Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

RIFFS THAT CHANGED THE WORLD !!


Anbefalte innlegg

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I metal verdenen : Black Sabbath - Iron Man og Black Sabbath - Paranoid

Black Sabbath oppfant metallen! :)

To ord: Electric Funeral.

Første VIRKELIGE metal-låt noensinne' date=' etter min mening. Jæsklig kul, óg... 8)[/quote']

Electric Funeral er også drit kul! :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toto er jo geniale, Lukather er definitivt min favorittgitarist. Gitaristen i bandet mitt har kjøpt Luke-gitaren, og skal få den signert av Lukather når han kommer til Larvik snart. Men Toto har vel ikke hatt så veldig stor betydning for musikkhistorien tror jeg, de er bare en gjeng utrolig dyktige musikere og låtskrivere. Man kan kanskje si at Lukather har hatt stor betydning, fordi han har vært med på det meste av viktige skiver...

Det bandet som - enten man liker det eller ei - har hatt størst betydning i senere tid, tror jeg er Metallica. Det er jo populært blant mange gitarister å rakke ned på dem, men det rikker ikke ved det faktum at ufattelig mange gitarister begynte å spille p.g.a Metallica. Hvor mange er det ikke som har pugget det som er av metallica riff? Og de har hatt meget stor innflytelse på veldig mange unge band. Det var også Metallica - og Nothing Else Matters - som fikk meg til å begynne å høre på musikk. Jeg hører sjelden på det i dag, men det er altså de som fikk meg inn i musikkens verden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

introen på smoke on the water går i kvarter..

først en powerchord i a, så beveger det som da er kvinten og oktaven i den powerchorden seg opp ett og et halvt trinn og blir da en liten septim og en liten ters i forhold til a´en som ligger i bassen (det ligger en bass der sant? og så går det da opp til at man får 2 aer og en kvart ...

hehe . :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg sjekket så gikk den vel i G?

ellers var det en akademisk og relativt riktig analyse av riffet :) Men en like riktig akademisk analyse er jo (hvis vi later som om låta går i A) følgende:

|:A5 C5/A D5/A / | A5 C5/A D#5/A D5/A / | A5 C5/A D5 / | C5 A5 / / : |

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smoke on the Water er i G (hovedriffet, altså), og går faktisk IKKE i kvarter. Det vil si, intervallen mellom de to notene er en kvart, men det er en kvart ned (grunntonen ligger øverst), som er det samme som en kvint opp.

Ergo, power chords.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis man velger å spille

-------------------------

-------------------------

-0--3--5--0--3--6--5--

-0--3--5--0--3--6--5--

-------------------------

-------------------------

osv osv... så er det kvarter....spiller man derimot slik:

-------------------------

-------------------------

-------------------------

-------------------------

-5--7--9--5--7--10--9--

-3--5--7--3--5--8---7--

osv osv...så er det kvinter :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, de er kvarter, men likevel power chords. De består fremdeles av grunntone og kvint, men kvinten ligger i bånn.

Originalen spilles slik:

G---------------5---------------6---5-----------------------

D--5-----8-----5----5----8----6---5-------osv.------------

A--5-----8-----------5----8---------------------------------

Slik spilte ihvertfall Blackmore den på videoen jeg så...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som spilles er grunntone og kvint i kvartforhold. Den eneste brukte betegnelsen på grunntone-kvint klanger er X5. Hvis de i forhold til hverandre oppleves som kvarter så er det en X5 i førsteomvending. ;) Men likefullt X5. Dur i førsteomvendig er fortsatt dur, ikke moll. Selv om den kan forklares som en moll. Dette vet dere jo! Kidz azz... :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, ja. men trenger jo ikke gjøre det vanskeligere enn det er. det er en D opp til en G, det er og blir en kvart, og sånn går jo hele riffet oppover.. men men. samme det, riffet er kult iallefall, ikkeno tvil om det :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Siste aktive tråder

    • JC22 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=205905820
    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.