Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone vs Gibson


antos

Anbefalte innlegg

Noen som har Les Paul Standard modellen av både Epiphone og Gibson, og kan si noe om forskjellene? Har selv en Epiphone Les Paul Standard, har aldri prøvd en ekte gibson men må si at det er en meget bra gitar, iallfall til den prisen! Vi snakker jo om en prisforskjell på 15.000 kr (+/-) Skikkelig god å rund lyd av den. Har tittet litt på videoer hvor epiphone sin les paul anmeldes. Får generelt sett mye skryt, eneste er at den lett kan bli ustemt. Dette har jeg ennå ikke opplevd på min gitar, synes faktisk det er den av gitarene mine som holder seg best in tune :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skal ikke kjøpe ny gitar. Handlet nok gitarer i det siste:) Ville bare høre litt om folkets erfaringer rundt disse to modellene. Hva legger du i at Gibson ikke gir mest gitar for pengene? Overpriced?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, overpriset og overpriset..

De koster vel omtrent akkurat så mye som folk er villige til å betale tongue.gif

Gibson er i den heldige situasjon at de har et veldig sterkt brand, eller merkevare på godt norsk, noe som mange gjerne betaler litt ekstra for.

Hvis man bare skal se på spesifikasjonene (treverk, elektronikk osv.), så mener jeg det finnes alternativer som gir "mer for pengene".

Men så er ikke specs alt bestandig heller da smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, noen har det så travelt med å si negative ting om Gibson at de ikke har tid til å lese postene de svarer på :lol:

Gibson gir definitivt mest for pengene når man ser på kvalitet, garanti, kulhet og annenhåndsverdi/etterspørsel. Hvis man bare ser på prisen man må gi for noen kg ved og metallskrap med strenger på, så finnes det nok billigere alternativer.

De Epi Les Paul jeg har prøvd har ærlig talt hatt svært lite felles med Gibson Les Paul, bortsett fra formen. Forskjellig lyd, spillefeel, ... ikke nødvendigvis dårlig, men annerledes. Hva folk foretrekker og vil bruke pengene på får de nesten finne ut sjæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson gir definitivt mest for pengene når man ser på kvalitet, garanti, kulhet og annenhåndsverdi/etterspørsel. Hvis man bare ser på prisen man må gi for noen kg ved og metallskrap med strenger på, så finnes det nok billigere alternativer.

Nuvel, garantien er nå lik for alle nye gitarer kjøpt i Norge, så akkurat det argumentet kjøper jeg ikke.

Hvis du tenker på typen "(limited) lifetime guarantee" så er det flere produsenter som tilbyr det også.

Det er også veldig vanskelig å si om en produsent har bedre kvalitet enn andre.

Vi snakker tross alt om gitarer her, ikke romferger. En gitar er en relativt enkel konstruksjon så det er absolutt ingenting som skulle tilsi at ikke andre kan lage gitarer med like bra kvalitet som Gibson.

Når det gjelder kulhet og annenhåndsverdi har du selvfølgelig helt rett. Få, om noen, kan konkurrere med Gibson på det området.

Men så finnes det noen særinger da som overhodet ikke bryr seg om sånne ting..

Har selv en Les Paul som jeg aldri noengang kunne tenke meg å kvitte meg med, men det får bli opp til hver enkelt å avgjøre om de synes Gibson er verdt prisen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, garantien er nå lik for alle nye gitarer kjøpt i Norge, så akkurat det argumentet kjøper jeg ikke.

Hvis du tenker på typen "(limited) lifetime guarantee" så er det flere produsenter som tilbyr det også.

Det er også veldig vanskelig å si om en produsent har bedre kvalitet enn andre.

Vi snakker tross alt om gitarer her, ikke romferger. En gitar er en relativt enkel konstruksjon så det er absolutt ingenting som skulle tilsi at ikke andre kan lage gitarer med like bra kvalitet som Gibson.

Når det gjelder kulhet og annenhåndsverdi har du selvfølgelig helt rett. Få, om noen, kan konkurrere med Gibson på det området.

Men så finnes det noen særinger da som overhodet ikke bryr seg om sånne ting..

Har selv en Les Paul som jeg aldri noengang kunne tenke meg å kvitte meg med, men det får bli opp til hver enkelt å avgjøre om de synes Gibson er verdt prisen eller ikke.

Jepp. Jeg må presisere at jeg mente kombinasjonen av de nevnte faktorer, ikke hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gibson og fender er merkevare, og stort sett "industristandard" innen gitarer, og derfor er de etterspurt både ny og på bruktmarkedet. folk er rare og foretrekker det de vet er best :) sikker på at det finnes mange gitarer som er bedre enn både gibson og fender til en billigere penge, men folk er skeptiske og holder seg til det gode gamle. Selv har jeg en gitar som har kostet meg rundt 2000kr inkl innkjøp, gibson pickups og epiphone stemmeskruer. jeg foretrekker denne gitaren foran både fender og gibson gitarer til 10 ganger prisen. likevel merker jeg at jeg har lyst på både fender og gibson, er vel mest på grunn av at det er litt "stas" med de merkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også veldig vanskelig å si om en produsent har bedre kvalitet enn andre.

Vi snakker tross alt om gitarer her, ikke romferger. En gitar er en relativt enkel konstruksjon så det er absolutt ingenting som skulle tilsi at ikke andre kan lage gitarer med like bra kvalitet som Gibson.

Akkurat det samme kan man vel si om de fleste produkter, kanskje unntatt romferger da.

Hvorfor er det da forskjellige kvalitetsnivåer og prisklasser på alle andre produkter unntatt gitarer?

Er det slik at alle som lager gitarer som er dyrere enn Gibson heller ikke er bedre enn Epiphone, eller gjelder det bare Gibson?

Forøvrig så har aldri Gibson gitarer vært så billige som nå.

Siden Gibson eier Epiphone, og har bestemt at de skal produsere billigsegmentet, i konkurranse mot andre kopier,

tror jeg nok at Gibson har stålkontroll på kvalitet og prisleie på sine egne produkter. (som også er Epiphone gitarer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme kan man vel si om de fleste produkter, kanskje unntatt romferger da.

Hvorfor er det da forskjellige kvalitetsnivåer og prisklasser på alle andre produkter unntatt gitarer?

Er det slik at alle som lager gitarer som er dyrere enn Gibson heller ikke er bedre enn Epiphone, eller gjelder det bare Gibson?

Forøvrig så har aldri Gibson gitarer vært så billige som nå.

Siden Gibson eier Epiphone, og har bestemt at de skal produsere billigsegmentet, i konkurranse mot andre kopier,

tror jeg nok at Gibson har stålkontroll på kvalitet og prisleie på sine egne produkter. (som også er Epiphone gitarer)

Tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre her..

Selvfølgelig finnes det (objektive) kvalitetsforskjeller og prisklasser.

Det jeg prøvde å få frem var at det er så godt som umulig å si at Gibson har bedre kvalitet enn for eksempel PRS eller Heritage o.l.

De har alle tilgang på det ypperste av både materialer og arbeidskraft og produserer kvalitet så det holder, men det er ikke mulig å si hvem som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson er bedre enn Epiphone på alle områder. Ikke mer å si om den saken. Det er ikke dermed sagt at Epiphone er dårlige gitarer. Som Gunnarpåmo sier, eier Gibson Epiphone og har nok rimelig god kontroll på det som shippes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de nye Epiphone Les Paul Slash modellene? (hva? to signaturer??) De koster riktignok en del og må vel forventes å være bedre enn noen av Gibson sine egne modeller?

Ikke at jeg bryr meg så veldig om Epiphone da det finns bedre alternativer men jeg har en Epiphone selv som har Gibson-mikker og låter helt fint uten å koste 10 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.