Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

skala? modes ? hjelp ???


Villunge

Anbefalte innlegg

"Modes" (eller kirketonarter, som de heter på norsk), er simpelthen skalaer som er laget ved å begynne en skala på en annen note en grunntonen.

Durskalaen har 7 noter, og dermed 7 "modes". I C-dur:

C jonisk (C-durskala)

D dorisk

E frygisk

F lydisk

G miksolydisk

A aeolisk (A-mollskala)

B lokrisk

Det Malmsteen snakker om er frygisk dominant (Phrygian Major på engelsk, eventuelt også Phrygian Major, Phrygian #3 eller Spanish Phrygian), som simpelthen er harmonisk moll, men begynt fra kvinten. I A-moll:

A harmonisk moll

B lokrisk nat. 6

C jonisk #5

D dorisk #4

E frygisk dominant

F Lydisk #9

G# "altered" bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg gutten fikk lyst til å lese videre på modale kirketonearter! :D

Selv om det kan virke litt skremmende i begynnlsen så er det egentlig ganske greit, tar bare litt tid å få med seg det grunnleggende. Fortsett med spørsmål om det virker ugreit, så skal du se du får svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. har lest litt , og sli som jeg har oppfatte d , så er d akkorden under som bestemer hvilken mode skalaen er i. altså... hvist jeg spiller enn c dur akkord , og spiller en c dur skala over der , så har jeg enn ionisk. MEN hvist jeg spiller enn d moll under der så vil den ioniske skalaen forandre seg til dorisk ? tenker jeg i noen lunde riktig bane ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke helt på jordet nei! :)

Som du sier, du spiller en C dur akkord og spiller en C dur skala over. Den skalaen går fra C til C (C D E F G A B->C). Jonisk (Ionian - US), akkurat som du sier. Avstanden fra grunntone © til F er her en kvart.

Bruker du de samme tonene til å spille en Dm skala, så spiller du fra D til D (D E F G A B C->D). De samme tonene blir brukt, men det forholdet de får til utgangstonen er forskjellig. Avstanden fra grunntone (D) til F er her en liten ters.

Ergo. De samme tonene blir brukt, men de ikler seg andre egenskaper. Altså to forskjellige skalaer.

Hvis jeg forstår deg korrekt, så foreslår du å spiller en C dur skala med C dur akkord, for deretter å spille samme skala med Dm akkord. Det vil ikke endre skalaen nødvendigvis. Låter er bygd opp i tonearter, og det må visse trekk til for å endre toneart uten å miste lytteren. En slik endring av toneart kalles modulasjon. På samme måte kan du tenke skalaer. Det tonale sentrum er avgjørende for hvilken skala det vil bli oppfattet som. Hvis du spiller i D Dorisk og aldri spiller ned elller opp til C, så vil de færreste oppfatte skalaen som en C Jonisk, selv om akkorden C spilles som grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.