Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opprette eget selskap og bandøkonomi


petterhumm

Anbefalte innlegg

Hei, har spurt om noe lignende før uten å få noe særlig klart svar. Men har nå klart å spisse spørsmålene mine litt bedre og håper noen kan hjelpe :)

mitt band gir ut sin første EP i håp om å få kontrakt, men også for å nå ut til folk og bli spilt på radio.

Det å gi ut en EP på itunes,spotify og andre digitale medier kan man gjøre ved å få en digital distribusjon via f.eks cdbaby.com eller Phonofile.

Men for å få gitt den ut fysisk er vi veldig i tvil om vi skal opprette eget selskap. Dette er av flere grunner; Hva om vi får tilbud fra et selskap etter utgivelsen,

vil det da bli mye arbeid for noe som knapt skal brukes? Og fordi det er mye papirarbeid for oss som knapt skjønner hvordan man oppretter et DA (deltansvar på altinn).

I tillegg har vi hørt mye om folk som brenner seg på å starte eget label fordi brønnøysund krever innlevering av momsavregning annenhver måned uten å tilby stor hjelp til utfylling.

Men som jeg har skjønt, trenger du å registrere et "label" for å registrere innspillingen din hos Gramo. Og Gramo skaffer deg ISRC koder som du MÅ ha for å kunne mastre innspillingen din (noe vi vil).

Så hva gjør vi om vi ikke vil opptrette eget selskap men få mastret og satt på koder på verket vårt?

Det jeg lurer på er:

Er det nødvendig for oss å starte eget label bare for å få gitt ut EP-en?

Hvilke andre metoder er det der ute?

Noen med erfaringer?

I tillegg lurer jeg på om det er mulig å opprette egen bankkonto for et band, men fortsatt unngå å opprette DA. Koster jo 2000kr per pers.

Og det er mange tusen vi helle bør bruke på studio+mastring og opptrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere får et tilbud fra et annet selskap etter utgivelsen, så kommer det sikkert til å handle om at dere skal selge rettighetene som deres selskap eier til det nye selskapet..

Med mindre dere bare kjører på med distribusjonsdeal da.. som i dagens verden kanskje er likeså greit...

Når det gjelder momsavregning, så skal det i grunn være ganske enkelt.. Det er nemmelig ikke moms på kultur i norge, så dere trenger ikke å fakturer "kunder" med moms og slikt..

En annen fin ting med å drive selskap er at alt man kjøper inn til "firmaet" kan man igjen trekke fra på skatten og diverse..

Men det må sies at det å drive på med noe sånt krever at man har tunga rett i munnen og ikke går rundt i bakrus hele tida :P

Men jeg har intrykk av at hvis man gjør ting ordentlig fra starten av, så har man bedre mulighet for å nå langt etter hvert, siden det imponerer folk når man har noe "ordentlig" å komme med.

Når det kommer til byråkrati og slikt, så sier min erfaring at man bare må "suck it up" og godta det.. Men når alt drittarbeidet er unnagjort, så fungerer dødsmaskinen som en velolja tysk tanks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre dere bare kjører på med distribusjonsdeal da.. som i dagens verden kanskje er likeså greit...

Hva vil egentlig det si?

Når det gjelder momsavregning, så skal det i grunn være ganske enkelt.. Det er nemmelig ikke moms på kultur i norge, så dere trenger ikke å fakturer "kunder" med moms og slikt..

Ok, jeg har lest noen steder at man må betale moms av det du tjener når du har eget "plateselskap".

Finner ikke stort på nettet ang. innlevering av regnskap. og hvor/hvem det skal sendes til.

Som du skjønner er jeg veldig blank på dette, men jeg VIL så veldig gjerne få det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helt klart anbefale dere å starte et selskap av et eller annet slag. Som panzerfist er inne på, så åpner det mange muligheter. Dere kan utgiftsføre en haug av kostnader, alt fra instrumenter til klær, mat på reiser, reisekostnader, reparasjoner osv. Og kommer dere først ut i markedet med noe materiale som blir spilt rundt omkring, så kommer tilbudene om spillejobber, med inntekter, og da er man fort "up shit creek without a paddle", uten et selskap.

Mitt heteste tips er å konsultere en regnskapsfører. De har typisk greie på disse tingene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.