Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarbygging

RandyRhoadsFan

Anbefalte innlegg

Fortell mer om hva prosjektet ditt innebærer. Skall du starte fra bånn og frese kroppen og halsen selv? Lakkeringen kan du få noen til å gjøre for deg, men du kan jo bruke google for å finne ut hvordan man gjør det, sånn grovt sett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan få kjøpt ferdige byggesett til gitar på nettet feks: Denne

Så også et byggesett på finn.no for en stund siden. du burde tenke på at folk pleier ofte å overprise gitardeler her i norge pga. de ofte er 2-4. personen i rekka som selger dette prouktet videre.

Du finner endel om lakkering og bygging her. det er jo opp til deg om du skal bygge fra bunnen av.

Jeg anbefaler å begynne med et byggesett eller bygge med ferdig hals, da halsen er det vanskeligste å bygge på gitaren.

HUSK! man trenger my tolmodighet for å bygge gitar!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom litt skjevt ut.. Tenkte meg kropp og hals og all elektronikk ferdig til montering.. det jeg lurer mest på er lakken. Vet ikke hvor jeg får tak i lakk, og hvordan man lakkerer. vil helst gjøre det selv.. fant en bok som heter "Build your own electric guitar" av Martin Oakman. har funnet et greit sett på finn, og tenkte jeg skulle kjøpe meg seymour duncan Jeff Beck tb-4 og sh-2n brukt for 500,- pr.stk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man lakkerer en stort sett på sammemåte som man lakkerer en bil eller motorsykkel. Det betyr at man kjøper lakk hos noen som selger billakk, og selve prosessen er også omtrent den samme.

En mulighet er å kjøpe heftet "lacka bilen" på Biltema. Det er jo ikke pensumbok til et fagbrev, men vil gi deg masse info om hvordan dette gjøres.

Det samme vil du også finne her på forumet, det finnes sikkert over hundre tråder i "DIY" om akkurat dette temaet. Husk å justere visningen, slik at du ser tråder som er eldre enn tretti dager.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye sparer du på å lakkere selv istedet for å få noen andre til å gjøre det?

Det vil jo avhenge helt av om du kjenner noen som lakker f.eks da. Skal du gjøre det hos en lakkerer blir det fort ganske så dyrt.. Du kan jo høre hva de tar for å lakkere en skjerm eller dør på en bil, det er ikke småtteri, og en gitar er langt mer arbeide.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men guitarfetish sine sett holder nok mye høyere kvalitet. har lyst på ett selv, men jeg kan ikke forsvare et slikt kjøp :)

Greiene til GFS er ikke av all verdens kvalitet, det kan jeg love deg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye sparer du på å lakkere selv istedet for å få noen andre til å gjøre det?

Hvis grunnen din for å lakkere selv er å spare penger, bør du rett og slett bare la være. Det er tidkrevende, vanskelig, og krever en god det utstyr for at du skal få et kurant resultat. Noen "har det i fingra" og får imponerende resultater på en gitar med et par spraybokser fra Europris, men de aller fleste sliter de første gangene.

Du trenger også et lokale med lav luftfuktighet, minst tjue varmegrader, insektfritt, og støvfritt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Når man har et så deilig brett låter alt bra! 
    • Det kommer an på så mye, pedaler som støyer, pedaler som suger signal selv i standby, billig uisolert strømforsyning. Jeg har en enkel Gigrig Quartermaster 6, den gjør virkelig underverker 🙂
    • solgte de det som standard tilgjengelig i butikken, gubbe, eller var det spesialbestilt?
    • Jeg bruker fem-syv - litt etter dagsform - pedaler, én splitter-boks og en del kabling. Det har aldri vært et problem. Om du er sånn som meg, og alltid har én boks påslått, trenger du kanskje ikke buffer? Det du mister i diskant kan du ofte ta igjen med litt diskant i ampen. Det jeg legger mest merke til når jeg bruker mange pedaler, uten noen form for buffer eller "velge-boks" (GigRig feks), er at ampene dropper litt i volum. Dette kan du jo også ta igjen med litt volum på ampen. 
    • En god buffer så tidlig i signalkjeden som mulig gjør at du ikke taper mer diskant enn kapasitansen til gitarens elektronikk og kabler pluss pedaler før bufferen. Om pedalene etter dette alle har høy inngangsimpedanse og lav utgangsimpedanse (over 500 Kohm og under 1Kohm), greier du deg med denne ene bufferen. Men om du har en eller flere pedaler med høy utgangsimpedanse, f.eks. Fulltone OCD t.o.m v1.7, trenger du også en buffer etter disse. TC Electronic-buffere er bra nok, og de fleste av deres nyere pedaler har valgbar buffer-bypass eller true bypass. Boss sine buffere er ikke gode nok, mener jeg, de overkompenserer. Og om du bare bruker true bypass-pedaler, kan du si farvel til diskanten din. Men én enkelt buffer før disse gjør at det meste går greit.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.