Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

RIFFS THAT CHANGED THE WORLD !!


Mr.Bungle

Anbefalte innlegg

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I metal verdenen : Black Sabbath - Iron Man og Black Sabbath - Paranoid

Black Sabbath oppfant metallen! :)

To ord: Electric Funeral.

Første VIRKELIGE metal-låt noensinne' date=' etter min mening. Jæsklig kul, óg... 8)[/quote']

Electric Funeral er også drit kul! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toto er jo geniale, Lukather er definitivt min favorittgitarist. Gitaristen i bandet mitt har kjøpt Luke-gitaren, og skal få den signert av Lukather når han kommer til Larvik snart. Men Toto har vel ikke hatt så veldig stor betydning for musikkhistorien tror jeg, de er bare en gjeng utrolig dyktige musikere og låtskrivere. Man kan kanskje si at Lukather har hatt stor betydning, fordi han har vært med på det meste av viktige skiver...

Det bandet som - enten man liker det eller ei - har hatt størst betydning i senere tid, tror jeg er Metallica. Det er jo populært blant mange gitarister å rakke ned på dem, men det rikker ikke ved det faktum at ufattelig mange gitarister begynte å spille p.g.a Metallica. Hvor mange er det ikke som har pugget det som er av metallica riff? Og de har hatt meget stor innflytelse på veldig mange unge band. Det var også Metallica - og Nothing Else Matters - som fikk meg til å begynne å høre på musikk. Jeg hører sjelden på det i dag, men det er altså de som fikk meg inn i musikkens verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

introen på smoke on the water går i kvarter..

først en powerchord i a, så beveger det som da er kvinten og oktaven i den powerchorden seg opp ett og et halvt trinn og blir da en liten septim og en liten ters i forhold til a´en som ligger i bassen (det ligger en bass der sant? og så går det da opp til at man får 2 aer og en kvart ...

hehe . :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket så gikk den vel i G?

ellers var det en akademisk og relativt riktig analyse av riffet :) Men en like riktig akademisk analyse er jo (hvis vi later som om låta går i A) følgende:

|:A5 C5/A D5/A / | A5 C5/A D#5/A D5/A / | A5 C5/A D5 / | C5 A5 / / : |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoke on the Water er i G (hovedriffet, altså), og går faktisk IKKE i kvarter. Det vil si, intervallen mellom de to notene er en kvart, men det er en kvart ned (grunntonen ligger øverst), som er det samme som en kvint opp.

Ergo, power chords.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man velger å spille

-------------------------

-------------------------

-0--3--5--0--3--6--5--

-0--3--5--0--3--6--5--

-------------------------

-------------------------

osv osv... så er det kvarter....spiller man derimot slik:

-------------------------

-------------------------

-------------------------

-------------------------

-5--7--9--5--7--10--9--

-3--5--7--3--5--8---7--

osv osv...så er det kvinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er kvarter, men likevel power chords. De består fremdeles av grunntone og kvint, men kvinten ligger i bånn.

Originalen spilles slik:

G---------------5---------------6---5-----------------------

D--5-----8-----5----5----8----6---5-------osv.------------

A--5-----8-----------5----8---------------------------------

Slik spilte ihvertfall Blackmore den på videoen jeg så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som spilles er grunntone og kvint i kvartforhold. Den eneste brukte betegnelsen på grunntone-kvint klanger er X5. Hvis de i forhold til hverandre oppleves som kvarter så er det en X5 i førsteomvending. ;) Men likefullt X5. Dur i førsteomvendig er fortsatt dur, ikke moll. Selv om den kan forklares som en moll. Dette vet dere jo! Kidz azz... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.