Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone vs Gibson


antos

Anbefalte innlegg

Hva med de nye Epiphone Les Paul Slash modellene? (hva? to signaturer??) De koster riktignok en del og må vel forventes å være bedre enn noen av Gibson sine egne modeller?

Ikke at jeg bryr meg så veldig om Epiphone da det finns bedre alternativer men jeg har en Epiphone selv som har Gibson-mikker og låter helt fint uten å koste 10 lapper.

Nå har jeg ikke sjekket specs'n på den epiphone modellen, men du skal ikke se bort ifra at du betaler en del for signaturen til Slash.

Pris alene er i det hele og store en dårlig indikator for kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Epiphone har Slash mikkerne (SD Alnico Pro-II), Mahogny, long tenon, gloss finish så hva mangler ifht. Gibson vet jeg ikke.. Men noen av Gibson gitarene blir kanskje også lagd i Asia og satt sammen i USA? Derfor noe billigere nå? Epiphone vil nok variere mye mer i kvalitet og ha større forskjell pr eksemplar. Dvs. noen Epiphone gitarer er veldig bra mens andre i samme utgave er dårlig. Har nok med kvalitetssikring å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne Epi med Gibson er vel litt dødfødt, i og med at det er Gibson sitt eget "billigmerke"

Føler at Gibson blir litt vel mye rakket ned på på forumet her nå.

Straks Gibson blir nevnt så kommer det opp haugevis med poster om andre merkes bedre "value for money".

Du skal lete lenge etter en bedre investering enn en brukt Gibson Les Paul. Om du kjøper en slik og skulle bli misfornøyd får du stort sett det samme igjen for den. Ergo er det relativt lav risiko med å kjøpe en brukt Gibson Les Paul. Jeg ville ikke stusset et sekund i å kjøpe en Gibson istedet for et eller annet kopimerke om jeg var ute etter en Les paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson er bedre enn Epiphone på alle områder. Ikke mer å si om den saken. Det er ikke dermed sagt at Epiphone er dårlige gitarer. Som Gunnarpåmo sier, eier Gibson Epiphone og har nok rimelig god kontroll på det som shippes ut.

Vel, en Epiphone Elitist er nok hakket bedre enn en rimelig Gibson da..

Altså, det er med Gibson som med Fender - man får stort sett det man betaler for, gitarene er ikke priset tilfeldig på noen måte. En Epi LP til 4k er ikke en ren Gibson LP Standard kopi laget i Kina, det er en annen gitar rett og slett, det merker du med en gang du tar i gitaren og det er gjennomgående forskjeller fra A til Å. Når det er sagt så er det jo stor forskjell på hva folk liker, forventer og blir fornøyd med, dermed kan en ok Epi være en kjempegitar for en som ikke vil bruke de nødvendige kronene på en Gibson. Noen kommer alltid til å gå for de litt rimeligere gitarene fordi man ikke ønsker å bruke 10-30 k på en gitar rett og slett.

Forskjeller på modeller til ulik pris vil du finne igjen uansett merke og slikt har mye å gjøre med hvor mye tid og hvor kostbare deler/materialer som er brukt i produksjonen, dessuten bygger de mest erfarne og dyktigste arbeiderne gjerne de dyreste gitarene osv, osv.

Man kan godt finne glimrende billig-gitarer som gir mye glede for pengene, men kvalitet koster nå uansett noen kroner når alt kommer til alt.

Edit:

Hvis du er på utkikk etter en rimeligere LP modell (f.eks) som er litt mer i Gibson land ville jeg heller kikket på en annen produsent som priser gitarene sine noe lavere enn de "to store". Ymse japanske Gibson og Fender kopier er f.eks veldig populære, og ikke helt uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en Epiphone Elitist er nok hakket bedre enn en rimelig Gibson da..

Altså, det er med Gibson som med Fender - man får stort sett det man betaler for, gitarene er ikke priset tilfeldig på noen måte. En Epi til 4k er ikke en ren Gibson kopi laget i Kina, det er en annen gitar rett og slett, det merker du med en gang du tar i gitaren og det er gjennomgående forskjeller fra A til Å. Når det er sagt så er det jo stor forskjell på hva folk liker, forventer og blir fornøyd med, dermed kan en rimelig Epi være en kjempegitar for en som ikke vil bruke de nødvendige kronene på en Gibson. Noen kommer alltid til å gå for de litt rimeligere gitarene fordi man ikke ønsker å bruke 10-30 k på en gitar rett og slett.

Forskjeller på modeller til ulik pris vil du finne igjen uansett merke og slikt har mye å gjøre med hvor mye tid og hvor kostbare deler/materialer som er brukt i produksjonen, dessuten bygger de mest erfarne og dyktigste arbeiderne de dyreste gitarene osv, osv.

Man kan godt finne glimrende billig-gitarer som gir mye glede for pengene, men kvalitet koster nå uansett noen kroner når alt kommer til alt.

Korrekt, selvfølgelig. Jeg "prøvde" bare å legge en i utgangspunktet dødfødt og oppbrukt diskusjon død. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson lager, i likhet med de andre store produsentene av gitarer, for det meste bra gitarer.

Epiphone lager også for det meste bra gitarer.

Om en Gibson er verdt mer enn en Epiphone er helt umulig å si fordi det er en 100% subjektiv vurdering.

For noen er det ingen tvil om at den er det, for andre er det ikke like sikkert.

Selv om de fleste sikkert er enige om at kvaliteten er bedre på en Gibson Customshopmodell kontra den billigste Epiphonen, kan det vel være at det finnes en eller annen raring som synes Epiphonen er bra nok og ikke kan tenke seg å betale mer for å få tak i en Gibson.

Hele diskusjonen er jo egentlig dødfødt, for man kommer aldri til å bli enige uansett.

Men det er nå gøy å diskutere litt innimellom også da happy.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke rar om man synes at Epi er bra nok og ikke synes man trenger en Gibson. Rar er man derimot hvis man ser det nødvendig å utbasunere på gitarfora at billig-gitaren man har tutlet og skrudd litt på plutselig er minst like bra som gitarer fra anerkjente Custom Shops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke rar om man synes at Epi er bra nok og ikke synes man trenger en Gibson. Rar er man derimot hvis man ser det nødvendig å utbasunere på gitarfora at billig-gitaren man har tutlet og skrudd litt på plutselig er minst like bra som gitarer fra anerkjente Custom Shops.

Godt sagt. En del har også tydeligvis fått for seg at Gibson bare er et veldig dyrt merke på en headstock som sitter på en gitar av heller laber kvalitet... Go figure...

Synes like vel denne trenden ser ut til å ha fått et lite tilbakefall i det siste. Noe som er gledelig og sannsynligvis et tegn på at de verste "kritikerne" muligens har innsett at det oftest ikke er hold i påstandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser den og dessverre tror jeg mange som slenger rundt seg slike uttalelser aldri har prøvd gitarene de disser.

Mange av de har sikkert lest på ett eller annet forum at X er mye bedre gitar for pengene enn Y og så har man det gående.

Men så det finnes også de som har peiling og som faktisk mener at billig-øksa er bedre enn alt annet.

Problemet er at man klarer aldri bli enige om objektive mål for bra, bedre eller best og derfor vil absolutt alle gitarister ha sin egen mening om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan si fra personlig mening er at en Epiphone LP Standard lagd i Tsjekkia høres mye bedre og føles bedre å spille på enn en Gibson LP Studio.

Der har du det igjen. Du har har 1 Tsjekkisk Epi og du har eid hvor mange LP Studioer? Slike generelle uttalelser holder ikke. Din tsjekker er helt sikkert en bra gitar og passer deg bra, eller var det den du solgte?

Du har sikkert prøvd en eller flere LP Studioer også, som helt sikkert er annerledes enn Epien din og dermed kanskje ikke passet deg?

Det er virker også å være en vedtatt sannhet at de dyreste Epi Lp'ene er mye bedre enn Gibson LP Studio. Vel, jeg går ikke helt uten videre med på det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du det igjen. Du har har 1 Tsjekkisk Epi og du har eid hvor mange LP Studioer? Slike generelle uttalelser holder ikke. Din tsjekker er helt sikkert en bra gitar og passer deg bra, eller var det den du solgte?

Du har sikkert prøvd en eller flere LP Studioer også, som helt sikkert er annerledes enn Epien din og dermed kanskje ikke passet deg?

Det er virker også å være en vedtatt sannhet at de dyreste Epi Lp'ene er mye bedre enn Gibson LP Studio. Vel, jeg går ikke helt uten videre med på det.....

He-he, jeg tror du overså dette:

Det eneste jeg kan si fra personlig mening er at en Epiphone LP Standard lagd i Tsjekkia høres mye bedre og føles bedre å spille på enn en Gibson LP Studio.

At de dyreste Epi'ene som er Japanske CS gitarer er bedre enn en Gibbo Standard Studio tror jeg du kan regne som en sannhet gitt. Hvis du snakker om standard modellene til Epi fra Kina/Korea skal jeg være enig.

Skal man først snakke om kvalitet må man være spesifikk. Verken Gibson eller Epi representerer en fast kvalitet basert på navnet alene. Det er jo litt forskjell på en Gibbo faded og en CS modell f.eks. Forskjellen blir ikke mindre om man sammenligner Epiphone modeller hvor den dyreste utgaven koster 10 ganger så mye som den rimeligste

Nå lager ikke Epi de elektriske Elitist modellene lenger, men det er nå et godt eksempel uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, jeg tror du overså dette:

At de dyreste Epi'ene som er Japanske CS gitarer er bedre enn en Gibbo Standard Studio tror jeg du kan regne som en sannhet gitt. Hvis du snakker om standard modellene til Epi fra Kina/Korea skal jeg være enig.

Det benekter jeg vel heller egentlig ikke, men bedre til hva og for hvem?

Vi har vel egentlig forsøksvis konkludert med at hva som er bra, er i høyeste grad subjektivt, og at kvalitet/spillefeel/lyd osv. vanskelig lar seg måle vitenskapelig, selv om diskusjonen selvfølgelig vil fortsette.

Når det gjelder forskjell på Epi vs. Gibson kommer det, som du siaer, an på pris på det enkelte instrumentet, men det er likevel ikke eneste faktor som spiller inn når man velger enten det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål. Er lyd subjektivt? Dersom du mener det stemmer tar de aller fleste fabrikantene av gitarer feil, da de har sine "tonetre" og hellige graler som skal gi en bedre gitar - disse har til og med en generell aksept blant gitarister flest. Sitter denne lyden i gitarens treverk, mikrofonene eller fingrene? Bare dersom det sitter i treverket vil en dyrere gitar i utgangspunktet låte bedre enn en billig modell. Mikrofoner skiftes over en lav sko, og fingre skiftes ikke ut like ofte.

Personlig synes jeg det ofte grenser til massesuggesjon å si at man får hva man betaler for. Til en viss grad stemmer det, men hvor dyrt må noe være før toppen er nådd? Det kan like gjerne være ønsket om anerkjennelse fra de riktige kretsene som rettferdiggjør prisen. Sjekk prisen på moteriktige jeans kontra billige. Du føler deg bedre når du går i de kule, og det er bare der prisen kommer inn. Kvalitetsmessig er ikke prisen forsvarlig. Prisene dumper også opp og ned etter hva som er "in" i nåværende periode. Skal sies at i det siste har det vært flust av stort sett alle typer. Historisk sett har det ikke vært sånn. Noe av prisen går også til estetisk treverk. Låter flammer bedre enn friskt treverk uten flammer? Er en gitar uten flammer dårligere? Jeg bare lurer, men vil samtidig presisere at jeg har terninger i min bil fordi jeg vil ha det. De som vil ha flammer vil velge det over en gitar uten flammer. Kanskje på bekostning av den subjektive lyden.

Spillbarhet. Er det noe som kan justeres på de aller fleste gitarer, så er det spillbarheten. Gitaren må selvsagt være stabil nok til at en justering faktisk holder seg. I utgangspunktet er ikke spillbarhet et salgsargument, for min del. Har gitaren god nok klaring begge veier vil det være mulig å gjøre den knall å spille på.

Ble kanskje litt mange spørsmål, og noen påstander. :D Ingen konklusjon, dog... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.