Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspilling av akustisk gitar


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er komponist med bakgrunn fra metal og har blant annet spilt inn et metalalbum. Jeg skal nå spille inn noen sanger på akustisk gitar (har også gjort det tidligere) Da jeg spilte inn metalalbumet, sa teknikeren at man aldri bør panne gitarer i midten (reservere plassen for vokal etc). Dette resulterte i at leadgitar alltid ble spilt inn som to spor, pannet dels til høyre og venstre. Så vidt jeg forstod det, var tanken at det ville blitt en ubalansert miks hvis man hadde f.eks 5 eller 7 spor (når sporene ikke ble lagt i midten). Derfor gikk vi alltid for par-tall. Jeg vet ikke om dette er vanlig praksis, eller om jeg engang forstod ham rett, men regner med at det uansett kan være andre innfallsvinkler når det gjelder akustisk gitar.

Jeg skal hovedsaklig spille inn instrumentaler. Noen ganger er det bare èn ting som spilles, andre ganger kan det være opp til 4 stemmer samtidig. Da jeg spilte inn akustisk gitar tidligere, brukte jeg flere innfallsvinkler. Noen ganger lot jeg det bare være et spor, som jeg pannet i midten (det kunne f.eks være fingerspill). Så, når det kom inn en melodi, brukte jeg automasjon og pannet melodien til den ene siden og fingerspillet til den andre. En annen tilnærming som jeg også brukte, var å spille inn rytmegitar/fingerspill/whatever som to spor (pannet til hver sin side), og når det kom inn en melodi, la jeg den som et spor i midten. Var melodien harmonisert, la jeg de to sporene pannet svakt til hver side.

Jeg tror det kan være lurt å mesteparten av tiden ha to "rytmespor" pannet til hver side (mer spennende enn å ha bare ett spor i midten?). Mens øvrige ting jeg spiller inn kan kanskje pannes mer inn mot midten, og trenger ikke nødvendigvis dobles? Det er sikkert mange måter å gjøre dette på, mitt hovedpoeng er at jeg ønsker en ryddig og balansert miks, som også høres realistisk ut.

på www.myspace.com/aubertmetal kan dere høre sangen "Flowering". Høres panningen/antall spor etc ok ut der?

Tar svært gjerne i mot tips og erfaringer angående panning og antall spor ved innspilling av akustisk gitar.

Jeg har ikke mye peiling på de tekniske aspektene rundt innspilling, miksing etc, så beklager om jeg ikke formulerer meg tydelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg skal kommentere på paningen er at jeg ikke liker når et instrument blir satt 100% på et øre, Det høres bedre ut (for meg) hvis du paner det så det er svakt på det ene og høyt på det andre, eller da, ikke helt stille på det ene og masse på det andre på noen spor.

Definnitivt en bra inspilling, synes egentlig ikke du skal endre så mye på noe som helst der, det jeg nevner er for meg bare smååå detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% høyre/venstre blir ofte i meste laget ja, selv pleier jeg å legge meg på litt mindre. Men liker ekstrem panning! Det skal være bredde i lydbildet :) Men som sagt er helt ut til høyre og venstre for mye, prøv med headset og du vil sannsynligvis oppleve at gitarene blir for høye :)

Når det gjelder antall spor så må man nesten prøve seg frem litt. Jeg la kassegitar på balladen på skiva vår, da la jeg to spor. Aner ikke hvordan de er panorert, dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du pickup i gitaren din? Kan kan du få en fyldig og fin lyd ved å bruke den på ett spor, og mikke den opp med en kondensatormikrofon i tillegg. Prøv det, og eksperimenter med panorering på de to sporene. Det er ikke sikkert det er den effekten du er ute etter, men det er verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes personlig at MS-kobling blir litt drøyt dersom den akustiske gitaren ikke er i sentrum av lydbildet. Er veldig glad i vanlig AB-kobling - en mikk litt over 12. bånd og en mikk på resonansekassa.

Dette i stedet for å doble rytmegitaren ørten ganger, og panne hit og dit.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg skal kommentere på paningen er at jeg ikke liker når et instrument blir satt 100% på et øre, Det høres bedre ut (for meg) hvis du paner det så det er svakt på det ene og høyt på det andre, eller da, ikke helt stille på det ene og masse på det andre på noen spor.

Hei, beklager sent svar. Hyggelig at du generelt syntes det var en bra innspilling :-) Jeg er litt usikker på hva du mener i det du skriver over. Når du skriver at det ikke skal være 100% på ett øre, mener du da at det f.eks bør pannes 80-90 til den ene siden (slik du foreslo), eller mener du at man bør ha to spor (f.eks via to mikker), og legge det ene sporet til den andre siden, men bare svakt volum på det sporet?

Hva mente du med "ikke helt stille på det ene og masse på det andre på noen spor."

hehe, beklager om jeg er sløv som ikke forstår dette. Lite søvn i det siste :-(

Endret av Jens1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du pickup i gitaren din? Kan kan du få en fyldig og fin lyd ved å bruke den på ett spor, og mikke den opp med en kondensatormikrofon i tillegg. Prøv det, og eksperimenter med panorering på de to sporene. Det er ikke sikkert det er den effekten du er ute etter, men det er verdt å prøve.

Takk for innspill! Det er ikke jeg som spiller gitar på innspillingen. Jeg komponerer all musikken min i Guitar Pro, og får andre til å spille det inn. Men jeg er tilstede under innspillingen. Hvis jeg husker rett, så hadde han en halvakustisk gitar, og vi tok opp to spor, altså både den innebygde mikken, og en mikk foran gitaren (vanlig mikkplassering) Jeg tror vi panorerte de to sporene likt. Slik at på introen, der det bare er en stemme, så er det spilt inn to ganger (og altså fire spor, to panninger, om jeg husker rett)

Hva tror dere, er det bedre å ha to spor pannet 80-90 % til hver side, når det er kun en stemme, eller er det bedre å bare ha ett spor pannet i midten? Noen ganger hadde jeg en stemme/et spor, pannet til den ene siden, og så kom det inn en annen stemme på den andre siden. Mens andre ganger lot jeg den første stemmen ligge i midten, og først når harmonien kom inn, pannet jeg første-stemmen til siden (og harmonien til den andre). Hvilken av de to løsningene ville virke mest "ryddig"? Om det går an å gi et generelt svar på det i det hele tatt? Å ha stemmen i midten først, evt å spille inn to spor pannet til hver side, hvorav det ene erstattes av andre stemmen når andre stemmen kommer inn, vil nok gi en mest balansert miks. Men å ha første stemmen f.eks til venstre, alene først, og så la andre stemmen komme inn til høyre, vil kanskje gi et mer "realistisk" lydbilde, som om det er to gitarister, en i hvert øre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes personlig at MS-kobling blir litt drøyt dersom den akustiske gitaren ikke er i sentrum av lydbildet. Er veldig glad i vanlig AB-kobling - en mikk litt over 12. bånd og en mikk på resonansekassa.

Dette i stedet for å doble rytmegitaren ørten ganger, og panne hit og dit.

Jeg vet ikke hva MS-kobling er, men i mitt tilfelle er ihvertfall den akustiske gitaren i sentrum av lydbildet (ingen andre instrumenter).

Når du bruker to mikker, slik du beskriver, panner du da begge sporene likt? Noen ganger kan det kanskje være ryddigere å panne de to sporene til hver side, enn å spille inn rytmegitaren to ganger. Men jeg tenker at det kanskje vil gi et litt uryddig/ubalansert/rart lydbilde, hvis lyden på de to mikkene er veldig forskjellig?

Beklager, jeg husker ikke pr nå hvordan oppmikking som faktisk ble brukt på innspillingen. Men tror som sagt at det var et spor med den innebygde mikken, og at den andre trolig var litt over 12.bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.