Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teste 0.12-strenger


Echoes

Anbefalte innlegg

Det er mulig du må justere sporene i oversadel (nut) litt for å få et tilfredsstillende resultat, spesielt hvis du bruker tremolo - samt at du selvsagt må justere fjærene til tremolo og litt intonasjon.

012 blir tyngre å spille på selv om du stemmer ned en halv tone forøvrig - hva med å gå opp til 011 heller? Det blir mer likt slik gitaren spiller med 010 i normal stemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var i grunn å bare prøve/teste det ut litt. Altså mest sannsynlig ingen fast forandring her. Er det da noen vits i å justere sporene i nøtta med det første? Vil ikke dette ødelegge hvis jeg bytter tilbake til 010 igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Greener der.

Det er faktisk stor forskjell på f.eks 10-46 og 11-52.

Jeg bruker selv 10-52 (Heavy end, light bottom tror jeg det heter..) til alt mulig ned til Drop C. Og det fungerer mer enn bra nok imo.

Har prøvd .12 og det var et helvette for meg når man ikke stemmer lenger ned enn til Eb. Det er som å gå fra tre til stål.

Og hvis fingrene dine er vant til 010 så bør du øke gradvis, ellers vil du merke det godt på huden ;)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var i grunn å bare prøve/teste det ut litt. Altså mest sannsynlig ingen fast forandring her. Er det da noen vits i å justere sporene i nøtta med det første? Vil ikke dette ødelegge hvis jeg bytter tilbake til 010 igjen?

Det er ikke sikkert du har så mye valg angående justering - og ja det kan påvirke hvordan gitaren fungerer med 010, men sannsynligvis ikke hvis en som vet hva han driver med gjør jobben.

Det er altså litt vanskelig å gi deg et fasitsvar her - du må bare prøve å se hvordan det fungerer, altså om strengene blir liggende veldig høyt i sporene, eller får plass i det hele tatt, gir stor friksjon/binding osv. Går du for et 011 sett kan jeg omtrent garantere at du ikke får nevneverdig problemer med noe som helst.

Som det sies - 012 er tungt.. selv om du stemmer ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på anbefalingen om 011-strenger i stedet for 012. Da bare skifter du strenger, prøver hvordan det er, og eventuelt skifter tilbake til 010. Dersom du vil prøve 012 er det som Greener nevner mulig at du må file litt i nut'en, og det er fort gjort å file vekk mer enn det som egentlig skal til... I tillegg må du regne med å måtte justere halsen, samt at pickuphøyden nok bør justeres (etter min erfaring kan det bli mer dump lyd med tyngre strenger, og du får rumling, eller warbling på godt norsk).

Jeg har en strat som er satt opp med 012 i normalstemming og det er jo ganske karslig, men den er ikke akkurat lettspilt... Det funker greit med beinplekter eller fingersnapping, men jeg vil ikke påstå at hverken lyd eller spillestil blir spesielt delikat. Du mister rett og slett litt av feelingen, og det blir nesten som å spille på et helt annet instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller prøvd et sett med såkalt «light top, heavy bottom». Starter på 10 men blir gradvis litt tykkere per streng enn et vanlig 10-sett, og ender dermed på 52. Vanlig 10-sett er vel 10-46... Absolutt noe å vurdere :) Mer flesk i bunn men fortsatt like lett å bende osv.! Prøvde det for 15 år sia eller noe og har aldri brukt noe annet senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.