Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trykkmåler


Anbefalte innlegg

Eg har en Ashdown bassforsterker med en måler som viser hvor hardt eg belaster den. Den går mye fortere over på det røde uten at eg klarer og merke at den blir belastet for sterk med skurring eller lignende..... Er det noe eg ikkje klarer og få med meg eller er det bare at den går litt fortere over for og være på 100% sikker på at den ikkje for noe skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, som en start kan du jo fortelle hvilken forsterker det er du har..

Ashdownforsterkere har et vu- meter etter det jeg vet, og det at det "svinger oppom det røde" er helt ufarlig.

Det er Ashdown MAG med 300W. Mener ikkje svinger oppom men at den er godt over mesteparten av tiden... Den pleier og gjøre det på kosnerter/bandøving og sånn uten at eg merker noe ulyder eller tegn på at eg belaster den for mye. Så eg lurer på om det skjer noe skader øret ikkje legger merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke forsterkeren, men VU- meteret viser jo at signalet det måler er litt overstyrt. Det er ikke farlig, stol på ørene dine. Det er ikke slik at det er et "varselmeter" for at du er i ferd med å ødelegge forsterkeren. Du kan jo prøve å skru ned volumet ned fra bassen littegranne, og så skru opp volumet på forsterkeren tilsvarende slik at "det blir like sterkt som det var. Får du da mindre utslag?

Tipper dette VU- meteret måler signalet inn i forsterkeren, men det er ren gjetting.

Har du forresten en aktiv bass eller bruker pedaler før forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den måleren måler ikke etter det jeg vet den totale belastningen på ampen, men hvor mye preampen forsterker signalet eller styrken på signalet inn i forsterkeren (er ikke helt sikker). Har en Ashdown forsterker med slik måler selv. Selgeren sa at for å få best mulig lyd burde man justere input volumet slik at nåla vanligvis ligger ca oppunder eller på grensen til det røde, så justerer man da lydvolumet med output volume. Preampen kan da yte best enten om man spiller lavt eller høyt, og uten å vrenge. At den i korte perioder går inn i det røde er helt greit, så lenge man ikke hører så mye vreng. Tror de på Ashdown har bygd inn denne måleren for at det skal bli lettere å justere input volumet riktig, da mengden som trengs varierer fra bass til bass. Nå er ikke jeg noen stor ekspert, men jeg tror ikke at forsterkeren tar noen skade av at preampen vrenger. Det bare høres stygt ut, så lenge man ikke er ute etter den vrengte lyden. Hvis jeg ikke tar feil så blir ikke transistorer slitt av vrenging, slik som blir rør. B)

Så ikke at du kom meg i forkjøpet Castor :lol:

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke forsterkeren, men VU- meteret viser jo at signalet det måler er litt overstyrt. Det er ikke farlig, stol på ørene dine. Det er ikke slik at det er et "varselmeter" for at du er i ferd med å ødelegge forsterkeren. Du kan jo prøve å skru ned volumet ned fra bassen littegranne, og så skru opp volumet på forsterkeren tilsvarende slik at "det blir like sterkt som det var. Får du da mindre utslag?

Tipper dette VU- meteret måler signalet inn i forsterkeren, men det er ren gjetting.

Har du forresten en aktiv bass eller bruker pedaler før forsterkeren?

Nei eg bruker ikkje pedaler og har ikkje en aktiv bass, men når eg skrudde ned på gitaren og opp på forsterkeren kom det samme utslaget.

Men takk for svar det hjalp stort! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.