Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kabinett på combo!


Anbefalte innlegg

Høyh!

Tenkte å investere i ett 1x12 kabinett tel ampen!

Har en 1x12 combo kor det står bakpå "use first(som eg gjør tel den interne høytaler)"ved den ene inngangen å speaker 2 på den andre inngangen.

Under dissan står det: Total min. 8ohm 40watt rms. Speaker jacks in paralell.

Spørsmålet e egentlig ka eg kan koble på speaker 2 da? Både 1x12 8ohm og 16ohm vil funke? Ka anna uten å måtte koble om etc?

Hadde nylig ett 2x12 kab som ikkje va heilt heldig å koble tel i følge en "bystander"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror utgangstrafoen i den forsterkeren tåler 4ohms last. Altså kan du koble til et eksternt 16 eller 8 ohm kabinett. Men "Total min. 8ohm 40watt rms" skulle jo tilsi at du ikke kan koble til et ekstern kabinett hvis total-lasten ikke kan være under 8ohm og kabinettet blir stående i parallell med den interne høyttaleren som jo er på 8ohm (dette vil gi en samlet impedanse på 4+ ohm)

Du har ikke manualen?

Og pass nå på at det henger en høyttaler på utgangen så lenge forsterkeren står på!

Jeg tror de fleste forsterkerprodusenter må melde seg inn i idiotforbundet - selv folk med teknisk innsikt forstår jo ikke hva de mener med markeringene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste forsterkerprodusenter må melde seg inn i idiotforbundet - selv folk med teknisk innsikt forstår jo ikke hva de mener med markeringene sine..

Merkingende er vel ikke gjort av produsentene selv. Det er direktiver de har fått fra f.eks NEMKO og like rare nemder i andre land. Så idiotforbund må vel være tå ta litt hardt i?

Er ikke du en av moderatorene av forumet?

Da burde du vite at de (produsentene) har regler å forholde seg til!

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke NEMKO som bestemmer ordlyden og merkingen på en slik høyttalerutgang - da ville alle merket de etter en bestemt standard/norm - noe som definitivt ikke er tilfellet. Dessuten ville merkingen være entydig og ikke til å misforstå.

Poenget er jo at jeg som relativt teknisk kyndig ikke forstår hva de mener i 50% av tilfellene. Da er det noe galt med merkingen i mine øyne.

Kan ikke jeg som forum-moderator ha en generell mening om bruksanvisninger/merking av produkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det. Spesielt når det hjelper en simpel høyttalerinngang.. Burde ikke være så vanskelig.

Men viss du har manualen, så tipper jeg at det står det hvilke kombinasjoner av "ohm" du kan koble sammen og hvor.

Av en eller anna grunn følge det ikkje med manual på de her forsterkeran! Go figure.. En anna kar her på forumet hadde sjekka det opp ang en clubster å det va det han fikk vite.

Like klok!

Hadde trodd det betydde at eg iallfall kunne koble ett 1x12 8ohm så lenge det va over 40watt, sia det interne allerede e 8ohm.

Får sende en mail tel Rivera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er det som jeg antok da, men du verden det er ikke rart folk spekulerer. Det der med antall watt kan man bare se bort fra forresten, når det begynner å låte ille, eller svingspolen bunner vet du at du ikke har mer å gå på. Den regelen gjelder uansett forsterker-effekt og watt-rating på elementer. Det er absolutt ingenting i veien med å drive en høyttaler ratet til 10w med en forsterker på 1000w.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.