Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opprette eget selskap og bandøkonomi


petterhumm

Anbefalte innlegg

Hei, har spurt om noe lignende før uten å få noe særlig klart svar. Men har nå klart å spisse spørsmålene mine litt bedre og håper noen kan hjelpe :)

mitt band gir ut sin første EP i håp om å få kontrakt, men også for å nå ut til folk og bli spilt på radio.

Det å gi ut en EP på itunes,spotify og andre digitale medier kan man gjøre ved å få en digital distribusjon via f.eks cdbaby.com eller Phonofile.

Men for å få gitt den ut fysisk er vi veldig i tvil om vi skal opprette eget selskap. Dette er av flere grunner; Hva om vi får tilbud fra et selskap etter utgivelsen,

vil det da bli mye arbeid for noe som knapt skal brukes? Og fordi det er mye papirarbeid for oss som knapt skjønner hvordan man oppretter et DA (deltansvar på altinn).

I tillegg har vi hørt mye om folk som brenner seg på å starte eget label fordi brønnøysund krever innlevering av momsavregning annenhver måned uten å tilby stor hjelp til utfylling.

Men som jeg har skjønt, trenger du å registrere et "label" for å registrere innspillingen din hos Gramo. Og Gramo skaffer deg ISRC koder som du MÅ ha for å kunne mastre innspillingen din (noe vi vil).

Så hva gjør vi om vi ikke vil opptrette eget selskap men få mastret og satt på koder på verket vårt?

Det jeg lurer på er:

Er det nødvendig for oss å starte eget label bare for å få gitt ut EP-en?

Hvilke andre metoder er det der ute?

Noen med erfaringer?

I tillegg lurer jeg på om det er mulig å opprette egen bankkonto for et band, men fortsatt unngå å opprette DA. Koster jo 2000kr per pers.

Og det er mange tusen vi helle bør bruke på studio+mastring og opptrykk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dere får et tilbud fra et annet selskap etter utgivelsen, så kommer det sikkert til å handle om at dere skal selge rettighetene som deres selskap eier til det nye selskapet..

Med mindre dere bare kjører på med distribusjonsdeal da.. som i dagens verden kanskje er likeså greit...

Når det gjelder momsavregning, så skal det i grunn være ganske enkelt.. Det er nemmelig ikke moms på kultur i norge, så dere trenger ikke å fakturer "kunder" med moms og slikt..

En annen fin ting med å drive selskap er at alt man kjøper inn til "firmaet" kan man igjen trekke fra på skatten og diverse..

Men det må sies at det å drive på med noe sånt krever at man har tunga rett i munnen og ikke går rundt i bakrus hele tida :P

Men jeg har intrykk av at hvis man gjør ting ordentlig fra starten av, så har man bedre mulighet for å nå langt etter hvert, siden det imponerer folk når man har noe "ordentlig" å komme med.

Når det kommer til byråkrati og slikt, så sier min erfaring at man bare må "suck it up" og godta det.. Men når alt drittarbeidet er unnagjort, så fungerer dødsmaskinen som en velolja tysk tanks ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre dere bare kjører på med distribusjonsdeal da.. som i dagens verden kanskje er likeså greit...

Hva vil egentlig det si?

Når det gjelder momsavregning, så skal det i grunn være ganske enkelt.. Det er nemmelig ikke moms på kultur i norge, så dere trenger ikke å fakturer "kunder" med moms og slikt..

Ok, jeg har lest noen steder at man må betale moms av det du tjener når du har eget "plateselskap".

Finner ikke stort på nettet ang. innlevering av regnskap. og hvor/hvem det skal sendes til.

Som du skjønner er jeg veldig blank på dette, men jeg VIL så veldig gjerne få det til!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil helt klart anbefale dere å starte et selskap av et eller annet slag. Som panzerfist er inne på, så åpner det mange muligheter. Dere kan utgiftsføre en haug av kostnader, alt fra instrumenter til klær, mat på reiser, reisekostnader, reparasjoner osv. Og kommer dere først ut i markedet med noe materiale som blir spilt rundt omkring, så kommer tilbudene om spillejobber, med inntekter, og da er man fort "up shit creek without a paddle", uten et selskap.

Mitt heteste tips er å konsultere en regnskapsfører. De har typisk greie på disse tingene ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • ... og etter pickupbytte låter den riktig fint også! Mer om det her: https://forum.gitarnorge.no/topic/63556-alegree-pickups/  
    • Jeg har faktisk kjøpt fra Alegree pickups nå, men ikke hans håndlagde serie. Nærmest for moro skyld kjøpte jeg isteden 3 stk. P90-pickups fra billigserien hans, som altså er maskinframstilt, men visstnok med samme materialkvalitet. Nærmere bestemt disse: https://www.alegree.co.uk/collections/old-timer-pickups/products/old-timer-smooth-dogear-p90s Jeg gikk for tre halspickuper. Ettersom gitaren de skulle på er en fullstørrelse, udempet archtop (Epiphone Zephyr Blues Deluxe), hører det ingen steds hjemme med hotte pickuper. 7,6 Kohm er vel midt i løypa for originale P90-er fra 50-tallet, og jeg har ikke noe behov for å matche volumet mellom pickupene. Det lar seg dessuten like godt gjøre med tre separate volumkontroller.  Pickupene kom etter en drøy uke. Det koster idiotisk mye å kjøpe nye ting fra utlandet etter regelendringen, likevel fikk jeg tre pickuper for under 900 spenn etter at moms og avgift var betalt. Ikke så høye forhåpninger, men jeg antok de kom til å låte bedre enn de latterlig overspunne originalpickupene som skjemte ut en ellers lekker gitar (nemlig denne: https://forum.gitarnorge.no/topic/63538-ngd-epiphone-zephyr-blues-king-deluxe/?tab=comments#comment-843050) Og de gjør de faktisk, med god margin. Dette låter rett og slett P90. Mellomtonedominert med typisk resonans-spike i øvre mellomtone/lav diskant, men med nok klarhet og diskant til å låte troverdig på archtopen. Kanskje et hår mer komprimert og mindre luftig enn mitt ideal, men på ingen måte trangt og tett. Reduksjon til 8 på volumkontrollene (som er utstyrt med subtil treble-bleed, 150 pF) reduserer resonansfrekvensen betydelig, og bringer det beste fram i dem. I kombinasjon låter de betraktelig lysere enn aleine. Hals- og stol-pickupen sammen låter rockabilly så det holder, og med alle tre sammen kimer det i klokker. Stolpickupen aleine imponerer mindre, den blir litt matt og dump i lyden. Dette rettet jeg litt på ved å bytte ut begge magnetene med Alnico IV, hvilket gjorde den lysere og klarere og litt høyere. Ikke egnet for high-gain, men lett forsterker-overstyring låter greit nok. Det er likevel ikke denne gitarens formål. Mens jeg var i gang temmet jeg halspickupen litt ved å erstatte den ene A2-magneten med en A3. Dette gjorde lyden litt mer artikulert og klarere i toppen. Dessuten erstattet jeg midtpickupens to A2-magneter med én enkelt A4. Det er et gammelt P90-triks som gjør magnetfeltet snevrere og gjør at lyden nærmer seg en Gretsch Hilo'Tron (som er konstruert nettop sånn), uten å dempe volumet nevneverdig. Noe negativt? Voksdyppingen var lite skikkelig gjort, så jeg ved åpning; voksen fyller ikke ut hulrommene. Loddingen var ikke noe mesterstykke, men det er bare estetisk. Pickupene var også litt utenfor spec, jeg målte motstanden til henholdsvis 8,2, 8,2 og 8,3 KOhm, mens spec er 7,6 KOhm. Lyden greier jeg ikke å finne noe særlig negativt med. For 18 pund stykket + frakt og avlat til staten er dette et røverkjøp, for å si det mildt. Ikke umulig at jeg ryker på en eller flere håndlagde Alegree-pickuper etter dette.
    • Fin pris på dem ja, så kjempefint om du skriver en liten omtale hvis du har kjøpt.
    • Skal se hva jeg får til i dagslys.
    • Jeg begynner å bli nysgjerrig på hvordan den ser ut🙂 Er det mulig å få se på bilder?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.