske ting som båndarbeide, strengeleie, strengefriksjon osv.

Selvsagt koster "pynten" ofte noen kroner, men når alt kommer til alt er det hardware og treverk kvalitet samt mengden kvalifisert arbeide som brukes på gitaren som utgjør det meste av prisen på en gitar. Dessverre brukes det ofte mer tid på å polere og lakke billige gitarer enn på å gjøre de spillbare. Kjøper du en litt dyrere modell er det i alle fall en god sjanse for at de også har tatt seg tid til å tilpasse oversadel, sørge for at halsen er rimelig rett, slipe bånd osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men slike ting er også en del av ting man over tid må forvente å gjøre noe med. Legg gjerne merke til at jeg satte visse grenser. Jeg mener det er fåfengt å ha en gitar ferdig justert fra fabrikk da jeg likevel vil ha gitaren satt opp slik jeg liker det. Det vil i såfall si at jeg betaler for noe jeg ikke har bruk for. Skulle kanskje sagt kjøpsargument, ettersom selgere vil argumentere for at det er en bedre gitar så lenge de får solgt noe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tror jeg det har mye med kvalitetskontroll å gjøre, prøver du mange nok gitarer kan du sikkert finne en Epiphone Les Paul som er like god (kanskje til og med bedre) enn Gibson...

Vel, hvis du sammenligner en Epi LP Standard og en Gibson LP Standard er det nesten ikke mulig hva angår normal spillbarhet f.eks. Grunnen er ganske enkelt at de konsekvent ikke sliper båndene på Epi'ene, men bare presser/limer de inn i en automatisert prosess - det er rett og slett ikke mulig å ha så mye flaks. Du kan ha uflaks med en Gibson også, men en Standard er i regelen mye mer bearbeidet hva angår slike ting når den forlater fabrikken. Så får det bli opptil hver enkelt hva man vil betale for og synes er tilfredsstillende/godt nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men slike ting er også en del av ting man over tid må forvente å gjøre noe med. Legg gjerne merke til at jeg satte visse grenser. Jeg mener det er fåfengt å ha en gitar ferdig justert fra fabrikk da jeg likevel vil ha gitaren satt opp slik jeg liker det. Det vil i såfall si at jeg betaler for noe jeg ikke har bruk for. Skulle kanskje sagt kjøpsargument, ettersom selgere vil argumentere for at det er en bedre gitar så lenge de får solgt noe. :D

Jeg snakker ikke om justering av bro osv her. Jeg snakker om jevne bånd, en rett hals og en fornuftig justert oversadel. Noe de aller fleste foretrekker, med mindre de har en eller annen slags fetisj :D

Prøv en Fender Mexico Standard og en Fender CS modell side om side - jeg tipper du velger den gitaren som spiller rent i alle båndene og som har minimal strengeklirr. Det er kvaliteter de fleste kan sette pris på tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål. Er lyd subjektivt? Dersom du mener det stemmer tar de aller fleste fabrikantene av gitarer feil, da de har sine "tonetre" og hellige graler som skal gi en bedre gitar - disse har til og med en generell aksept blant gitarister flest. Sitter denne lyden i gitarens treverk, mikrofonene eller fingrene? Bare dersom det sitter i treverket vil en dyrere gitar i utgangspunktet låte bedre enn en billig modell. Mikrofoner skiftes over en lav sko, og fingre skiftes ikke ut like ofte.

I tilfellet Gibson Les Paul er det slik at de velger treverk utifra hvordan de mener det skal være opp i mot deres ideal. Det er ikke dermed sagt at du og jeg liker det. Det samme gjelder PU'er også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller dyreste Epiphone modellene blir jo laget av Gibson i USA, og koster deretter,

men det er originale Epiphone signatur modeller.

Sammenlikningen med klær henger ikke helt på grep.

Hvis det skal være en sammenlikning, så må jo det være å sammenlikne hva kopier koster i forhold til originale merker.

Det kan faktisk hende at noen er villige til å betale litt ekstra for å få en original Les Paul i stedet for en kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de dyreste Epi'ene som er Japanske CS gitarer er bedre enn en Gibbo Standard Studio tror jeg du kan regne som en sannhet gitt. Hvis du snakker om standard modellene til Epi fra Kina/Korea skal jeg være enig.

Nå er vel Epiphone Custom Shop den helt vanlige fabrikken i Kina,

og CS gitarene deres skiller seg vel ikke ut hverken ved valg av treverk eller produksjonsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel Epiphone Custom Shop den helt vanlige fabrikken i Kina,

og CS gitarene deres skiller seg vel ikke ut hverken ved valg av treverk eller produksjonsmåte.

Jeg snakker om Elitist modellene, som ble produsert i Japan og USA (og muligens delvis i Korea) Og jo, i forhold til standard Epi modeller skiller de seg ut både ved produksjon og materialvalg. Dette var relativt dyre gitarer og representerte Epiphones "custom shop" altså ikke modeller som ble produsert på den vanlige produksjonslinjen.

Hvor gitarene er produsert er forsåvidt uinteressant i forhold til kvalitet. Poenget er hvor mye penger, tid og ressurser man har brukt på å lage en god gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfellet Gibson Les Paul er det slik at de velger treverk utifra hvordan de mener det skal være opp i mot deres ideal. Det er ikke dermed sagt at du og jeg liker det. Det samme gjelder PU'er også.

Ja, akkurat. Derfor er det bak mål, synes jeg, å si at man får det man betaler for med tanke på selve produktet. Du betaler for noe som andre mener er det rette.

Angående sammenligningen med klær vil jeg si den henger godt fast på greip. Jeg påstår at det er et sosialt aspekt som ligger til grunn for at du velger gammel Fender over ny, og at jeg vil ha Ibanez fra en viss periode. Gibson ville jo vært direkte dumme om de ikke benyttet seg av den verdien merkenavnet Gibson har. Det vil ikke si at de lager dårlige gitarer, men de trenger heller ikke prise gitarene sine så langt ned som mulig for å selge. Akkurat samme fremgangsmåte motemerker bruker. De selger et image - du kommer langt opp i prosenttall om du skal telle alle som hadde klart seg like bra med en billigere gitar om man utelukkende ser på gitaren som et musikkinstrument.

@Greener. Jeg mener at det ikke er verdt å betale 10k for noe som en fagperson kan fikse for 2k, til dine preferanser. Så kan man alltids si at det er verdt det. Folk vil uansett velge IKEA, selv om det ikke er satt opp av fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson ville jo vært direkte dumme om de ikke benyttet seg av den verdien merkenavnet Gibson har. Det vil ikke si at de lager dårlige gitarer, men de trenger heller ikke prise gitarene sine så langt ned som mulig for å selge. Akkurat samme fremgangsmåte motemerker bruker.

Og tanken på at Les Paul originalt er en Gibson modell,

og at alle andre er kopier, den har aldri slått deg som noe som skal ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tanken på at Les Paul originalt er en Gibson modell,

og at alle andre er kopier, den har aldri slått deg som noe som skal ha noe å si?

Det er jo igrunn akkurat det han skriver hvis jeg forstår det riktig.

Gibson har opparbeidet seg et kjempesterkt navn/merkevare på bakgrunn av at de er originalen, noe som gjør at de kan ta en høyere pris for sine produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.