Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nedpussing/omlakkering av gitar


Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på å kjøpe en Ibanez (nærmere sagt en Ibanez 7xxx), for å så strippe den for alt av dens stock finish og gjøre den til mitt eget for å si det slik. Med skattepenger og litt overskudd i økonomien har jeg lyst til å påkoste meg en gitar å prøve dette. Jeg har aldri gjort dette før, så jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre dette mest effektivt og som gir et bra resultat. Jeg har også lyst å bruke olje og voks til sluttfinishen, slik at treverket blir fremhevet.

Skal jeg bruke malingsfjerner? Skal jeg pusse ned hele kroppen selv? Evt hvilket sandpapir? Vil rett og slett få et innblikk om hvilke faktorer jeg bør tenke på i prosessen, og hvordan jeg skal gjøre dette. Alle råd som måtte lede meg på rett vei tas godt i mot, slik at jeg kan oppfylle denne drømmen!

For eksempel noe slik.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med maskin... Du kan evt ( om lakken er uskadd) bare matte den med stålull og lakkere oppå det. E

Om du skal pusse den ned, prøv å ikke gå for dypt. Treet i masseproduserte gitarer er forseglet med noe som heter "sanding sealer", som holder fibre og slikt på plass. Om du unngår å pusse denne vekk slipper du mye arbeid. Det er imidlertid vanskelig å bedømme da denne er blank.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste resultatet får du med sliping. Bruk maskin med mindre du har et hav av tålmodighet, men ikke sats på å bruke f.eks 80 grit på hele nedpussingen, ikke bruk en plansliper som graver.. Vær oppmerksom på at du ikke har noen garanti for hvordan treverket ser ut under lakken. Sprekker i sammenføyninger kan være spaklet, bitene som er limt sammen kan se veldig ulike ut osv, osv.

For å få et utseende som på den gitaren du postet bilde av må du jo også farge opp treverket før du lakkerer/oljer

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for rike svar!

Bilde over er bare en pekepinn. Dette vil jo først og fremst være et prosjekt for å småtutle selv. Men kan jeg for eksempel putte tre biter inn i neck pickup routen og tone kontrollen (så pusse dem ned på lik linje med resten av kroppen), og for å så lakkere gitaren hvit (f. eks). Slik at gitaren får bare en humbucker i bridge og en volumkontroll. Eller vil dette gå utover lyden i gitaren?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro at de fleste som gjør dette, svært ofte blir misfornøyd med resultatet, altså ideén din om en total nedpussing. Treverket i lakkerte gitarkropper er ikke så pent som man gjerne tror, og gitaren ser, etter min mening, ide fleste tilfeller ganske så "hjemmelaget" ut. Som Greener nevner, er det ikke så uvanlig å finne sparkel, kvister og uensartede trebiter i en lakkert gitar.

Det å putte "tre biter" inn i neckpickuprouten er en litt mer omstendelig prosess enn å "putte", blant annet har du en stor utfordring i å lage treet du skal montere til riktig størrelse. Hvis du ikke er nøye, og da bruker masse sparkel, vil du kunne oppleve at det ser fint ut med en gang, men at det sprekker opp rundt kantene etter et par års tid. Dette skyldes at tre og sparkel utvider og trekker seg sammen forskjellig. Når du skal pusse ned dette verket ditt, har du også en utfordring, da treet i gitaren, sparkelen og den nye trebiten har forskjellig hardhet. Dette er ikke så enkelt som det kan virke som hvis du ønsker et godt resultet som varer lenge.

Lydmessig sett tror jeg du skal ha veldig gode ører for å høre forskjell.

Det å "bare lakkere en gitar hvit" er også et ganske langt lerret å bleke, men det lar seg jo gjøre. Som en start kan jeg nevne at lakken som fabrikantene til vanlig bruker på gitarer er omtrent ti ganger så sterk og motstandsdyktig mot riper som den lakken vi vanlige dødelige kjøper på sprayboks og "dusjer på". :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal lakkere gitaren i en annen heldekkende farge, er egentlig det enkleste å bare matte ned den lakken du nå har på gitaren og lakkere oppå denne. Det er veeeldig mye enklere faktisk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare husk å bruk mange lag med lakk, og husk å få med kantene! jeg lakket en gitar i fjor sommer, og der ble lakken slitt vekk på bakre kant pga reima som ligger mot. så bruk mange lag og pass på å få nok lakk på kantene også, så blir det bra :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et lite innspill rundt forskjellen på lakk- med en lakksprøyte, kan man med litt erfaring legge på rundt ti my med lakk på en runde. Det er da en tokomponentlakk som for privatpersoner koster snaut tusen kroner literen, men det holder jo til mange gitarer, hvis man klarer å bruke det opp før holdbarhetsdatoen går ut.

Men en sprayboks kan man legge på omtrent en my. Det vil si at hvis man ønsker å få til en brukbar finish, la oss si tre lag, så trenger man tretti lag med sprayboksen. Og fortsatt er lakken ti ganger så sterk.

Det er nesten fristende å påstå at spraybokslakkering av gitarer ikke vil gi en fullverdig og langvarig lakk på en gitar. Man kan bøte på dette med å bruke 2k- klarlakk til slutt, der lakkboksen inneholder en egen injektor til herderen, men det er her fortsatt snakk om pris. Slike 2k- klarlakkbokser koster skjorta, husker jeg rett er det snakk om 300 kroner per boks, og lakker man en gitar av gangen, rekker man ikke å bruke opp klarlakken før det er for sent. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, man kan bruke 2k klarlakk eller 2k "fargelakk" som man også får kjøpt. Koster fra 200+ fra ymse leverandører. Da blandes lakken på bestilling (oppgi fargekode e.l.)

Angående 1komponent spraylakk så er det også mye et spørsmål om kvalitet da. Jeg har lakkert mopeder o.l. med 1-komponent "bilflikke" lakk med utmerket resultat - lakken tåler bensinsprut og holder fint på glansen uten å ripes så lett. Samme eksperiment med "quick" fra fargehandleren gir definitivt ikke samme resultat..

Skikkelig lakk - samt å gi lakken tid til å herde kan gi helt greit resultat faktisk - Men når alt kommer til alt blir det nok fort like rimelig å kjøpe 2k lakk på boks.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært med på å pusse ned en Ibanez Jem for hånd. Fyllti helvete. Det var som å pusse av plast og tok faen meg en evighet. Til gjengjeld ble gitaren faktisk jævlig kul uten lakk. Så fin ut i treverket også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • ... og etter pickupbytte låter den riktig fint også! Mer om det her: https://forum.gitarnorge.no/topic/63556-alegree-pickups/  
    • Jeg har faktisk kjøpt fra Alegree pickups nå, men ikke hans håndlagde serie. Nærmest for moro skyld kjøpte jeg isteden 3 stk. P90-pickups fra billigserien hans, som altså er maskinframstilt, men visstnok med samme materialkvalitet. Nærmere bestemt disse: https://www.alegree.co.uk/collections/old-timer-pickups/products/old-timer-smooth-dogear-p90s Jeg gikk for tre halspickuper. Ettersom gitaren de skulle på er en fullstørrelse, udempet archtop (Epiphone Zephyr Blues Deluxe), hører det ingen steds hjemme med hotte pickuper. 7,6 Kohm er vel midt i løypa for originale P90-er fra 50-tallet, og jeg har ikke noe behov for å matche volumet mellom pickupene. Det lar seg dessuten like godt gjøre med tre separate volumkontroller.  Pickupene kom etter en drøy uke. Det koster idiotisk mye å kjøpe nye ting fra utlandet etter regelendringen, likevel fikk jeg tre pickuper for under 900 spenn etter at moms og avgift var betalt. Ikke så høye forhåpninger, men jeg antok de kom til å låte bedre enn de latterlig overspunne originalpickupene som skjemte ut en ellers lekker gitar (nemlig denne: https://forum.gitarnorge.no/topic/63538-ngd-epiphone-zephyr-blues-king-deluxe/?tab=comments#comment-843050) Og de gjør de faktisk, med god margin. Dette låter rett og slett P90. Mellomtonedominert med typisk resonans-spike i øvre mellomtone/lav diskant, men med nok klarhet og diskant til å låte troverdig på archtopen. Kanskje et hår mer komprimert og mindre luftig enn mitt ideal, men på ingen måte trangt og tett. Reduksjon til 8 på volumkontrollene (som er utstyrt med subtil treble-bleed, 150 pF) reduserer resonansfrekvensen betydelig, og bringer det beste fram i dem. I kombinasjon låter de betraktelig lysere enn aleine. Hals- og stol-pickupen sammen låter rockabilly så det holder, og med alle tre sammen kimer det i klokker. Stolpickupen aleine imponerer mindre, den blir litt matt og dump i lyden. Dette rettet jeg litt på ved å bytte ut begge magnetene med Alnico IV, hvilket gjorde den lysere og klarere og litt høyere. Ikke egnet for high-gain, men lett forsterker-overstyring låter greit nok. Det er likevel ikke denne gitarens formål. Mens jeg var i gang temmet jeg halspickupen litt ved å erstatte den ene A2-magneten med en A3. Dette gjorde lyden litt mer artikulert og klarere i toppen. Dessuten erstattet jeg midtpickupens to A2-magneter med én enkelt A4. Det er et gammelt P90-triks som gjør magnetfeltet snevrere og gjør at lyden nærmer seg en Gretsch Hilo'Tron (som er konstruert nettop sånn), uten å dempe volumet nevneverdig. Noe negativt? Voksdyppingen var lite skikkelig gjort, så jeg ved åpning; voksen fyller ikke ut hulrommene. Loddingen var ikke noe mesterstykke, men det er bare estetisk. Pickupene var også litt utenfor spec, jeg målte motstanden til henholdsvis 8,2, 8,2 og 8,3 KOhm, mens spec er 7,6 KOhm. Lyden greier jeg ikke å finne noe særlig negativt med. For 18 pund stykket + frakt og avlat til staten er dette et røverkjøp, for å si det mildt. Ikke umulig at jeg ryker på en eller flere håndlagde Alegree-pickuper etter dette.
    • Fin pris på dem ja, så kjempefint om du skriver en liten omtale hvis du har kjøpt.
    • Skal se hva jeg får til i dagslys.
    • Jeg begynner å bli nysgjerrig på hvordan den ser ut🙂 Er det mulig å få se på bilder?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.