Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nedpussing/omlakkering av gitar


Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på å kjøpe en Ibanez (nærmere sagt en Ibanez 7xxx), for å så strippe den for alt av dens stock finish og gjøre den til mitt eget for å si det slik. Med skattepenger og litt overskudd i økonomien har jeg lyst til å påkoste meg en gitar å prøve dette. Jeg har aldri gjort dette før, så jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre dette mest effektivt og som gir et bra resultat. Jeg har også lyst å bruke olje og voks til sluttfinishen, slik at treverket blir fremhevet.

Skal jeg bruke malingsfjerner? Skal jeg pusse ned hele kroppen selv? Evt hvilket sandpapir? Vil rett og slett få et innblikk om hvilke faktorer jeg bør tenke på i prosessen, og hvordan jeg skal gjøre dette. Alle råd som måtte lede meg på rett vei tas godt i mot, slik at jeg kan oppfylle denne drømmen!

For eksempel noe slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med maskin... Du kan evt ( om lakken er uskadd) bare matte den med stålull og lakkere oppå det. E

Om du skal pusse den ned, prøv å ikke gå for dypt. Treet i masseproduserte gitarer er forseglet med noe som heter "sanding sealer", som holder fibre og slikt på plass. Om du unngår å pusse denne vekk slipper du mye arbeid. Det er imidlertid vanskelig å bedømme da denne er blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste resultatet får du med sliping. Bruk maskin med mindre du har et hav av tålmodighet, men ikke sats på å bruke f.eks 80 grit på hele nedpussingen, ikke bruk en plansliper som graver.. Vær oppmerksom på at du ikke har noen garanti for hvordan treverket ser ut under lakken. Sprekker i sammenføyninger kan være spaklet, bitene som er limt sammen kan se veldig ulike ut osv, osv.

For å få et utseende som på den gitaren du postet bilde av må du jo også farge opp treverket før du lakkerer/oljer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rike svar!

Bilde over er bare en pekepinn. Dette vil jo først og fremst være et prosjekt for å småtutle selv. Men kan jeg for eksempel putte tre biter inn i neck pickup routen og tone kontrollen (så pusse dem ned på lik linje med resten av kroppen), og for å så lakkere gitaren hvit (f. eks). Slik at gitaren får bare en humbucker i bridge og en volumkontroll. Eller vil dette gå utover lyden i gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at de fleste som gjør dette, svært ofte blir misfornøyd med resultatet, altså ideén din om en total nedpussing. Treverket i lakkerte gitarkropper er ikke så pent som man gjerne tror, og gitaren ser, etter min mening, ide fleste tilfeller ganske så "hjemmelaget" ut. Som Greener nevner, er det ikke så uvanlig å finne sparkel, kvister og uensartede trebiter i en lakkert gitar.

Det å putte "tre biter" inn i neckpickuprouten er en litt mer omstendelig prosess enn å "putte", blant annet har du en stor utfordring i å lage treet du skal montere til riktig størrelse. Hvis du ikke er nøye, og da bruker masse sparkel, vil du kunne oppleve at det ser fint ut med en gang, men at det sprekker opp rundt kantene etter et par års tid. Dette skyldes at tre og sparkel utvider og trekker seg sammen forskjellig. Når du skal pusse ned dette verket ditt, har du også en utfordring, da treet i gitaren, sparkelen og den nye trebiten har forskjellig hardhet. Dette er ikke så enkelt som det kan virke som hvis du ønsker et godt resultet som varer lenge.

Lydmessig sett tror jeg du skal ha veldig gode ører for å høre forskjell.

Det å "bare lakkere en gitar hvit" er også et ganske langt lerret å bleke, men det lar seg jo gjøre. Som en start kan jeg nevne at lakken som fabrikantene til vanlig bruker på gitarer er omtrent ti ganger så sterk og motstandsdyktig mot riper som den lakken vi vanlige dødelige kjøper på sprayboks og "dusjer på". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk å bruk mange lag med lakk, og husk å få med kantene! jeg lakket en gitar i fjor sommer, og der ble lakken slitt vekk på bakre kant pga reima som ligger mot. så bruk mange lag og pass på å få nok lakk på kantene også, så blir det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill rundt forskjellen på lakk- med en lakksprøyte, kan man med litt erfaring legge på rundt ti my med lakk på en runde. Det er da en tokomponentlakk som for privatpersoner koster snaut tusen kroner literen, men det holder jo til mange gitarer, hvis man klarer å bruke det opp før holdbarhetsdatoen går ut.

Men en sprayboks kan man legge på omtrent en my. Det vil si at hvis man ønsker å få til en brukbar finish, la oss si tre lag, så trenger man tretti lag med sprayboksen. Og fortsatt er lakken ti ganger så sterk.

Det er nesten fristende å påstå at spraybokslakkering av gitarer ikke vil gi en fullverdig og langvarig lakk på en gitar. Man kan bøte på dette med å bruke 2k- klarlakk til slutt, der lakkboksen inneholder en egen injektor til herderen, men det er her fortsatt snakk om pris. Slike 2k- klarlakkbokser koster skjorta, husker jeg rett er det snakk om 300 kroner per boks, og lakker man en gitar av gangen, rekker man ikke å bruke opp klarlakken før det er for sent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man kan bruke 2k klarlakk eller 2k "fargelakk" som man også får kjøpt. Koster fra 200+ fra ymse leverandører. Da blandes lakken på bestilling (oppgi fargekode e.l.)

Angående 1komponent spraylakk så er det også mye et spørsmål om kvalitet da. Jeg har lakkert mopeder o.l. med 1-komponent "bilflikke" lakk med utmerket resultat - lakken tåler bensinsprut og holder fint på glansen uten å ripes så lett. Samme eksperiment med "quick" fra fargehandleren gir definitivt ikke samme resultat..

Skikkelig lakk - samt å gi lakken tid til å herde kan gi helt greit resultat faktisk - Men når alt kommer til alt blir det nok fort like rimelig å kjøpe 2k lakk på boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på å pusse ned en Ibanez Jem for hånd. Fyllti helvete. Det var som å pusse av plast og tok faen meg en evighet. Til gjengjeld ble gitaren faktisk jævlig kul uten lakk. Så fin ut i treverket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.