Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarbygging


RandyRhoadsFan

Anbefalte innlegg

Vel, alt er relativt. Det eksisterer relativt enkle og billige måter å få en ok finnish på en gitar da. Et tips kan være å farge opp treverket med en beis for så å lakkere med halvblank gulvlakk tynnet med whitespirit - påføres med minirulle f.eks.

Spørsmålet er jo hva man egentlig forventer seg, og hvor dyktig man er til slikt pyssel.

Spare penger gjør man ikke på gitarbygging uansett, med mindre man kjøper kostbare ting, lager ting fra bunnen selv og er erfaren/dyktig. Skal man bygge gitarer (enten av deler) eller fra bunnen av krever det jo en ganske solid investering i utstyr og verktøy tilsvarende et par ganske greie ferdigproduserte gitarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du jo helt rett i, men det er ikke en type jobb "man sparer penger på å gjøre selv ved ikke å sette det bort" :)

Nja, ikke for å være kranglete her, men hvis man finner en akseptabel og grei løsning man kan gjøre selv, så sparer man jo godt på det da. Det er litt forskjell på materiell til 500 kroner og å betale en lakkerer 5000,- Men det er klart skal man kjøpe sprøyteutstyr, verktøy, lære seg å lakkere osv, bare for en enkelt gitar, blir det jo ekstremt kostbart da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting å tenke på er å ta seg tid til å gjøre det riktig. Jeg har lakkert mange gitarer (dvs èn gitar mange mange ganger før jeg lærte det), og det jeg har lært er at man ikke må stresse med noe som helst. Aller sist "Johannescasteren" som jeg bygget til sønnen min. Den endte opp på 9K, så det var ikke penger spart. Jeg kunne kjøpt en Squire og vært ferdig med det, eller en Fender for den saks skyld.

Når det gjelder lakkering, så nytter det ikke å bare kjøre på. Forarbeid er 90% av jobben. Overflaten må være helt perfekt, enten man grunner eller bare matter den ned med stålull. En eneste ugjenvhet vil irritere deg resten av livet (eller til du lakkerer den på nytt , i mitt tilfelle).

Johannescasteren måtte jeg gjøre om 1 gang. Jeg slurvet med grunnarbeidet, og avsluttet like greit der og da, og pusset ned og begynte på nytt.

Jeg har hatt overraskende gode resultater med både beis og spraybokslakk, men også knusende dårlige resultater.

Om du skal lakkere, husk mange tynne lag. Dette forhindrer at dråper formes, men det er større sjangse for å få støv i lakken (og ikke minst mygg!)

Og du skal beise, husk å beise og pusse gjentatte ganger (sikker 20-30 gang) FØR du legger på sanding sealer eller kvistlakk, og deretter klarlakk.

Når rått tre kommer i kontakt med væske vil treets fibre reiste seg, og dette er svært frustrerende om du ønsker å bli ferdig "idag". Et tips er å blande littegranne amoniakk i lag med vann som du påfører før beisen. Da vil flere fibre reise seg og du trenger færre "pussinger" (kilde: Herding pulverbeis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakket gitaren min med hobbylakk på sprayboks fra biltema. Det blei helt greit. Når jeg står på en scene ser gitaren ut som en hvilken som helst svart og lilla strat, som kunne vært lakket hvor som helst.

Når den henger på veggen hjemme og man ser den på nært hold ser man at den er matt i finishen og skinner veldig lite til tross for mye klarlakk og både rub og polish. Om dette er pga lakkprosessen eller pga lakken vet jeg ikke, men neste gang skal jeg prøve med skikkelig lakk på lakksprøyte og se om det blir noe bedre (:

Kan jo også ha hatt noe å si at jeg lakket den en sommerkveld ute i hagen, så antakeligvis var det feil både luftfuktighet og støv/pollen-mengde, selv om noe slikt ikke er synlig på gitaren.

Så det trenger ikke være hverken vanskelig eller kostbart å få til et resultat som er "helt greit", men vil du ha noe som ser jævlig bra ut, da er nok trikset å enten øve masse på en billig-gitar først (finn en på QXL til en 500-lapp eller noe) med skikkelig utstyr og skikkelig lakk, eller å sette bort jobben til noe som kan det.

Skal du lakke et byggesett fra guitarfetish så tror jeg kanskje at jeg selv ville gått for en ny runde med biltemabokser :P

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.